اخبار مادطب

نحوه تهیه و مصرف صحیح گیاهان دارویی

نحوه تهیه و مصرف صحیح گیاهان دارویی

نحوه تهیه و مصرف صحیح گیاهان دارویی

گرچه استفاده از گیاهان دارویی، در سال های اخیر مورد توجه خاص مردم قرار گرفته اما متأسفانه به دلیل عدم آگاهی درباره، طریقه استفاده صحیح از این گیاهان، بسیاری از افراد نمی توانند از خواص و آثار دارویی آن ها بهره کافی ببرند؛ به همین دلیل نگارنده بر خود واجب دید تا علاقمندان و مصرف کنندگان عزیز را تا حد امکان با شرایط و نحوه صحیح استفاده از این گیاهان آگاه سازد.

  1. گونه دارویی واقعی (اُفی سینال)

گونه دارویی واقعی، به گیاهی اطلاق می شود که دارای حداقل میزان مواد مؤثر برای ایجاد آثار دارویی باشد. در حقیقت همه گیاهان دارویی موجود در بازار، دارای ارزش یکسانی نیستند و برخی هر چند ظاهری بسیار خوب و مناسب دارند، اما دارای کم ترین ماده مؤثره و کم ترین خاصیت دارویی و درمانی می باشند و این امر به شیوه پرورش، نحوه برداشت، روش خشک کردن و نگهداری آن گیاه بستگی دارد. این امر باعث می شود تا گیاه مورد نظر، از نظر خواص دارویی فقیر باشد.

اصولا کیفیت گیاه را نمی توان از ظاهر آن شناخت، بلکه باید مواد مؤثر آن مورد تجزیه، شناسایی و اندازه گیری قرار گیرد. متأسفانه بسیاری از گیاهان موجود در بازار، با وجود ظاهری مرغوب، از کیفیت و اثرات دارویی کمی برخوردارند و در حد استاندارد نیستند. این امر باعث می شود تا در برخی موارد از گیاهان دارویی، نتایج مطلوب به دست نیاید؛ از این رو، آگاهی از گونه دارویی واقعی بسیار حائز اهمیت می باشد.

برای دیدن ادامه مطالب در پست های بعدی ما را دنبال کنید:

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *