اخبار مادطب

شست‌وشوی مزار ابوعلی سینا با گلاب ناب

همزمان با زاد روز حکیم هزاره‌ها بوعلی سینا و روز همدان، ویژه برنامه‌ای در آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا برگزار و مزار وی با گلاب ناب شست‌وشو داده شد.

یکم شهریور روزی است که درتقویم به دلیل سالروز تولد بوعلی‌سینا به نام او نامگذاری شد و ازآنجا که شیخ‌الرئیس و همدان نام و ارتباطشان درهم‌تنیده است، یکم شهریور نام «روز همدان» را نیز به خود گرفته است.

مرکز استان همدان، شهر باستانی همدان است که هرودوت تاریخ بنای آن را در سده هشتم پیش از میلاد در دوران مادها به‌دست دیاکو بیان کرده است. مادها این شهر را هگمتانه نامیدند و همدان صورت جدید هگمتانه است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این مراسم با ادای احترام به بوعلی سینا و شست‌وشوی مزارش با گلاب آغاز شد و سپس 80 دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی همدان سوگند پزشکی یاد کردند.

همچنین در این مراسم از تمبر روز همدان و زاد روز بوعلی سینا هم رونمایی شد.

نماینده ولی فقیه در استان و رئیس بنیاد بوعلی سینا دراین مراسم گفت: پیشرفت و توسعه علم پزشکی در جهان مدیون بوعلی سیناست.

آیت‌الله محمد محمدی افزود: زیرساخت علوم پزشکی طب سنتی بوعلی سیناست که ریشه در طب اسلامی دارد. وی تصریح کرد: باید طب سنتی جایگزین طب شیمیایی شود چراکه نیاز امروز بشر به طب سنتی و اسلامی است که هزار سال سابقه دارد.

استاندار همدان هم بوعلی سینا را هویت فرهنگی و علمی مردم ایران دانست وگفت: بخش عمده‌ای از توفیقات علم پزشکی در جهان امروز مدیون بوعلی سیناست.

محمد ناصرنیکبخت افزود: با تلاش بنیاد بوعلی سینا، امروز دنیا با این افتخار ایرانی آشنا واز آثار او در علم پزشکی بهره‌گیری می‌کنند.

دکتر حبیب‌الله موسوی بهار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان هم گفت: زیرسایه بوعلی سینا بودن افتخار همدانی‌هاست.

وی افزود: همدان در حوزه علوم پزشکی و تربیت دانشجویان حوزه پزشکی به قطب و مرکزیت غرب کشور تبدیل شده است.
دکتر مهدی فهیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *