مشاوره طب سنتی

ناخوشی هایی که صفرا ایجاد می کند

ناخوشی هایی که صفرا ایجاد می کند

ناخوشی هایی که صفرا ایجاد می کند

ناخوشی هایی که صفرا ایجاد می کند. بروز سردردهای ناشی از دخالت معده که معمولا در این شرایط افراد بعد از خوردن غذا دچار سردرد می شوند و این وضعیت در فصل های گرم و یا وعده ظهر به شدت افزایش می یابد که در نتیجه افزایش حرارت در معده و حرکت آن به سمت سر این اتفاق ایجاد می شود و با گرسنگی این سردرد کاهش می یابد که این نیز در نتیجه کم شدن حرارت بدن می باشد.

درمان سردرد ناشی از دخالت معده بایستی بر اساس اصلاح مزاج عمومی باشد و دیگر این که با رعایت و در نظر گرفتن حرارت و برودت غذیی جهت کنترل این سردرد اقدام شود. مثلا افرادی که دچار سردرد ناشی از حرارت معده هستند باید بدانند اگر وعده ظهر غذاهای چرب و شور مثل کباب کوبیده با نان سنگک و با حجم زیاد تناول کنند یک ساعت بعد سردرد شروع خواهد شد و این سردرد تا پایین نیامدن حرارت در سر ادامه خواهد یافت و وابسته به مسکن نیست.

چنان چه صفرا در معده جمع شود جهت شود جهت دفع آن بهترین کار نوشیدن حجم مایعات به خصوص دوغ به علت خنثی کردن اولیه صفرا و سپس ایجاد استفراغ صفراوی از طریق تحریک حلق می شود. در زمان تجمع صفرا در معده رنگ چشم زرد شده و دهان تلخ می شود و تشنگی نیز حادث می شود و بعد از استفراغ علائم برطرف می شود.

ناخوشی هایی که صفرا ایجاد می کند

 

راه پیش گیری و درمان غلبه صفرا در معده که باعث سردرد می شود عبارت است از:

  • ایجاد استفراغ صفراوی و سپس خنک کردن بخارات صفراوی که به سر رسیده است و برای این کار چرب کردن بینی با روغن بنفشه کمک کننده خواهد بود.
  • استفاده از بخور ملایم سرکه به این صورت یک قاشق غذاخوری سرکه را داخل یک لیوان آب گرم بریزیم و آرام بخور دهیم تا شدت سردرد به حداقل رسیده و کنترل شود.

ناخوشی هایی که برای بدن صفرا ایجاد می کند وجود دارد. صفرا یک ماده طبیعی در بدن است که در کبد تولید می شود و برای کمک به هضم چربی ها و جذب ویتامین های محلول در چربی ها مورد استفاده قرار می گیرد. اما ناخوشی هایی مانند سنگ صفرا، التهاب صفراوی، عفونت صفراوی و آسیب های دیگر به صفرا می توانند باعث ایجاد درد، تب، تهوع و استفراغ، زردی پوست و چشمان، خستگی و سایر علائم ناخوشایند شوند.

به طور کلی، برای جلوگیری از بروز ناخوشی های صفراوی، مصرف مواد غذایی پرچرب و خوردن غذاهای با شکر بالا، سبب افزایش فشار بر صفراوی و تولید صفرا می شود. همچنین، تمرین بدنی معمولا باعث افزایش جریان صفراوی و بهبود عملکرد کبد و صفراوی می شود. به هر حال، در صورت بروز هرگونه علائم ناخوشایند، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود و درمان مناسبی انجام شود.

ناخوشی هایی که می توانند باعث ایجاد صفرا شوند، عبارتند از:

  1. استرس: استرس می تواند باعث ترشح صفرا شود. این اتفاق ممکن است به دلیل تاثیر منفی استرس بر فعالیت روده ها باشد.
  2. بیماری های کبدی: بیماری های کبدی مانند هپاتیت، سیروز و سرطان کبد می توانند باعث ترشح صفرا شوند. در این بیماری ها، برخی از سلول های کبد تخریب می شوند و صفرا از بین می رود.
  3. سنگ صفراوی: سنگ صفراوی می تواند باعث توقف جریان صفرا از کبد به داخل روده شود. این اتفاق می تواند باعث تراکم و بسته شدن مجرای صفراوی شود و از ترشح صفرا در روده جلوگیری کند.
  4. عفونت های روده ای: برخی عفونت های روده ای مانند سالمونلا و شیگلا می توانند باعث ترشح صفرا شوند. این اتفاق ممکن است به دلیل تاثیر این عفونت ها بر فعالیت روده ها باشد.
  5. داروها: برخی داروها می توانند باعث ترشح صفرا شوند. به عنوان مثال، داروهایی که برای درمان التهابات روده و درمان درد شکمی استفاده می شوند می توانند باعث ترشح صفرا

صفرا یکی از ارگان های مهم در بدن است که وظیفه ترشح صفرای کبدی و کمک به هضم چربی ها و انتقال آنها به روده برای جذب توسط بدن دارد. با این حال، میزان صفرا ترشح شده می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند نوع غذا، استرس، داروها و بیماری های مختلف بودند.

ناخوشی هایی که ممکن است منجر به تولید صفرای اضافی و ناهنجار شوند عبارتند از:

1- چاقی: افزایش وزن و چاقی می تواند باعث تحریک کبد به ترشح صفرا بیشتر شود و در نتیجه باعث ایجاد مشکلاتی مانند سنگ صفراوی و درد شکمی شود.

2- مصرف غذاهای چرب: مصرف غذاهای چرب و نچرب باعث تحریک کبد به ترشح صفرا می شود و می تواند به ایجاد مشکلات صفراوی مانند سنگ صفراوی، التهاب صفراوی و اختلالات هضمی منجر شود.

3- عفونت های صفراوی: عفونت هایی مانند عفونت هپاتیتی و عفونت های تنفسی می تواند باعث ایجاد التهاب صفراوی و ترشح صفرا اضافی شوند.

4- بیماری های صفراوی: بیماری هایی مانند سنگ صفراوی، عفونت صفراوی، پانکراتیت و بیماری های التهابی روده می توانند باعث تحریک کبد به ترشح صفرا شوند.

5- مصرف داروهای خاص: برخی از داروها مانند کلرامفنیکل، پروپوکسیفن، کوئینین، باربیتورات و مصرف بیش از حد ویتامین D می توانند باعث ایجاد صفرا اضافی شوند.

برای مشاهده محصولات مرتبط با موضوع به پیج اینستاگرام مراجعه فرمایید.

شربت انار عسلی، قرص پرپین سام، قرص حب بارد، شربت سرکه انگبین عنابی، شربت معدل صفرا، روغن بنفشه

برای هماهنگی و رزرو نوبت بر روی کلمه شماره کلید کنید.

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *