بیشتر بدانیم, خوراکی ها

مهم ترین ویتامین ها و مواد معدنی موجود در میوه ها

مهم ترین ویتامین ها و مواد معدنی موجود در میوه ها

مهم ترین ویتامین ها و مواد معدنی موجود در میوه ها

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که در داخل بدن ساخته نمی شوند. مقدار بسیار کمی از این مواد برای فعالیت های متابولیکی بدن لازم هستند. ویتامین ها به هیچ وجه انرژی تولید نمی کنند و به عنوان واحدهای ساختمانی در ساختمان سلول ها شرکت نمی نمایند. کمبود این مواد ممکن است باعث بروز بیماری هایی از جمله بری بری، نرمی استخوان، نازایی، شب کوری، خون ریزی و… گردد و گاهی نیز بدون علامت است.

کلمه «ویتامین» از واژه یونانی «ویتا» به معنی «زندگی» گرفته شده است.

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. تغذیه ناقص و رژیم غذایی نامناسب، سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می شود و به بیماری های مختلف می انجامد.

ویتامین ها نقش خیلی مهمی در بدن دارند چون با این که خودشان انرژی تولید نمی کنند ولی در نبود آن ها متابولیسم (سوخت و ساز) طبیعی بدن انجام نمی شود و بدن نمی تواند به آن سطح از انرژی که مورد نظر است برسد.

ویتامین ها سبب تسهیل سوخت و ساز بدن، اسیدهای آمینه، چربی ها و کربوهیدرات ها می شوند و رشد و نمو و ترمیم سلول های بدن را میسر می سازند. برخی از ویتامین ها سبب جذب مواد غذایی در روده می شوند و بعضی نیز به عنوان کاتالیزور عمل می کنند.

ویتامین ها را به دو دسته مهم، شامل ویتامین های محلول در آب و ویتامین های محلول در چربی، تقسیم کرده اند. ویتامین K,E,D,A را محلول در چربی و ویتامین C و ویتامین های گروه B ( شامل B1.B2,B3,B5,B6,,B9,B12 ) را محلول در آب دانسته اند.

در پست های بعدی در مورد مهم ترین خواص این ویتامین ها و نیز برخی از مهم ترین مواد معدنی، توضیحاتی ارائه می شود.

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *