بیشتر بدانیم, خوراکی ها

تغذیه در فصل پاییز

تغذیه در پاییز

تغذیه در فصل پاییز

تغذیه در فصل پاییز با شروع این فصل تغییراتی پیرامون ما رخ می دهد و بدن را متأثر خواهد کرد . هر فصل خوراکی های مختص خود دارد و بین نعمتها و تغییرات ، ارتباط وجود دارد.

شروع فصل پاییز باعث افزایش خلط سودا در بدن میشود.

با شروع فصل پاییز میزان تولید خلط سودا در بدن افزایش می یابد. بنابر این باید از موادی که تولید این ماده را در بدن تعدیل می نمایند استفاده کرد . باید مصرف مواد غذایی را که میزان تولید سودا را افزایش می دهند ، کاهش یا حذف کرد . چنانچه میوه ها و خوراکی های فصل پاییز مصرف شوند به خودی خود این تعادل برقرار میشود .

در فصل پاییز ، سردی و خشکی غالب است .

بهتر است در مصرف مواد غذایی گرم بخصوص موادی که علاوه بر گرمی از خشکی نیز برخوردار هستند ملاحظه نمود. مانند: انواع ادویه ها.

بهتر است در این فصل از مواد غذایی معتدل به خوبی استفاده کرد و از مصرف نوشیدنی ها و آب سرد پرهیز نمود.

با توجه به افزایش خشکی هوا و کاهش بارش ها در برخی از شهرها در پاییز بهتر است غذاهای آبپز و رقیق مثل انواع سوپ و آش ، جایگزین مواد سرخ کردنی و تا حدی کبابی گردد .

در پاییز از غذاهای فرآوری شده، کنسرو، کمپوت ، سوسیس، کالباس، فست فود ، غذای مانده، ادویه تند وتیز، رب و سس، ترشی ، سرکه، پنیر شور، ماست، دوغ ترش، پفک وچیپس دوری شود.

نوشیدن چای ، قهوه و نسکافه کاهش یابد و از نوشیدنی هایی مانند شربت لیمو و عسل و خاکشیر بهره ببرید. گوشت مناسب فصل پائیز کدام است ؟ در فصل پاییز از گوشت ها بهتر است گوشت : گوسفند بوقلمون ماهی های متوسط استفاده شود. از مصرف گوشت گاو و گوساله تا حد ممکن پرهیز شود. در این فصل نباید از مصرف حبوبات بخصوص نخود و انواع لوبیا غافل شد برای کاهش نفخ خیساندن و تعویض آب توصیه میشود.

میوه مناسب فصل پاییز :

سیب،به ،گلابی،انگور،انار میخوش،خرما،کشمش،توت خشک ،مویز می باشد. مصرف مربا انجیر، بالنگ ، به، شیره انگور، توت ،خرما توصیه میشود. مصرف خیار و خربزه را کاهش دهید. مقوی ترین و بهترین میان وعده برای کودکان،مغز بادام و پسته است که می تواند به شکل حریره مورد استفاده قرار گیرد. منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب مفید مثل کنجد ، ارده و زیتون توصیه میشود. باید توجه داشت : به طورکلی در فصل پائیز باید از زیاده روی در مصرف حتی مواد غذایی مجاز اجتناب کرد. چرا که در این فصل نباید در خوردن و آشامیدن افراط شود.

دکترمهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *