اخبار مادطب

دکتر مهدی فهیمی،متخصص طب سنتی

دکترفهیمی

قرار است در این نوشتار نگاهی داشته باشیم به بحث شرایط ازدواج مطلوب و فاکتورهائی‌که می‌تواند ما را در رسیدن به نتیجه‌ی خوب در بحث ازدواج یاری رساند .

معمولا برای تعریف یک خانم و آقا سوالاتی مطرح می‌شود جهت مناسب یا نامناسب بودن که این مسائل باید ارزیابی شود .

معمولا برای یک آقا خوش چهره بودن ، قد و قامت ، داشتن منزل شخصی ، ثروتمند بودن ، سربازی رفتن ، تحصیلات داشتن ، مومن بودن ، شغل مناسب و ….. مطرح است .

در مورد خانم‌ها خانواده‌دار بودن ، کدبانو بودن ، داشتن چهره‌ی زیبا ،تحصیلات داشتن ، وجود پدری ثروتمند ، سکونت در منزل خوب، در محله‌ی خوب شهر ، جهیزیه کامل داشتن و … می‌تواند ملاک انتخاب باشد .

نمی‌دانیم و نیز نمی‌توانیم بدانیم این داشته‌ها چه اثری بر روی احساس خوشبختی و یا عدم رضایت زوجین طی سال‌های آینده‌ی زندگی مشترک خواهد داشت .

آیا زوجین تأثیرگذاری دیگری از هم دارند یا در سوالات فوق ، موضوع به نتیجه می‌رسد .

چنانچه بخواهیم فردی را مورد بحث و تحلیل قرار دهیم چه عناصری از وجود آن فرد و یا داشته‌های دیگرش را باید دید .

از نظر نگاه مزاجی قصد داریم مروری کنیم بر مسائلی که در ایجاد احساس خوب این افراد و یا احساس نامرغوب بین زوجین می‌تواند تأثیرگذار باشد .

پس در ابتدا تعاریفی خواهیم داشت از نشانه‌شناسی مزاجی در زوجین .

خانم‌های دارای غلبه‌ی صفرا : در این افراد معمولا به حداقل یا حداکثری فکر می‌کنند یعنی صفر یا صد را خوب می‌بینند و ۵۰ برایشان تعریف نشده است . در دیدن و خواستگاری رفتن و اینکه یک آقا چقدر می‌تواند رضایت را در ابتدا برایشان ایجاد کند ، قضاوتی دشوار ابوده و در نگاه سطحی اول تصمیم‌گیری برایشان بسیار دشوارست .

یعنی این خانم باید در ابتدا یک پذیرش ضمنی نسبت به آقائی‌که برای خواستگاری‌اش آمده ، داشته باشد ولی طی مدت کوتاهی باید به قضاوت در مورد شریک جنسی خود برسد .

پس بنابراین ، این افراد در ابتدا معمولا به تفاهم ایجاد شده پایبند هستند ولی در ارزیابی بعدی که طی سه تا پنج ماه در ذهنشان ایجاد می‌شود دیگر ممکن است تمایلی به زندگی مشترک نداشته و چنانچه شریک زندگی‌شان مطلوب واقع نشود اقدام به جدایی کنند و یا به زندگی خود ادامه دهند با فردیکه مطلوب نیست،اما طلاق عاطفی ایجاد شود .

حالا سوال اینست که فرد مطلوب کیست ؟ آیا

کسی که خانه بزرگی دارد

کسی که ثروت زیادی دارد

کسی که در محل خوب زندگی می‌کند

کسی که به سربازی رفته است

کسی که تحصیلات دارد

کسی که قد و قامت خوبی دارد

کسی که خوش چهره است

و یا سایر سوالاتی که درجامعه‌ی ایرانی برای تعریف مطلوب پرسیده می‌شود.باید بگویم خیر! هیچ‌کدام از داشته‌های فوق نظر رضایت و کامل یک خانم دارای مزاج صفرا را تأمین نمی‌کند . بلکه این چنین فردی به دنبال ایده‌آل‌ترین شخصی است که بتواند عشق ورزی کند و چه بسا این فرد یک کشاورز تحصیل نکرده و بدون امکانات باشد تا یک تاجر یا تحصیل‌کرده‌ی بدون احساس.

و حال اینکه میزان احساس فرد چگونه در ابتدای کار قابل سنجش است که ما بتوانیم بر اساس آن معیار در زمان شروع زندگی مشترک مشاوره‌ی لازم را به طرفین ارائه کنیم که در فاصله‌ی نه چندان دوری از محل پیوند برای جدایی اقدام نکنند.

جدایی اسمی یا جدایی عاطفی

امروز در ایران بیشتر و در دنیا کمتر مباحث پیرامون ازدواج سنجیده شده است و به دلیل عدم وجود جداول ارزیابی مناسب برای پیوندها،ضریب شکست در مسائل زوجین بسیار دیده شده است .

سوال این است آیا درگذشته این موضوعات نبوده و امروزه مطرح شده است ؟

جواب اینست که درنسل قبل نیز این موضوعات وجود داشته است ، اما نگاه بومی و محلی افراد به یکدیگر سبب می‌شد میزان شناخت افراد از یکدیگر بالا و عمیق باشد،اما در جوامع در حال توسعه این وضعیت کمتر ممکن است ایجاد شود و افراد معمولا با شناخت چند روزه یا چند ماهه تعهد ازدواج را پیدا می‌کنند.در شماره‌های بعد به موضوع نوع مزاج و مشاوره‌ی پیش‌ازدواج با توجه به آن خواهیم پرداخت.

ادامه دارد …….

منبع:ماهنامه نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *