حبوبات

عدس و فواید بی نظیر آن

عدس و فواید بی نظیر آن

عدس و فواید بی نظیر آن

 

عدس منبع غنی از آهن است و میزان قابل توجهی پروتئین است.بهترین جایگزین پروتئین‌های حیوانی در وعده‌های غذایی است.

✅ به دلیل اینکه عدس تولید سودا را زیاد می‌کند بهتر است با روغن زیتون، کمی سرکه و گلپر استفاده شود.

با این شیوه هم عدس را مصرف کرده‌ایم و هم از عوارض آن کاسته‌ایم.

انواع عدس

انواع عدس:

عدس های متنوع و مختلفی در فروشگاه ها یافت می شوند، که عبارتند از:

-عدس قرمز که بیش تر دارای طعم خاک است.

-عدس سبز.

-عدس قهوه ای یا پاردینای اسپانیایی.

-عدس پوی یا عدس فرانسوی به رنگ سبز مایل به آبی.

-عدس بلوگا یا عدس سیاه.

-عدس زرد

و انواعی دیگر که توسط کشورهایی مختلف در دنیا تولید می شوند.

 

جلوگیری از ابتلا به دیابت

 عدس برای پایین آوردن قند خون مناسب است چرا که شاخص گلوکز آن کم است. کسانی که به بیماری دیابت نوع دوم گرفتار هستند می توانند عدس را در برنامه غذایی خود قرار دهند ، چرا که این حبوبات دارای فیبر کافی می باشد و باعث می شود که قند خون شما کنترل شود. همچنین اگر می خواهید از دیابت جلوگیری کنید بهتر است عدس را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

عدس به بدن کمک می کند تا سلامت قلب و عروق حفظ شود. بیماری های قلبی عامل مهمی در مرگ و میر افراد در جهان می باشد. خیلی از افراد به دلیل سبک غذایی نادرست به بیماری های قلبی عروقی گرفتار می شوند. فیبر موجود در عدس برای پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری قلبی مناسب است.

جلوگیری از ابتلا به سرطان

عدس دارای آنتی اکسیدان های متنوع و همچنین فیتواستروژن می باشد که برای پیشگیری از بیماری سرطان موثر است. این حبوبات خوشمزه می تواند از سرطان های پروستات ، سینه جلوگیری کند. چرا که آنتی اکسیدان های موجود در این حبوبات با استرس اکسیداتیو موجود در بدن مبارزه می کند.

رژیم لاغری و کاهش وزن

یکی دیگر از خواص بی نظیر عدس کمک به کاهش وزن و حفظ تناسب اندام می باشد چرا که عدس دارای کربوهیدرات می باشد که باعث تنظیم کردن میزان چربی و قند خون شما می شود. این خوراکی ایده آل را در برنامه رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید و حتما به آن توجه خاص داشته باشید.

سلامت مادر و جنین

عدس یک منبع عالی اسیدفولیک محسوب می شود که برای سلامت مادر و جنین بسیار مفید است ، اسیدفولیک باعث می شود که رشد جنین درون رحم به شکل سالم و بهتری انجام شود.

جلوگیری از فشار خون

کسانی که فشار خون بالا دارند می توانند عدس را در رژیم غذایی خود قرار دهند، چون پتاسیم بالای عدس با فشار خون مبارزه می کند و باعث پایین آمدن فشار خون می شود. باید فشارخون را جدی گرفت چرا که یک بیماری خاموش می باشد و باعث سکته مغزی و قلبی می شود.

مضرات عدس:

عدس نفاخ، دیرهضم و کاهش دهنده میل جنسی است.

زیاده روی در مصرفش، غلیظ کننده خون است و جریان خون را در رگ های باریک کُند می کند و ممکن است موجب کم شدن قوه بینایی، سوزش ادرار، قولنج، ناراحتی های عصبی، بند آمدن قاعدگی و درد و شدت بواسیر شود. به همین جهت معمولاً عدس را با روغن کنجد یا روغن بادام و سرکه و سایر مخلفات دیگر طبخ کرده و می خورند.

زیاده روی در خوردن عدس، قدرت دید چشم را کم کرده و باعث خواب های آشفته می شود.

نقل شده پیغمبر اکرم (ص) فرمود: «عدس بخورید زیرا عدس، دانه مبارک و مقدسی است که رقّت قلب می آورد و اشک را زیاد می کند و هفتاد پیامبر که آخرین شان عیسی بن مریم است، آن را مبارک دانسته اند.»

و نیز نقل شد امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: «خوردن عدس، دل را نازک می کند و اشک را جاری می سازد.»

ضماد عدس پخته با سرکه، ورم و آب را درمان می کند. گرد سوخته عدس سفیدکننده دندان ها و درمان بخش زگیل است. ضماد پخته آن با برگ کلم جهت ورم پستان که بر اثر انعقاد شیر به هم رسیده باشد، مفید است. خون و ترشحات داخلی را ترش می کند. مادرانی که آرزوی داشتن دختر دارند، از این خاصیت عدس می توانند استفاده نمایند.

برای هماهنگی و رزرو نوبت بر روی کلمه شماره کلیک کنید.

و همچنین می توانید برای رزرو نوبت با شماره های:

02188976563-88953703 تماس بگیرید.

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *