یادداشت روز

یادداشت روز…

غلبه سودا

عوارض سودا بر روی سیستم عصبی

در فصل پاییز غلبه سودا اتفاق می افتد و مهمترین علائمی که ایجاد میشود افت خلق عمومی است .در تمامی افراد افت خلق میتواند اتفاق بیفتد و به نسبت در بچه ها و خانمها جدی تر است .تحمل این افراد نسبت به قبل از شروع پاییز معمولا کمتر میشود .

بروز زودرنجی باافزایش سودا در پاییز ایجاد میشود و افراد به حالت غمگینی ، زودرنجی و گاهی اوقات با تمایل به تنها نشینی ، در بستن اتاق ، رفتن به محیط تاریک و یا احساس نیاز به گریه کردن در محیطی که تنها باشند ادامه می یابد .این مورد درآقایان و خانمها مشترک بوده ولی در آقایان کمتر و در خانمها و بچه ها بیشتر است.

خیلی از اتفاقاتی که در فصل پاییز برای افراد می افتد در فصل های دیگر نیز هست ، اما افراد در فصول دیگر خیلی کنش و واکنش تندی را نسبت به آن اتفاق ندارند ، اما در فصل پاییز میزان شکنندگی و رنجور شدن شان خیلی بالاتر از بقیه فصول است .

باید بدانیم که ریزبینی ، نکته سنجی ، بهانه گیری و پرسیدن چرا های مکرر میتواند خلق افراد را تنگ تر کند .
چرا رفتی ؟ چرا آمدی ؟ چرا نشستی ؟ و …
این چراها در فصل پاییز بیشتر بر زبان می آید و در خانمها جدی تر است ، چون طبیعت پایه سردتری دارند و سودا راحت تر در وجودشان رسوخ میکند.وضعیت خواب در پائیز بیشتر سطحی است و شروع خواب با تأخیر مواجه میشود . این مورد باعث ایجاد کوفتگی صبحگاهی خواهد شد .

در خصوص وضعیت حافظه در پاییز ، به علت خشکی که در تمام اجزای بدن ایجاد میشود ، تمرکز و حافظه افت میکند . در مقایسه با سایر فصول ، در کل عملکرد مغزی و سطح هوشیاری در پاییز افت میکند .

بهترین راهکار برای کاهش عوارض فصل پاییز :
خوابیدن زودهنگام در شب ، حدود ساعت 10 تا 10:30 شب
نوشیدن مایعات گرم
استفاده از دستگاه بخور بالای سر در شبها . بخور گرم و سرد ، بسته به تمایل افراد باعث جذب رطوبت هوا از طریق مجاری تنفسی شده و مانع ا ز خشکی تنفس میشود و تا حدی رطوبت مورد نیاز برای سایر اعضای بدن از طریق هوا فراهم میگردد .
استفاده از دمنوشهایی مثل بادرنجبویه فوق العاده است
استفاده از کندر به اندازه یک نخود در روز بصورت بلعیدن ، نه به صورت جویدنی ، بسیار کمک کننده است
استفاده از گلاب

به تمامی بانوان عزیز توصیه میکنیم که در وعده شب ، چنانچه نوشیدنی برای افراد خانواده مهیا میکنند حداقل به ازای هر نفر 4 قاشق غذاخوری گلاب را به نوشیدنی اضافه نمایند تا آرامش بیشتری برای افراد خانواده با استفاده از گلاب حاصل شده و خواب عمیق و دلنشینی نصیب افراد خانواده در فصل خشک پاییز گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *