اخبار مادطب, مشاوره طب سنتی

روش های افزایش هورمون شادی در بدن

روش های افزایش هورمون شادی در بدن

روش های افزایش هورمون شادی در بدن

7روش طبیعی برای افزایش اندورفین؛ عامل شادی و رضایت

 

روش های افزایش هورمون شادی در بدن حتما ً برای شما هم اتفاق افتاده است که بعد از انجام برخی از فعالیتها چقدر احساس خوبی پیدا میکنید و این حس را دارید که همه دردها و ناراحتیهایتان از بینرفته است. فارغ از حال خوبی که به دست آوردهاید که میتواند در نتیجه انرژیهای مثبت باشد، باید بدانید که این احساس به دلیل آزاد شدن اندورفین از غده هیپوتالاموس در بدن است. اندورفینها به نام مخدر طبیعی بدن و هورمون ضد افسردگی شناخته میشوند.

افزایش اندورفین در مغز میتواند باعث تسکین درد و همچنین احساس شادی و خوشحالی شود. برای اینکه بتوانید با افزایش هورمون اندورفین در طول روز احساس بهتری داشته باشید، لازم است با فعالیتهایی آشنا شوید که به صورت طبیعی میزان اندورفین را افزایش میدهند.

۱. گل اسطوخودوس و وانیل را بو کنید

بو کردن اسطوخدوس و وانیل



بوییدن رایحههای طبیعی و خوش میتواند حال شما را بهتر کند و بر فرآیند تولید اندورفین تأثیرگذار باشد. برای مثال رایحه وانیل میتواند به افزایش آزاد شدن اندورفین و کاهش اضطراب و نگرانی کمک کند، عواملی که با افسردگی در ارتباط هستند.

بر اساس مطالعاتی که در یکی از مراکز سرطانی انجام شده است، بیمارانی که وانیل را بو کردهاند بعد از انجام ام آر آی ۶۳% گزارش اضطراب کمتری از افرادی داشتهاند که هیچ رایحهای استشمام نکردهاند.

برای اینکه بتوانید افزایش اندورفین را با کمک وانیل به دست بیاورید، میتوانیدیک یا دو قطره از عصاره وانیل را در قهوهجوش بریزید، تعدادی شمع با عطر وانیل روشن کنید یا از اسانس وانیل در فضای داخلی خانه استفاده کنید.

در مطالعه دیگری که بر روی دانش آموزان انجام شده، نشان میدهد رایحه شفابخش اسانس روغنی اسطوخودوس توانسته است علائم افسردگی و بیخوابی را کاهش دهد.

پیشنهاد میشود مقداری از اسانس اسطوخودوس را روی مچ دست یا شقیقههای خود بمالید یا از این ماده به عنوان خوشبوکننده هوای خانه استفاده کنید.

۲. از جنسینگ استفاده کنید

جنسینگ



برای افرادی که احساس خستگی و درماندگی میکنند روش های افزایش هورمون شادی در بدن و همچنین برای کسانی که به افسردگی دچار هستند یا بعد از مدت طولانی از بستر بیماری بلند شدهاند، استفاده از جنسینگ فواید بسیاری دارد. این گیاه میتواند ترشح هورمون استرس درون بدن را متعادل کند و اندامهایی از بدن که این هورمونها را تولید کردهاند را حمایت میکند.

این گیاه بهآزاد شدن اندورفین کمک میکند. با توجه به تجارب علمی جنسینگ عملکرد ذهن و مغز شامل حافظه و تمرکز کاهش قند خون بخشد، و در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم هم برایرا بهبود می مفید است. این گیاه موجب درمان بیماریهای قلبی عروقی شامل فشار خون و کلسترولبالا، بیماری مزمن انسداد ریه و علائم آزاردهنده یائسگی نیز میشود.

مطالعات اتجام شده روی حیوانات پیشنهاد میکند که این گیاه به محافظت اعصاب در برابر آسیبها کمک میکند، به کبد جهت ترمیم و بازسازی خود بعد از آسیب یاری میدهد، به هضم کمک میکند و موجب محافظتمعده در برابر زخمهای ایجاد شده در اثر اسید و آسپیرین بالا میشود.

۳. به کلاسهای ورزشی گروهی بروید

کلاسهای ورزشی

بر اساس تحقیقات اخیر انجام حرکات ورزشی به صورت گروهی فواید مشخصی دارد. اگر در انجام تمرینات ورزشی کمی تنبلی کنید، دوستانتان شما را به ادامه راه تشویق میکنند و با تلاش و کمک آنها اندورفین بیشتری در بدن ترشح میشود.

محققان در سال۲۰۰۹دریافتند زمانی که انجام حرکات ورزشی به صورت گروهی و هماهنگ انجام میشود، میزان اندورفین بیشتری نسبت به افرادی که به تنهایی ورزش میکنند، آزاد میشود. البته باید گفت که ورزش کردن در هر صورتی خوب و مفید است، چه به تنهایی انجام شود و چه به صورت گروهی میتواند اثرات مثبت خود را داشته باشد.

پیادهروی کنید، برقصید، حرکات هوازی انجام دهید، بدوید و خود را به انجام حرکات مختلف وادار کنید. ریتمی که در انجام حرکات تمرینی مداوم وجود دارد،موجب آزاد شدن اندورفین و تفکرات انعکاسی میشود.

۴. به دنبال خندههای روزانه باشید

شادی و خنده



مشاهده شده است کودکان در طول روز حدود
۳۰۰مرتبه میخندند در حالی که بزرگسالان به طور میانگین تنها۵ مرتبه در طول روز میخندند. روش های افزایش هورمون شادی در بدن به شما می آموزد هرچه بیشتر بخندید، دیدگاهمان به زندگی هم بهترمیشود، مشکلات زندگی به نظر کوچکتر و سادهتر میرسند و انرژی بیشتری برای زندگی به شما میبخشد.

مطالعات نشان میدهد خنده موجب کاهش فشار خود میشود، هورمون استرس را کم میکند، عملکرد ایمنی بدن را با افزایش سطح گلبولهای سفید بهبود میبخشد، موجب آزادسازی اندورفین میشود که همان تسکین دهنده درد طبیعی بدن است و احساس شادابی و خوشی بیشتری به شما میدهد.

هر دلیل کوچکی برای خنده میتواند احساس رضایت بیشتری از زندگی را در شما به وجود آورد. شاد باشید و همراه با کودکان بینهایت بخندید.

 

۶. به موسیقی گوش بدهید

گوش دادن به موسیقی



گوش دادن به موسیقی که دوست دارید، با آزاد کردن مواد شیمیایی از مغز احساس خوب را به همراه میآورد، باعث لذت بردن و خوشحالی شما میشود.

زمانی که به دنبال موسیقی مورد علاقه خود میگردید، بهتر است از انواع ناراحتکننده و غمگین بپرهیزید. این موسیقیها ممکن است شرایط روحی شمارا به سوی افسردگی سوق دهد. موسیقیهای شاد و انرژیبخش هستند که با ترشح اندورفین، احساس خوشحالی درون شما به وجود میآورند.



۷
. خوراکیهای تند باعث آزاد شدن اندورفین میشوند



کپسی سایین، ترکیب شیمیایی که موجب تند شدن فلفل میشود، به پروتئینها یا گیرندههای درد سلولهای عصبی موجود در غشای مخاطی بینی و دهان متصل میشود. امواج عصبی تولید شده در این راه از طریق عصب به مغز منتقل میشوند و احساس سوزش دردناکی ایجاد میکنند.

این گیرندهها به گرما نیز واکنش نشان میدهند، بنابراین زمانی که غذای تند را در حالت داغ خوردهمیشود، تأثیر بیشتری خواهد گذاشت. درد با واکنش بدن جبران میشود و موجب آزاد شدن اندورفین میگردد. این مخدر طبیعی قادر است درد را تسکین ببخشد و احساس خوبی بر جای بگذارد.

 

برای هماهنگی و رزرو نوبت بر روی کلمه شماره کلیک کنید.

و همچنین می توانید برای رزرو نوبت با شماره های:

۰۲۱۸۸۹۷۶۵۶۳-۸۸۹۵۳۷۰۳ تماس بگیرید.

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *