مقالات

طب سنتی برای فصل سرما چه پیشنهادات درمانی دارد؟

طب سنتی برای فصل سرما چه پیشنهادات درمانی دارد؟

توصیه های طب سنتی در فصل زمستان

اگرچه در زندگی شهری نمی‌توانیم وسعت و قدرت طبیعت را به طور کامل تجربه کنیم، اما می‌توانیم احساس کنیم که تغییر فصول در طول سال و تفاوت‌های ایجاد شده بر روی آب و هوا بر جسم و ذهن ما تاثیر می‌گذارد. با فرا رسیدن فصل سرما، آنفولانزا، سرماخوردگی و بیماری های دیگر به سرعت افزایش می یابد. به خصوص کودکان و افراد مسن نسبت به چنین تغییرات سریعی حساس تر هستند. طب سنتی برای چنین شرایطی تجویز هایی از طبیعت درمانگر دارد. در این مقاله سعی داریم از نظریات و تجربیات دکتر مهدی فهیمی پزشک متخصص طب سنتی و گیاهی درباره راه حل های سنتی در فصل زمستان استفاده کنیم. با ما همراه باشید.

طبیعت درمانگر رژیم غذایی زمستانی

به اعتقاد دکتر مهدی فهیمی حکیم ایرانی، آنچه در آشپزخانه ما از محصولات طبیعت درمانگر در طول فصل زمستان باقی می ماند به طور کلی سنگین تر و اسیدی تر از سایر فصول است. بر طبق طب سنتی سبزیجات و میوه های تازه در مقایسه با تابستان در اقلیت هستند. به خصوص سبزیجات برگ سبز، لوبیا تازه، گوجه فرنگی، فلفل و سبزیجات سطح زمین مانند بادمجان زیاد رایج نیستند. حبوبات خشک، غلات، چغندر، هویج، سیب زمینی، سبزیجات ریشه دار مانند سیر و پیاز خشک، آجیل خشک و میوه های خشک، ترشیجات، گوشت، مرغ و ماهی باید وزن شوند. همانطور که از این لیست مشخص است، نسبت به فصول دیگر باید پروتئین و چربی بیشتری مصرف کنیم. چنین رژیمی بدن را کمی اسیدی تر می کند، چیزی که در زمستان به آن نیاز داریم.

ترشی خانگی و جوانه

در ماه‌های زمستان می‌توانیم ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنزیم‌های زنده موجود در غذا را بر طبق طب سنتی تامین کنیم که اهمیت آن‌ها در این ماه‌ها بیشتر می‌شود. اولین مورد ترشی خانگی است. پس از ترشی در منزل با روش های سنتی، ارزش غذایی سبزیجات مصرفی 20 تا 30 برابر می شود. در طول فرآیند ترشی، باکتری های پروبیوتیک فیبر سبزیجات را می خورند و شل می کنند. بنابراین پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آنها برای ما بسیار راحت تر قابل هضم هستند.
علاوه بر این، باکتری هایی که در ترشی ها تکثیر می شوند پروبیوتیک هستند، یعنی از رشد باکتری های خوب در روده و کاهش باکتری های بد حمایت می کنند. در طب سنتی شما می توانید نمک و سرکه خانگی را کاملاً محدود نگه دارید. همچنین حتماً از سرکه سیب ارگانیک و نمک کریستال استفاده کنید تا بر معده و فشار خون شما تاثیر منفی نگذارد.
دکتر مهدی فهیمی معتقد است که جوانه زدن به این معناست که حبوبات دانه ریز مانند ماش، عدس قرمز و سبز با خیس ماندن برای چند روز شروع به جوانه زدن کنند. بعد از جوانه زدن می توانید آنها را به صورت خام در سالاد مصرف کنید. در واقع شما در طب سنتی می توانید از جوانه همه حبوبات ریز استفاده کنید، اما حبوبات بزرگ مانند نخود و لوبیا خشک باید پخته شوند. ارزش غذایی حبوبات جوانه زده می تواند 30 تا 40 برابر افزایش یابد ؛ زیرا فعالیت آنزیمی که در مرحله جوانه زدن رخ می دهد، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در دانه را برای استفاده خود گیاه که شروع به رشد می کند، آشکار می سازد.

توصیه‌های طب سنتی برای فرار از سرما

توصیه‌های طب سنتی برای فرار از سرما

چای های ادویه ای

دکتر مهدی فهیمی از متخصصان نام‌ آشنا و مجرب طب سنتی توصیه می کند در فصل زمستان از دمنوش های ادویه ای گرم فراوان استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید از مخلوط آماده “چای زمستانی” استفاده کنید، خوشمزه ترین راه برای گرم ماندن و بالا نگه داشتن سوخت و ساز بدن در این فصل زمستان، ادویه های اصلی مانند دارچین، زنجبیل، میخک و رازیانه است، علاوه بر این در طبیعت درمانگر با گلاب و پوست پرتقال، می توانید طعم های مختلفی به آن اضافه کنید. وقتی این ادویه ها را می جوشانید و می نوشید، احساس می کنید دست و پایتان گرم شده و انرژی شما به طور طبیعی افزایش می یابد.

آمادگی در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا

با فرا رسیدن فصل سرما، آنفولانزا، سرماخوردگی و سایر بیماری ها به سرعت افزایش می یابد. اول از همه، برای حمایت از مقاومت بدن، بهره مندی از اثرات درمانی دمنوش های گیاهی  و همچنین رژیم غذایی متعادل مفید خواهد بود و افراد بیشتر به دارو گیاهی روی می آوردند.. در بین دمنوش‌های گیاهی طب سنتی، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد زنجبیل، نبات و مریم گلی است. نوشیدن چای تهیه شده از این گیاهان بدون قند چند بار در طول روز برای محافظت در برابر آنفولانزا و سرماخوردگی مفید خواهد بود. با مخلوط کردن این دو گیاه، تکه های ریشه زنجبیل تازه یا خشک، برگ به، ریشه شیرین بیان، با افزودن ریشه گل ختمی و عسل به عنوان شیرین کننده می توان طعم های مختلف را تهیه کرد.

چای سبز

یک مطالعه جدید در طب سنتی نشان می دهد که مواد موجود در چای سبز مکانیسم های دفاعی میکروب ها در برابر آنتی بیوتیک ها را تضعیف می کند. بنابراین، اگر سرما خورده اید و مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک شده اید، توصیه می شود اغلب چای سبز بنوشید. وقتی می گوییم چای گیاهی داغ، نمی توان از چای سبز نام نبرد. به‌جای اینکه با ورود به زمستان زیر پلیورهای ضخیم پنهان شوید، می‌توانید سوخت و ساز بدن خود را همیشه زنده نگه دارید و سعی کنید تا تابستان وزن کمتری کم کنید. هزاران مطالعه نشان می دهد که چای سبز بر متابولیسم بدن بسیار موثر است.

دمنوش های گیاهی مخلوط

هیچ کس نیست که در مورد دمنوش های گیاهی مخلوط در طبیعت درمانگر نداند. این دمنوش ها که از ترکیب اثرات گیاهان مختلف به نسبت مناسب تهیه می شوند، از سیستم گوارشی بدن که مستعد کند شدن است حمایت می کنند. مطمئن شوید که شرایط نگهداری را از منابع صحیح به دست آورید. شما می توانید از این دمنوش ها که با محتوای مناسب و مقادیر مناسب تهیه شده اند، با دم کردن 2 تا 3 دقیقه 2 بار در روز استفاده کرده و از کند شدن سیستم گوارش خود حمایت کنید. با این حال، لطفاً ابتدا با دکتر مهدی فهیمی یا سایر متخصصان طب سنتی مشورت نمایید تا از نوع چای که ممکن است برای شما مناسب باشد مطمئن شوید.

زمستان و توصیه های طب سنتی

زمستان و توصیه های طب سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *