اخبار مادطب

مافیای وارد‌کنندگان محصولات تراریخته خود را “لو” داد وحشت از تصویب ممنوعیت واردات تراریخته

مافیای تراریخته

در پی مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس در ممنوعیت واردات محصولات تراریخته بدون موافقت نهادهای ۴‌گانه، مافیای واردکننده این محصولات با واردات سالانه ۱۲میلیون تن تراریخته، به‌شدت به‌وحشت افتاده و مخالفت صریح خود با این مصوبه را اعلام کرده است.

بر اساس گزارش نهایی کمیسیون تلفیق بودجه 1397 کل کشور مجلس شورای اسلامی که این هفته منتشر شد، به‌پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، بندی به لایحه بودجه سال آینده الحاق شده که در صورت تصویب نهایی آن در صحن علنی مجلس، واردات هرگونه محصول تراریخته بدون مجوز وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی و سازمان‌های حفاظت محیط زیست و پدافند غیرعامل ممنوع می‌شود.

همچنین واردات این محصولات بدون مجوز دستگاه‌های مذکور در صورتی که برای مصرف انسان باشد، “جرم” تلقی شده و علاوه بر ضبط محصول وارد‌کننده و توزیع‌کننده آن به جریمه نقدی از سه تا پنج برابر قیمت محصول محکوم می‌شوند.

اما یکی از نقاط قوت این مصوبه مجلس آن است که دولت موظف است علاوه بر حقوق گمرکی سال 1396 تعرفه واردات محصولات تراریخته را در سال 1397 به‌میزان حداقل 40 درصد افزایش دهد و درآمد حاصله را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

معادل مبلغ واریزی باید صرف توسعه کشت محصولات زیستی ارگانیک و سالم، پرداخت تسهیلات به تولید و صادرات محصولات کشاورزی خرید تضمینی فرآورده‌های دامی اصلاح ساختار صنعت طیور کشور و پیشگیری از بیماری دامی شود همچنین تمامی واردکنندگان و توزیع‌کنندگان محصولات تراریخته مورد مصرف انسان موظفند میزان تراریخته محصول را با نصب برچسب به‌اطلاع مصرف‌کنندگان برسانند.

اما در پی این تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس، جریان پرقدرت و مافیای وارد‌کنندگان محصولات تراریخته که طی سالهای اخیر به‌دلیل خلأ قانونی در این حوزه با خیالی آسوده مشغول واردات گسترده محصولات تراریخته به کشور بوده و از این طریق به ثروتی افسانه‌ای دست یافته است، به‌شدت به هراس و وحشت افتاده و تمام قوا و قدرت خود برای اعمال فشار بر مجلس و نمایندگان با هدف جلوگیری از تصویب نهایی این مصوبه در صحن علنی مجلس را به میدان آورده است!

جالب اینکه برخی از سرکردگان اصلی تراریخته در داخل کشورمان که تا به امروز مدعی مخالفت با واردات محصولات تراریخته به کشور به‌بهانه لزوم تولید داخلی این محصولات بوده‌اند، امروز و در پی این مصوبه مجلس به‌شدت به تکاپو و تقلا افتاده‌اند که جلوی تصویب نهایی این مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس را بگیرند این در حالیست که در طول چند سال اخیر که برخی ابعاد پنهان واردات محصولات تراریخته به کشور و عوارض و مخاطرات متعدد مصرف این محصولات توسط رسانه‌هایی مانند تسنیم برای افکار عمومی بازگو و افشا شده است، این جریان دائماً اساتید و کارشناسان برجسته منتقد محصولات تراریخته را به “فناوری‌هراس” بودن متهم کرده‌اند اما امروز و با مصوبه اخیر در ایجاد مانع در واردات این محصولات، فریاد “وا اسلاما” بلند کرده‌اند و نگران “افزایش و جهش قیمت محصولات تراریخته در بازار کشورمان” در صورت تصویب نهایی این قانون در مجلس شده‌اند!!

ترفند کثیف “تاجران تراریخته” برای بی‌خطرنشان دادن این محصولات

اما “مکر” خداوند همیشه مافوق تمام مکاران است “وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیرُ الماكِرینَ” و این‌گونه خداوند ماهیت پنهان و دروغ چهره‌های اصلی جریان تراریخته‌پرست در داخل کشور را برای همه افشا می‌کند و این جریان امروز به‌دست خود، صحت مطالب و اظهارات این چندساله جبهه منتقدان تراریخته را تأیید کردند.

اساتید و کارشناسان منتقد تراریخته طی این سالها ضمن هشدار نسبت به عوارض، مخاطرات متعدد انسانی و زیست‌محیطیِ کشت و مصرف محصولات تراریخته با هرگونه واردات این محصولات به کشور نیز مخالفت کرده‌اند اما سرکردگان اصلی تراریخته در داخل کشور که طی این سالها با نفوذ به برخی مناصب حساس و تصمیم‌گیر دولتی در پی عملی کردن نیات خود در کشت و رهاسازی محصولات تراریخته در ایران بوده‌ و سعی کرده‌اند خود را مخالف واردات محصولات تراریخته و حامی تولید داخلی نشان دهند، حالا با مصوبه اخیر مجلس مجبور به برداشتن نقاب از چهره اصلی خود شده‌اند و به‌صورت تمام‌قد مقابل این تصمیم نمایندگان مجلس قیام کرده‌اند!

آیا تاجران تولید “برنج تراریخته” اجازه تأیید سلامتی آن را نیز دارند

در ادامه مصاحبه “بهزاد قره‌یاضی” از چهره‌های اصلی حامی تراریخته که دارای مسئولیتهای مختلف در دولت یازدهم و دوازدهم بوده و به‌عنوان رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی در تاریخ سوم بهمن ماه جاری با خبرگزاری رسمی دولت در مخالفت صریح و بی‌پرده با مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس آمده است.

بهزاد قره‌یاضی که طی این سالها، بارها مدعی مخالفت با واردات محصولات تراریخته بوده اما حالا و در پی مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس در ممنوعیت واردات محصولات تراریخته، به‌صورت علنی مخالفت خود با ممنوعیت واردات این محصولات یا افزایش 40درصدی تعرفه واردات تراریخته را اعلام کرده است؛ وی در این مصاحبه به‌صورت صریح ” از دولت و مجلس شورای اسلامی خواسته که این مصوبه را تصویب نکنند یا حداقل در صورت تصویب اجرایی نکنند”!

بدون هیچ توضیح دیگری، متن کامل مصاحبه بهزاد قره‌یاضی با خبرگزاری رسمی دولت در ادامه است:

“بهزاد قره‌یاضی” درباره مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مبنی بر افزایش 40درصدی تعرفه واردات محصولات تراریخته اظهار داشت: افزایش نرخ تعرفه واردات نهاده‌های دامی به‌طور قطع روی قیمت مصرف‌کننده گوشت مرغ، تخم‌مرغ، ماهی، گوشت گاوی و گوسفندی، روغن‌نباتی و لبنیات بین 50 درصد تا 100 درصد تأثیر دارد.

وی گفت: این بند الحاقی به‌طور قطع در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رأی نمی‌آورد و برخی از نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق نیز بر این باورند که این بند نباید تصویب می‌شد و در تصویب آن غفلت صورت گرفته است.

قره‌یاضی اظهار داشت: اسناد بالادستی کشور بر تأمین معیشت اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد استوار است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها تأکید کرده‌اند که نباید معیشت این گروه از مردم به‌خطر بیفتد.

وی بر این باور است که این بند الحاقی بودجه برای افزایش 40درصدی تعرفه واردات محصولات تراریخته یک اقدام غیرعلمی و کارشناسی است به‌طوری که پیشنهاد‌دهندگان و فناوری‌هراسان آن اطلاعات کافی در این زمینه نداشته‌اند و ندارند و به‌طور حتم متوجه پیامدهای این موضوع نیستند.

واردات سالانه 12میلیون محصولات تراریخته

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی گفت: سالانه بیش از 12 میلیون تن محصولات تراریخته شامل ذرت، سویا، کنجاله ذرت و سویا‌، دانه ذرت و سویا و روغن ذرت و سویا، کلزا و پنبه به‌ارزش سه تا پنج میلیارد دلار به کشور وارد می‌شود که تأمین‌کننده نهاده‌های دامی مورد نیاز صنعت دام، طیور و آبزیان است.

قره‌یاضی تصریح کرد: اکنون سویای غیرتراریخته‌ای در بازار تجارت جهانی وجود ندارد و برای افراد غیرمسئول راحت است که بگویند “ما می‌توانیم محصول غیرتراریخته از روسیه و هندوستان تأمین کنیم”.

وی اظهار داشت: برای واردات این محصولات نیز وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارای کمیته‌های مستقلی برای نظارت و بررسی واردات این محصولات هستند.
این کارشناس حوزه محصولات تراریخته اضافه کرد: در این کمیته مستقل اصلاح ژنتیکی محصولات تراریخته خوراک دامی، پیامدهای مثبت یا منفی و عوارض جانبی و اینکه آیا این محصولات در کشور تولید‌کننده و حتی دو کشور اروپایی، کانادا یا ژاپن مصرف می‌شود، بررسی و پس از اطمینان از مصرف تأیید و به کشور وارد می‌شوند.

به‌گفته وی، این محصولات مورد نمونه‌برداری برای راستی‌آزمایی پژوهشگاه بیوتکنولوژی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می‌شود؛ این بدان معناست که طبق قانون این محصولات با اطمینان از سلامتی وارد می‌شوند و جای هیچ نگرانی نیست!

قره‌یاضی سلامت محصولات تراریخته را به‌مراتب بیش از محصولات غیرتراریخته و ارگانیک دانست و افزود: در محصولات غیرتراریخته برای مبارزه با آفات، سم مصرف می‌شود.

مصرف محصولات ارگانیک زیان‌بار است!

وی درباره محصولات ارگانیک نیز گفت: در محصولات ارگانیک نیز به‌دلیل استفاده نکردن از سموم احتمال بالا بودن آفلاتوکسین وجود دارد که مصرف این محصولات به نام ارگانیک علاوه بر زیان‌بار بودن به‌مراتب سه تا چهار برابر گران‌تر از محصولات تراریخته است.

وی با ابراز اینکه “ما کشاورزان داخلی را به تولید محصولات ارگانیک تشویق می‌کنیم و برای تقویت کشت‌وکار و توسعه محصولات ارگانیک برنامه‌هایی داریم”، اظهار داشت: تولید محصول ارگانیک نیازمند نظارت بر تولید توسط مرجع حاکمیتی است زیرا اکنون انجمن ارگانیک به‌عنوان یک انجمن غیرعلمی و خودخوانده اقدام به ارائه مجوز و برچسب برای تولید محصولات ارگانیک می‌کند در حالی که هیچ معلوم نیست چه ارگانی این انجمن را تأیید کرده است.

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی اضافه کرد: عرضه محصولات ناسالم به‌جای محصولات ارگانیک با چند برابر قیمت محصول معمولی تورم‌زاست.

قره‌یاضی ادامه داد: اکنون واردکنندگان و صنعت خوراک دام و روغن می‌دانند که متأسفانه مبدأ سویای ما آرژانتین، برزیل و حتی آمریکا است.

وی زمان توقف تولید محصولات تراریخته در ایران را مربوط به سال 1385 مربوط به زمان حضور سخنگوی فعلی کمیسیون کشاورزی در سمت معاونت وزارت جهاد کشاورزی دولت نهم دانست و افزود: در آن دوره، همزمان با توقف تولید محصولات تراریخته، واردات این محصولات به کشور کلید خورد و اکنون می‌بینیم وی همچنان مخالف تولید محصولات تراریخته است.

قره‌یاضی اضافه کرد: سؤال این است که چرا طی 10 سال گذشته هیچ کس درباره واردات محصولات تراریخته ابراز نگرانی نکرده است اما وقتی صحبت از تولید داخل می‌شود، نگرانی‌ها هم آغاز می‌شود؟

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی تصریح کرد: اکنون در مرغداری‌ها دان ذرت و سویای آرژانتینی، برزیلی استفاده می‌شود در حالی که برخی مدعی هستند می‌توانند ذرت و سویای غیرتراریخته از روسیه و دیگر کشورها تأمین کنند.

وی افزود: در حالی که گزارش‌ها حاکی از آن است که تولید کنندگان با استفاده از دان‌های غیرتراریخته دارای افت 10درصدی محصول در هر دوره 48روزه می‌شوند که این امر روی هزینه تولید تأثیرگذار است؛ حال اگر تعرفه 40درصدی نیز روی این محصول تأثیر بگذارد، می‌تواند موجب جهش قیمتی بین 50 تا 100 درصدی شود.

قره‌یاضی با اشاره به اینکه چندی پیش افزایش نرخ هر عدد تخم‌مرغ از 400 به 700 تومان نارضایتی‌هایی را بین مردم ایجاد کرد، گفت: در شرایطی که مردم در تأمین معیشت خود ناتوان هستند، چرا باید زمینه را برای افزایش قیمت مواد غذایی فراهم کنیم؟

وی تصویب افزایش نرخ تعرفه واردات محصولات تراریخته در مجلس را خطرناک دانست و از دولت و مجلس شورای اسلامی خواست آن را تصویب نکنند یا حداقل در صورت تصویب اجرایی نشود.

رئیس انجمن ایمنی زیستی با بیان اینکه نخستین کسی در کشور بوده که نسبت به واردات بی‌رویه محصولات تراریخته و حتی غیرتراریخته هشدار داده است، گفت: من طرفدار واردات نیستم و باید تولید داخلی را تقویت کنیم اما در عین حال نباید با فضاسازی نادرست، منافع عمومی را تحت تأثیر قرار داد.

وی یادآور شد: اکنون محصول استراتژیک نهاده‌های دام و طیور به‌طور مستمر وارد کشور می‌شود و اکنون ما به‌دلیل کمبود بارندگی‌ها و بحران آبی چاره‌ای جز واردات نداریم مگر اینکه بخواهیم ذرت تراریخته متحمل به خشکی بکاریم که برای آن هم برخی فناوری‌هراس ممانعت می‌کنند.

قره‌یاضی از هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی و نیز رئیسان فراکسیون‌های مجلس خواست تا قبل از تصویب چنین قانونی عواقب و اثرات اجتماعی آن را در نظر بگیرند.

منبع:خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *