بیشتر بدانیم, خوراکی ها

در مورد کیوی بیشتر بدانیم!

در مورد کیوی بیشتر بدانیم!

در مورد کیوی بیشتر بدانیم!

در مورد کیوی بیشتر بدانیم! کیوی میوه معجونی است ، که خدا به انسانها عطا فرموده است . بهترین کیوی دنیا در فلسطین و فرانسه کشت میشود . بیشترین تولید آن در چین است .

منطقه شرق آسیا بهترین وضعیت کشت کیوی را دارند ودر ایران به وفور کشت میشود . بعضی از خصوصیات کیوی بسته به اینکه در کجای دنیا تولید شده ، کمی متفاوت است . مصرف میوه کال در طب سنتی توصیه نمیشود .کیوی را زمانی مصرف کنید که کامل رسیده ونرم باشد . یعنی طبخ آن در طبیعت کامل انجام شده باشد . بهترین زمان مصرف کیوی وقتی است که نرم و رسیده شده و به شیرینی متمایل است .

کیوی سفت خوب نیست و از خصوصیات کیوی اثر مهاری آن بر روی سنتز بعضی از پروتئین هایی است که پیش زمینه برخی از بدخیمی ها و رشد تومورها را باعث میشود .

کسانیکه مبتلا به تومورهایی مثل دستگاه گوارش و یا سینه هستند به عنوان یک عامل درمان کننده و پیشگیری کننده از کیوی استفاده نمایند. بدلیل آنکه کیوی میتواند پروتئین ها را بشکند ، در بعضی از مناطق برای اینکه زمان طبخ گوشت را کم کنند ، قبل از طبخ روی آن کیوی قرار میدهند. کیوی باعث تخلیه صفرای زائد میشود دردرمان کبد چرب کمک کننده بوده و حرارت کبد را پایین می آورد در کنترل پروستات مردان مفید است.

ورزشکارانی که در مناطق گرم مسابقه میدهند ، میتوانند به خوبی از کیوی استفاده نمایند تا شرایط تحمل حرارتی آنها بالا بیاید . امروزه به خاطر کندی حرکت و تغییر در مدلیته زندگی ، دستگاه گوارش برخی از افراد تغییر کرده و حرکات دودی روده آنها کم شده است .

وقتی غذایی را میجویم ، با انجام بلع بسته به سایز لقمه ، کشیدگی در جدار مری ایجاد میشود . وقتی این کشیدگی ایجاد شد بصورت یک موج دودی حرکت میکند تا به قسمت انتهایی بدن برسد . اینکه تأکید میشود غذا به آرامی خورده و جویده شود و سپس بلعیده شود بدلیل این است که حرکات دودی را در دستگاه گوارش ایجاد کنیم و این موج تا انتها حرکت کند .

امروزه مردم سریع و با عجله غذا میخورند و اینها سبب شده است که مدل کار دستگاه گوارش بهم بخورد و با تکرار آن ، گوارش افراد بصورت فلج در آید . در نهایت یبوست ایجاد میشود و چسبندگی مواد دفعی به جدار روده زیاد میگردد و باعث بازجذب آن توسط بدن میشود . کیوی به راحتی میتواند چسبندگی ها را از جدار روده جدا کرده و نضج داده و در نهایت دفع را راحت کند .

پس مصرف خوب کیوی باعث رفع اختلالات گوارشی در هضم ( به راحتی سنگینی و چسبندگی را حذف میکند ) میشود و شتاب دفع مواد زائد را بهبود میبخشد .

سروتونین در بدن یک واسطه عصبی در مغز است که برخی از اختلالات مغزی ، اختلال در ترشح سروتونین میباشد .در کیوی سروتونین بسیاری یافت میشود . کیوی دوبرابر گوجه فرنگی حاوی سروتونین است . ویتامین C موجود در کیوی از همه میوه ها بیشتر و منبع آن است . اثر قوی در تحریک سیستم ایمنی دارد . محافظت کننده در سرطان ها است.

افرادی به مصرف کیوی آلرژی دارند و در نزدیک به 100% آنها ، کبد دچار مشکل است . یا صفرای زیاد تولید میکند و یا صفرای اندوخته شده آن زیاد است . در هر دو حال زمانیکه کیوی وارد گوارش آنها میشود ، بدن سریع تحریک و ترشح میکند . این افراد بهتر است از مصرف کم آن شروع کنند و به مرور مقدار مصرف کیوی را زیاد کنند تا بدنشان بتواند خود را هماهنگ کند. توجه شود که هر وقت بدن به مصرف خوراکی آلرژی پیدا کرد تا یکماه نباید آن خوراکی مصرف شود و سپس با حجم کم شروع و به مرور افزایش دهند تا حساسیت به مصرف از بین برود . برای بالا بردن اشتهای بچه ها میتوان از کیوی استفاده کرد . میتوان پوره آن را در سوپ آنها ریخت

آیا میتوان کیوی را با پوست خورد ؟

پوست کیوی شکننده بلغم است و در بیماریهایی که تولید درد میکند ، مثل آرتریت و روماتیسم میتوان کیوی را با پوست استفاده کرد ، به شرطی که زبان شخص استفاده کننده نسوزد .برای جلوگیری از اینکه زبان نسوزد بهتر است کیوی را به قطعات ریز خرد کرده و مصرف کنند . بهترین حالت این است که کیوی جوشانده شده و از آب و خود کیوی بهره بگیرید .

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *