اخبار مادطب

مقوی برای حافظه…

مقوی برای حافظه...

مقوی برای حافظه…

مقوی برای حافظه…، چطور از سلامت مغزمان مراقبت کنیم؟

چند بار در روز کارها را فراموش می کنید؟ هیچ چیزی بی علت نیست و هیچ تغییری هم بدون نشانه نیست. دور شدن از زندگی حرکتی و طبیعی، وابستگیِ بیشتر به ابزارهای دیجیتال، اضطراب هایی که سبک زندگی برایمان ساخته و… فعالیت مغزمان را هم دستخوش تغییر می کند.

خیلی از کارهایی که در گذشته با دست انجام می دادیم حالا با کمترین عمل حرکتی انجام می شوند: نوشتن، خرید کردن، بازی کردن.

مغز ما به فرایند نوشتن روی کاغذ نیاز داشت تا بتواند با مجموعه ای از فعالیت های حرکتی و شناختی و بصری، فعالانه تر عمل کند.

فراموشکاری های شایع در انسان مدرن یک جور هشدار طبیعی ست: به طبیعت خود برگرد.

اصلاح سبک زندگی یعنی وفاداری به طبیعت بدن و روح. اگر چنین چیزی را پیش بگیریم، پاسخ خواسته ها و نیازها را هم در طبیعت پیدا می کنیم. فقط کافی ست سر بچرخانیم و دور و برمان را نگاه کنیم تا یادمان بیاید چه نعمت هایی در اختیار داریم:

گردو را از بچگی شکل مغز انسان می دیدیم.  شگفت انگیز نیست که این مغزِ کوچک مغذی، یکی از مؤثرترین مواد خوراکی برای بهبود عملکرد مغز و حافظه است؟

دوست نداریم سیگاری ها را برنجانیم و اصلا از تذکر دادن خوشمان نمی آید. فقط دعوتشان می کنیم به این نکته فکر کنند: دخانیات مغز را کوچک و احتمال ابتلا به آلزایمر را تشدید می کند.

در مقابل سیگار، بادرنجبویۀ نعناسان را در طبیعت پیدا می کنیم که به آلزایمر دشمنی دارد.

و اگر دنبال یک خوراکی مقوی دیگر با اثرات مثبت بر حافظه می گردید، راه دور نروید: ارده شیره گوارای وجودتان.

پیشگیری های مؤثر فقط با خورد خوراک محقق نمی شود. اغلب اوقات این «پرهیز» است که راهگشاست.

مراقب شکر باشید: این شیرینیِ فریبنده می تواند زندگی شما را تا آخر عمر تلخ کند. مصرف شکر را قطع یا بسیار محدود کنید.

مطالعه و نوشتن مغز شما را به تکاپو می اندازد. مطالعه یک کار اعیانی و لوکس نیست. به خاطر خودتان کتاب بخوانید تا مغزی سالمتر و روحی کامل تر داشته باشید.

از نوشتن به عنوان یک روش درمانی برای مدیریت اضطراب ها استفاده کنید. قرار نیست نویسنده شوید. به دفتر خاطرات برگردید. یک دفترچۀ کوچک همراه داشته باشید و هر چه دوست دارید بنویسید. نوشتن کمک می کند تا بفهمیم چه چیزی ناراحتتان کرده و چطور باید آن را مدیریت کنید.

زندگی مدرن چه چیزی را رقم می زده؟ کم تحرکی و شلوغی ذهن. ورزش های هوازی و مدیتیشن شما را برابر عارضه های زندگی مدرن مقاوم می کند.

ما طبیعی هستیم… به طبیعت برگردیم.

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *