اخبار مادطب

با ایران زیبا چه کرده ایم؟!

تالاب صالحیه

زهکشی ، تالاب صالحیه را کویر کرد

معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست گفت: زهکشی تالاب صالحیه موجب کویری شدن تالاب شد، و با توجه به رسوبات ریزدانه تالاب‌ها، فرسایش آنها به سرعت اتفاق می‌افتد.

مسعود باقرزاده کریمی معاون امور تالابها و پارکهای ملی دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تالاب صالحیه که یکی ازعوامل گرد و خاک شهر تهران است، اظهار کرد : آب تالاب صالحیه از چند رودخانه از جمله زیاران در طالقان، کردان در غربی ترین قسمت صالحیه ، ابهر رود و خر رود از سمت زنجان تامین میشود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی با هدف خشک کردن و جلوگیری از شور شدن چاههای اراضی کشاورزی، این تالاب را زهکشی کرد که این اقدام نه تنها تاثیری در اراضی نداشته بلکه موجب شور شدن تمامی چاههای آن منطقه نیز شده است.

باقرزاده کریمی گفت: زهکشی تالاب صالحیه موجب کویری شدن تالاب شد،و با توجه به رسوبات ریزدانه تالابها، فرسایش آنها به سرعت اتفاق میافتد.

وی با بیان اینکه 4 هزارهکتار از تالاب صالحیه خشک شده است، ادامه داد: این تالاب هم اکنون یکی از کانونهای گرد و غبار تهران محسوب میشود و علت این گرد وغبار زهکشی وزارت جهاد کشاورزی دراین تالاب است.

باقرزاده کریمی ادامه داد: این مشکل علاوه بر این تالاب در چند تالاب کوهستانی نیز که یک فاجعه زیست محیطی است، مشاهده میشود.

معاون امور تالابها و پارکهای ملی دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد:اگر بخواهیم کوهستان زاگرس را نجات دهیم یکی از مهمترین کارها بستن زهکشهاست .وی ادامه داد: تالابهای بیشه دالان ، گوری بلمک و تنوردر در استان لرستان ، تالاب شور در گلپایگان استان اصفهان ، نی ریز و کمجان دراستان فارس مخزن آب بودند.

باقرزاده تاکید کرد: با زهکشی کردن تالابها و خالی کردن مخزن چاهها، آبی در کوهستان ذخیره نمیشود که باعث خشک شدن چشمهها شده است و همین باعث ایجاد جریانهای سیلابی مستقیم به رودخانه و گل آلود شدن تالابها شده است.

خشک شدن 17 چشمه تالاب گوری بلمک در لرستان

وی افزود:در استان لرستان 17 چشمه تالاب گوری بلمک خشک شده است واین یک فاجعه زیست محیطی در منطقه است که میتواند باعث خسارات بسیاری در منطقه از جمله گرد وغبار شود.

معاون امور تالابها و پارکهای ملی دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت:سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی در رابطه با موضوع تالابها به ستاد ملی وهماهنگی مدیریت تالابهای کشور که در سطح دولت تشکیل میشود ارائه داد که امیدواریم دراولین جلسه ستاد ملی مصوبه ای را برای این موضوع در نظر بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *