اخبار مادطب

سیستم کنونی وزارت بهداشت ظرفیت‌سوز طب سنتی است

سیستم کنونی وزارت بهداشت ظرفیت‌سوز طب سنتی است

سیستم کنونی وزارت بهداشت ظرفیت‌سوز طب سنتی است

مسئولان وزارت بهداشت هیچ آگاهی و علمی از کاربردهای وسیع گیاهان دارویی در سیستم درمان کشورهای توسعه‌یافته دنیا که بیش از ۷۰درصد داروهای آنها طبیعی یا دارای منشأ طبیعی است، ندارند؛ سیستم کنونی وزارت بهداشت ظرفیت‌سوز طب سنتی است.

محمد جمال سحرخیز؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی تسنیم با اشاره به شیوه بهره‌‌گیری از گیاهان دارویی در شبکه بهداشت و درمان کشور اظهار کرد: در آمریکا از هر 150 تجویز، 118 مورد از داروهای طبیعی استفاده می‌شود که عمدتاً منشأ آنها از گیاهان دارویی است

اما متأسفانه در کشور ما معاینه و درمان‌های سرپایی عمدتاً با داروهای شیمیایی صورت می‌گیرد و داروهای گیاهی از جایگاهی برخوردار نیستند.

به‌گفته این استاد تولید و فرآوری گیاهان دارویی، در بسیاری از کشورها بیمه‌ها، هزینه تجویز داروهای گیاهی را تحت پوشش قرار می‌دهند و دولت‌ها به‌طور جد از درمانهای طبیعی حمایت می‌کنند اما در ایران این حمایت‌ها بیشتر حالت شعاری دارد و پیگیری خوبی در این حوزه صورت نگرفته است.

دکتر سحرخیز راه‌حل آشتی با داروهای گیاهی در نظام درمان کشورمان را تولید، فرآوری و استاندارد‌سازی دانست و متذکر شد: تا زمانی که در شبکه آموزش دانشجویان پزشکی تنها تجویز داروهای طب نوین مدنظر قرار داده شود، فاصله بین طب سنتی، طب ایرانی و طب نوین مستحکم‌تر خواهد شد و این دیوار بلند هیچ وقت اجازه نمی‌دهد که داروهای گیاهی در سیستم درمان جا بیفتند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با تأکید بر اینکه اگر داروهای گیاهی به‌درستی تولید، فرآوری و استاندارد‌سازی شوند، در حوزه درمان بسیار کمک‌کننده خواهند بود، تصریح کرد: در این صورت مصرف داروهای شیمیایی و عوارض ناخواسته آنها هم بسیار محدود خواهد شد چراکه داروهای گیاهی اگر دقیق فرموله و استانداردسازی شوند و به‌موقع و با میزان صحیح مصرف شوند تقریباً هیچ عارضه‌ای برای بیمار نخواهند داشت.

این استاد تولید و فرآوری گیاهان دارویی با تأکید بر اینکه “اگر وزارت بهداشت بر بحث طب سنتی و داروهای گیاهی بیشتر سرمایه‌گذاری، تقویت و نظارت می‌کرد، شاهد شرایط بهتری بودیم”،

خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت می‌توانست با مطالعه بیشتر از کاربردهای وسیع داروهای گیاهی و طبیعی در کشورهای توسعه‌یافته، عینک بدبینی را نسبت به داروهای گیاهی و ترکیبات دارویی طبیعی و طب سنتی کنار بگذارد در نتیجه شاهد این شکاف بین دو طب سنتی و نوین نمی‌بودیم.

به‌گفته وی، مسئولان وزارت بهداشت هیچ آگاهی و علمی از کاربردهای وسیع گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی در سیستم درمان کشورهای توسعه‌یافته دنیا که بیش از 70 درصد داروهای آنها طبیعی یا دارای منشأ طبیعی است، ندارند و به همین دلیل مانع از رشد اصولی داروهای گیاهی و طب سنتی و ایرانی در کشور شده‌اند.

به‌اعتقاد سحرخیز، تا زمانی هم که وزارت بهداشت و دفتر طب سنتی ضعیف عمل کنند، جریانات مافیایی سلامت، قوی‌تر عمل می‌کنند و در نتیجه عموم مردم نسبت به مزایای این موهبت بی‌بهره خواهند بود.

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *