بیشتر بدانیم

پرنده زيباى طرقه، نادر در حال انقراض

پرنده زيباى طرقه، نادر در حال انقراض

پرنده زيباى طرقه، نادر در حال انقراض

پرنده زيباى طرقه، نادر در حال انقراض آشنایی با پرنده «طُرقه»

از جمله پرندگان بسیار معروف و خوش آواز در منطقه بنارویه که در اوایل اسفند و به ویژه در فروردین ماه در صحراهای اطراف به فراوانی یافت می شود «طُرقه» نام دارد. این پرنده زیبا با صدای خوش توانایی تقلید صدای تعداد زیادی از پرندگان مختلف از جمله : بلبل ، دُنیل ، بُک ، قناری ، سِهرَه ، گنجشک و … را دارا می باشد . به هنگام فصل بهار صحراهای کلاهی و فتح آباد با آواز خوش و دل انگیز این پرنده جلوه خاصی به خود گرفته و زیبایی طبیعت منطقه بنارویه را دوچندان می کند و رهگذران از آن لذت می برند …

این پرنده در بنارویه از سالهای پیش طرفداران زیادی داشته و معمولا به هنگام تخم گذاری و جوجه گذاشتن این پرنده عده زیادی از نوجوانان برای پیدا کردن لانه و گرفتن بچه این پرنده به صحرا می روند . لانه این پرنده نیز در کشتزارهای گندم و جو در صحراهای کلاهی ، فتح آباد و … یافت می شود .

متاسفانه به دلیل گرفتن بی رویه جوجه های این پرنده و همچنین در سالهای اخیر شکار تعداد بسیاری از طُرقه های نر و ماده بالغ به هنگام شب و حبس کردن آنها در قفس و در نهایت مرگ و میر تعداد زیادی از این پرنده با ارزش نسل این پرنده در منطقه بنارویه رو به کاهش و نابودی می باشد .

طرقه نام پرنده ای است که شبیه گنجشک بوده ولی در سایز بزرگتر . به طرقه ، گنجشک صحرایی نیز گفته می شود. جنس نر این پرنده دارای یک طوق مشکی بر روی گردن است که آنرا از جنس ماده متمایز می کند.طرقه ها بیشتر در مزارع و بر روی زمین لانه سازی می کنند و شاید همین امر باعث شده که پیدا کردن جوجه ها راحت باشد.

برای نگهداری باید جوجه طرقه را خرید تا در آینده پرنده ای رام و دست آموز شود و حتی صدای قناری و یا سهره را نیز یاد بگیرد.در اواسط تابستان شاهد این هستیم که پرنده فروشی ها طرقه هایی را به فروش می رسانند.

که علی رغم اینکه جوجه هستند ولی وحشی بوده و با دیدن انسان خود را به قفس می کوبند که خرید این نوع طرقه ها بی فایده بوده و رام نمی شوند و یا خیلی طول می کشد و صدا نیز یاد نمی گیرند.دانه اصلی این پرنده در قفس تخم کتان است.

ولی می توان از دانه های دیگری نظیر شاهدانه به مقدار کم استفاده نمود.کاهو ، کلم و سیب و… نیز غذای طرقه را در قفس تشکیل می دهند.قفس طرقه بصورت گرد است و برای تزئین بیشتر ، یک آیینه و یک زنگوله در آن قرار می دهند.

طرقه برای پاکسازی پر های خودش از خاک استفاده می کند.در صورت یادگیری صدا قناری یا سهره ، طرقه با صدای بلند این صداها را می خواند.برای دراز نشدن نوک طرقه می توان از سنگ پا نیز در قفس استفاده کرد.

در نیمه ی دوم اردیبهشت و تا اواسط خرداد فصل جوجه گذاشتن پرنده طُرقه می باشد . به هنگام کشت گندم طُرقه ها در گندم زارها لانه می کنند و خیلی ها افراد جوجه های این پرنده را از لانه بر می دارند .

طرقه تا زمانی که جوجه است با گوشت یا سویا می توان آنرا تغذیه کرد البته باید تا یک مدتی با دست به آن گوشت داد.بعد از مدتی خودش قادر به گوشت خوردن می شود طرقه پرنده سردسیر هستش و حدودا از اوایل ماه اردیبهشت جوجه طرقه ها از تخم بیرون می آیند تخم طرقه ۱۱ روز بعد از تخم گذاشتن تبدیل به جوجه میشود .

باید جوجه طرقه را که میخریم یا میگیریم اول باید در یک قفس گرد مخصوص خودش آنرا بگذاریم و با دست خمیر مخصوص خودش را درست کنیم و به جوجه طرقه با دست غذا بدهیم و بعد که بزرگ شد دون مخصوص خودش رو که شاهدونه و کتان هستش رو به اون بدهیم . خوب طرقه یا جوجه طرقه را باید در مکان پر رفت و آمدی بگذاریم تا به افراد و رنگها عادت کند تا وقتی یک شخص را میبیند غریبی نکند.

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *