بیشتر بدانیم

راحت زندگی را نبازیم

خواب یکی از اجزاء اصلی تأمین کننده سلامت در تمامی موجودت می باشد . درنگاه طب سنتی خواب حرارت ناشی از فعالیت های روزانه را تعدیل کرده و رطوبت نسبی بدن را به آن برمی گرداند و در اصل بدن را به سمت سردی و تری هدایت می کند . این وضعیت زمانی مناسب است که خواب منطبق با ساعت بیولوژیک بدن تنظیم شود . یعنی غروب آفتاب تا سحرگاه . خروج از این ساعت و ریتم خواب می تواند عوارض متعددی مثل فراموشی ، اضطراب ، پیری زودرس ، افت توانائی های جسمی و جنسی و نیز بهم خوردن تمامی مولفه های سایکولوژیک تا روانی – اندوکرین یا غدد درون ریز و نیز بروز علائم نروتیک یا عصبی شود . با این وصف و با توجه به تحقیقات روز مره نگاهی به یک نتیجه تحقیقاتی می اندازیم .
تحقيقات علمي جديد مخصوص نشان مي دهد كم خوابي و خستگي مهمترين عامل مشاجره و اختلاف ميان همسران است. اين تحقيقات كه روي 100 زوج جوان انجام شد، ثابت كرد افرادي كه به خواب شبانه خود اهميت نمي دهند، مدام مضطرب هستند و آستانه تحمل بسيار پاييني دارند. مشاوران خانواده از زوج هايي كه اختلاف داشتند، خواستند مدت يك هفته هر شب سر ساعت 10 بخوابند و راس ساعت 7 صبح بيدار شوند و بعد دوباره به مشاور مراجعه كنند. نتيجه شگفت انگيز بود. اين زوج ها ديگر هيچ اختلاف نظري با هم نداشتند! اما چند نكته در مورد اين كه چه كنيم تا خوابي با كيفيت بالاداشته باشيم. نخست اين كه بهتر است شام را سبك بخوريم. دوم اين كه موقع خوابيدن از وسايل مضري چون تلفن همراه و لپ تاپ استفاده نكنيم.

در انتها یادآور می شویم تعدیل مزاجی یکی از عوامل اصلی تنظیم کننده خواب می باشد .  مثال ساده : دمنوش به لیمو برای افراد پرحرارت و دمنوش اسطوخدوس و بادرنجبویه در افراد سردمزاج و نیز استشمام گلاب بطور مشترک در افراد می تواند تولید خواب مرغوب و بهبود روابط بین همسران را باعث شود .

تقدیم به مهمانان سایت : دکتر مهدی فهیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *