بیشتر بدانیم

عوامل تضعیف حافظه

عوامل تضعیف حافظه

عوامل تضعیف حافظه

عوامل تضعیف حافظه کم خونی
مصرف مواد غذایی با طبع سرد که با ازدیاد بلغم سبب اختلال در حافظه میشود . بیخوابی ، کم خوابی ، بدخوابی از عوامل مؤثر است . در خواب ، مغز موارد یادآوری را طبقه بندی میکند و اگر کم حافظه هستید باید خواب خود را اصلاح کنید .
عوامل روانی مثل استرس ، اضطراب و نگرانی باعث عدم تمرکز میشود . غذای نامناسب و مشکلات گوارشی مثل سوء هاضمه ، یبوست ، پرخوری ، تداخل مصرف غذا ، مصرف بیش از اندازه لبنیات و مواردی که طبع سرد دارد ، فعالیت های مغز را مختل و حافظه را کاهش میدهد .

از اثرات شادی بخش و ضد اضطراب گلاب حتما بهره کافی را ببرید . قبل از خواب دو قاشق غذاخوری گلاب را با کمی آب مخلوط ومیل نمایید . برای تقویت حافظه دانش آموزان بهتر است مواد غذایی مورد استفاده آنها بر اساس مزاج آنها باشند . سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده از خوراکی ها و مواد طبیعی برای آنها در نظر بگیرید .

در قدیم به میان وعده که به آن چاشت میگفتند ، اهمیت زیادی می دادند . مصرف تنقلات سالم مثل میوه های تازه ، نان و پنیر و گردو ، خشکبار مثل کشمش ، گندم ، توت خشک و انواع میوه های خشک به سلامت گوارش و تقویت حافظه آنها کمک کرده و ارزش غذایی بالایی داشت .

استفاده از عسل برای تقویت حافظه بسیار مهم است . توصیه میشود صبح ناشتا حداقل دو قاشق مرباخوری عسل را با یک لیوان آب مخلوط و یک قاشق چایخوری تخم شربتی به آن اضافه کرده و میل شود . مصرف عسل و آب به همراه کمی لیمو در طول روز میتواند بهترین نوشیدنی باشد.

کسانیکه دوست ندارند ناهار مصرف کنند ، میتوانند برای رفع ضعف حاصل شده از عدم مصرف غذا در میانه روز از مصرف هفت عدد بادام به همراه یک لیوان آب و عسل بهره کافی را برده و انرژی مورد نیاز خود را تأمین کنند.

برای افزایش حافظه و توانایی مغز برای یادگیری بهتر است از دمنوشها کمک بگیرید . دمنوشهایی نظیر بهارنارنج ، اسطوخدوس ، سنبل الطیب ، بادرنجبویه توصیه میشود . این دمنوشها علاوه بر رفع تنش و استرس ، بهبود عملکرد مغز را باعث میشوند .

تغذیه مناسب دانش آموزان :
مصرف ماهی ها بدلیل وجود اسیدهای چرب امگا 3
حذف فرآورده هایی نظیر سوسیس ، کالباس ، هات داگ و سایر غذاهای فست فودی
مصرف توت بصورت تازه و خشک بدلیل داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدانها
مصرف سبزیجات رنگی مثل گوجه فرنگی ، سیب زمینی شیرین ، کدوحلوایی ، هویج ، اسفناج بدلیل داشتن آنتی اکسیدان ها .
شیر و ماست منبع غنی از پروتئین و ویتامین D هستند ، منتهی نباید در مصرف آنها بدلیل طبع سرد ، افراد شود . بهتر است شیر با عسل و نیز ماست با نعنا و پونه که از مصلحاتشان است استفاده شوند .

دکترمهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *