بیشتر بدانیم, خوراکی ها

سبزی گشنیز و خواص بینظیرش

سبزی گشنیز و خواص بینظیرش

سبزی گشنیز و خواص بینظیرش

سبزی گشنیز و خواص بینظیرش ، سبزی گشنیز را به طور خام نیز میتوان مصرف کرد . پخته شده آن در بسیاری از غذاها هست . دلایل زیادی وجود دارد که این سبزی را در سفره خود و کنار سایر سبزیها داشته باشیم . گشنیز از نظر طبع حالت اعتدال مایل به سردی و خشکی را دارد .

برگ گشنیز ، تخم گشنیز ، روغن گشنیز دارای خواص شگفت انگیزی هستند . گشنیز تا 20 درصد اسانس روغن در خود دارد . در واقع هیچ سبزی دیگری ، این حجم از روغن را در خود جای نداده است . انواع ویتامین های محلول در آب و چربی مثل A و C را دارد .

با شروع بهار غلبه خون اتفاق می افتد و حرارت در خلقت زیاد میشود که به واسطه آن زاد و ولد نیز درتمام موجودات بیشتر و بهتر اتفاق می افتد . یادتان باشد مصرف گشنیز میتواند حرارت اضافه بدن را کنترل و عطش را کاهش دهد .

سبزی گشنیز در طب سنتی جزو سبزی های بادشکن است و میتواند تا حد زیادی اختلالات دستگاه گوارش را کم کند . به برطرف شدن آروغ و باد گلو کمک میکند .

افراد صفراوی مزاج که طبیعت وجودی گرم دارند و مشخصه بارز آنها لاغراندامی ، چهره زد ، قد کشیده می باشد. این افراد حرارت بالایی دارند و گشنیز به خوبی میتواند به کم شدن صفرا در آنها کمک کند .

افراد با غلبه صفرا :

دچار سرفه های خشک میشوند . معمولا کم اشتها هستند . از لحاظ روحی دارای ترافیک فکر می باشند . مصرف گشنیز بخوبی به کاهش صفرا در این افراد کمک میکند . با غلبه صفرا ، فرد صفراوی دچار ترافیک فکر میشود . 

تفکرات پشت سر هم در این افراد بشدت بالاست . حرارت درون آنها بالا میرود و در شب این ترافیک فکر بیشتر میشود . مصرف سبزی گشنیز میتواند از حرارت کاسته و کاهش صفرا را به دنبال داشته باشد .

افراد بلغمی مزاج که غلبه بلغم دارند عمده مشکل آنها سردبودن بدن شان است . معمولا ورم و معده نفاخ دارند . اغلب کند و کم تحرک بوده و هرچه سعی میکنند که فعال باشند ، نمیتوانند این افراد غلبه رطوبت و بلغم داشته و مصرف گشنیز به آنها کمک میکند.

سرفه های خشک ناشی از غلبه صفرا را با بذر گشنیز یا تخم گشنیز میتوان درمان کرد . میزان 5 گرم از آن را در یک لیتر آب ویا یک قاشق مرباخوری از آن را داخل 2 لیوان آب جوش به صورت دم کرده استفاده باید کرد .

دم کرده تخم گشنیز بر روی شیر تأثیر مستقیم دارد . مادران شیرده که سعی دارند تغذیه کاملی داشته باشند تا فرزندشان بهره مند شوند در رژیم غذایی خود سبزی گشنیز یا دم کرده آن را لحاظ کنند که تولید شیر را بالا برده و تغذیه کودک بهتر شود .

در سرماخوردگی ، افزایش صفرا و افزایش حرارت کبد اتفاق می افتد . دم کرده گشنیز میتواند ترشحات را تعدیل کرده و به بهبود بیماری کمک کند.

در سرماخوردگی آنتی هیستامین ها استفاده میشود که با رها شدن هیستامین مانعی در ترشح مخاط ایجاد میشود . وقتی ترشح نباشد ، قدرت شویندگی بدن پایین می آید و زمان بهبود بیماری افزایش می یابد .

در این مواقع بهتر است به بدن فرصت دهیم تا با ترشحات خود مجاری بدن را شستشو دهد . در این مواقع گشنیز میتواند ترشحات را تعدیل کند ولی خشک نمیکند و بسیار مناسب است .

افراد بلغمی با غلبه بلغم ، بدن حجم زیادی دارد و بالطبع افزایش وزن پیدا میکنند . این افراد تا حجم آب ذخیره شده در بدن شان را کم نکنند ، پدیده ای به نام لاغری برایشان اتفاق نخواهد افتاد. استفاده از گشنیز در رژیم غذایی این افراد باعث کارکرد بهتر کلیه و افزایش حجم ادرار میشود . این افراد با دفع آب اضافه بدن به کاهش وزن خواهند رسید .

افراد دارای غلبه بلغم دارای معده سرد بوده و نمیتوانند غذا را خوب هضم کنند و معمولا دارای نفخ شکم هستند .استفاده از گشنیز میزان نفخ را در این افراد کاهش داده و سرعت حرکت غذا در معده و روده را افزایش میدهد .

در افراد با غلبه صفرا وقتی حرارت بالا میرود دچار خستگی و نوعی حالت بیقراری میشوند . این بیقراری در اواخر شب بیشتر دیده میشود . مصرف سبزی گشنیز با غذا و یا دم کرده تخم گشنیز به عنوان دمنوش میتواند این بیقراری را برطرف نماید .

استفاده کوبیده شده گشنیز به اندازه یک قاشق چایخوری بصورت خوراکی درافرادی که دچار زخم در دستگاه گوارش هستند کمک کننده بوده و میتواند ضایعات را ترمیم نماید .

کسانی که گاز روده زیاد دارند و یا دارای روده نفاخ هستند چنانچه به این وضعیت رسیدگی نکنند به مرور زمان دچار التهاب روده بزرگ خواهند شد و چه بسا دچار بیماری کولیت شوند . این افراد جهت پیشگیری و درمان میتوانند به نسبت برابر تخم خرفه و تخم گشنیز را خوب کوبیده و دو تا سه بار در روز و هر بار به میزان یک قاشق چایخوری ، پودر شده آن را مصرف کنند .

افرادیکه دچار غلبه صفرا و دم هستند معمولا دچار سردردهای گرم میشوند . یعنی زمانی که به سردرد مبتلا میشوند در سر احساس گرمای خاصی را دارند . این افراد میتوانند تخم گشنیز را بکوبند و با سرکه خمیری درست کنند و آن را در ناحیه ملاج سر قرار دهند . این کار باعث کاهش سردرد در آنها خواهد شد .

برای درمان زکام میتوان از بخور تخم گشنیز استفاده کرد . اگر گشنیز را سوزانده و مانند اسپند از دود آن استفاده شود در کنترل زکام موثر خواهد بود . زیاده روی در مصرف گشنیز باعث اختلال حواص و آسیب به حافظه میشود . کسانیکه دچارحملات تنگی نفس شدید هستند مصرف گشنیز را ( درتمام اشکال خوردنی ، بخور ، دم کرده ) با حجم کم شروع نمایند .

برای نوزادانی که دچار ضایعات پوستی و تاولی هستند و شیر مادر را فقط استفاده میکنند ، میتوان توصیه کرد که مادران در رژیم غذایی خود به خوبی از گشنیز استفاده کنند . این ترکیب که وارد بدن مادر شود باعث تغییر طبیعت شیر خواهد شد و زمانی که نوزاد از شیرمادر استفاده کند مواد موثره آن باعث کمک به بهبود حال نوزاد خواهد شد .

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *