بیشتر بدانیم

در تابستان لباس های رنگ روشن بپوشید ؟

در تابستان لباس های رنگ روشن بپوشید ؟

در تابستان لباس های رنگ روشن بپوشید ؟

در تابستان لباس های رنگ روشن بپوشید ؟ پوشیدن لباسهای تیره با جذب گرما ، باعث بیشتر شدن احساس گرما میشود . رنگ سفید از لحاظ روحی احساس خنک بودن را القا میکند . باید در فصل گرما از پارچه های سبک و منفذدار مثل کتان و پنبه استفاده کنید.

از لباسهای جنس نایلون به دلیل جذب فوق العاده گرما ، به شدت پرهیز کنید . پارچه های کتان رطوبت را جذب میکنند و بدلیل تعریق شدید در تابستان بسیار مناسب هستند. پارچه های پنبه ای به دلیل جنس طبیعی ، گرما را از خود عبور داده و مناسب فصل تابستان هستند.

توجه

لازم است بدانیم که پارچه هایی در کشور وارد میشوند که وقتی لباس مورد استفاده مردم میشوند ، به بدن رنگی تیره میدهند و کاملا رنگ پوست تیره میشود . پارچه هایی که تیره و سیاه هستند ، سرشار از سودا بوده و به راحتی از طریق پوست ، جذب بدن میشوند .

در انتخاب لباسها دقت کنید که تحت هیچ شرایطی هیچ نوع اثر رنگی بر روی پوست شما باقی نگذارند. حتما لباسهایی که هر دفعه با پوشیدن آنها بدنتان تیره میشود را سریعا حذف نمایید .

با شروع تابستان ….

لباس خود را از جنس الیاف طبیعی سبک و خنک انتخاب کنید. از پوشیدن لباسهای الیاف مصنوعی مثل نایلون خودداری شود ، چون تعریق و بوی بدن را افزایش میدهد. از لباسهای ابریشمی ، ریون و پشم اجتناب کنید. لباسهای آستردار باعث حس گرما و تعرق درشما خواهد شد. لباسهای تنگ و ضخیم مناسب تابستان نیست. از رنگهای روشن استفاده کنید.

از کفش و صندل مناسب استفاده کنید تا از تعرق و تاول پا جلوگیری کنید و از جوراب نخی بهره بگیرید. استفاده از عینک آفتابی استاندارد برای چشم از ضروریات است. میتوانیداز کلاه لبه دار و نقاب جهت جلوگیری از تابش نور استفاده کنید.

بدن ما به طور طبيعي داراي سيستم تنظيم دماست. اما شرايطي مانند گرماي زياد سيستم تنظيم دما را با مشکلاتي رو به رو مي کند. زماني که آب بدن کاهش مي يابد و تعريق که وظيفه خنک کردن و دفع حرارت را به عهده دارد، خشک مي شود، گرمازدگي بروز مي کند.

بخصوص شيرخواران و افراد مسن در شرايطي که هوا گرم است، نمي توانند سيستم تعريق مناسبي داشته باشند و زودتر درگير مي شوند. جوانان يا افرادي که به واسطه شغل شان مجبورند، ساعات زيادي را در هواي گرم، ورزش يا کار کنند و کساني که بيماري هاي زمينه اي دارند. بيش از پيش در خطر گرمازدگي قرار دارند.

گرمازدگي گاه چنان جدي مي شود که اگر بموقع درمان نشود، حتي ممکن است مرگبار باشد. کارگران و ورزشکاران نيز بايد تا مي توانند در سايه و محيط هاي خنک کار و فعاليت کنند و مايعات کافي بنوشند. منظور از مصرف مايعات ، نوشيدن کافئين نيست، بلکه بهتر است همان آب گوارا و معمولي را بنوشند.

از علائم اوليه و هشدار دهنده مي توان به

بي حالي
ضعف و برافروختگي چهره
گرفتگي عضلات
تاري ديد
کاهش تمرکز
گيجي
اشاره کرد

گاه ممکن است فرد گرمازده تشنج کند و علائم حياتي اش با مشکلاتي رو به رو شود که در اين صورت بايد هرچه سريع تر و در شرايط مناسب به درمانگاه يا اورژانس مراجعه کند.

در حالتي که گرمازدگي رخ مي دهد دماي بدن ممکن است تا40 يا 5/41 درجه هم برسد.

اگر به طور اتفاقي فردي که گرما زده شده بود، سر راهتان قرار گرفت، هل نشويد. نکات زير به شما کمک خواهد کرد تا به او کمک کنيد. به بدن فرد بي حال دست بکشيد، اگر گرما زده شده باشد، بدن داغي دارد و ممکن است، گيج و منگ باشد.

او را به نزديک ترين محل خنک ببريد و در صورت امکان دماي محيط را کم کنيد. لباس هايش را سبک کنيد و او را باد بزنيد. براي خنک کردن بدن از اسپري آب پاش استفاده کنيد، بايد به آرامي دماي بدن او را تا 5/38 درجه پايين بياوريد.

اگر هوشيار است، به او مايعات خنک بنوشانيد (دماي اين مايعات نه خيلي پايين و در حدود 4 درجه باشد). در صورت لزوم از نيروهاي امدادي کمک بگيريد.

تکليف تشنج بر اثر گرمازدگي که روشن است و بايد هرچه سريع تر فرد را نزد پزشک برد. در شرايطي که خبري از تشنج نيست اگر با وجود اقدامات گفته شده همچنان حال فرد جا نيامد يا به محيط پيرامون آگاهي نداشت بايد حتما او را نزد پزشک ببريد تا اقدامات پزشکي لازم براي او انجام شود.

در اورژانس راه هاي مختلفي براي درمان وجود دارد، گاه به بيمار سرم تزريق مي کنند يا از پتوهاي خنک کننده مخصوص استفاده مي کنند، گاه نيز در قسمت هايي از بدن يخ هاي خشک مخصوص قرار مي دهند تا گردش خون در بدن به راه بيفتد.

برخي افراد اصرار دارند به آب خود چيزي اضافه يا به جاي آب از مايعات ديگري استفاده کنند. بايد بگوييم آب مناسب ترين نوشيدني است. مشکل بروز گرمازدگي در قند خون يا دماي بدن است و نمي توان با اضافه کردن شکر به آب يا مصرف مواد قندي از آن پيشگيري کرد.

البته مي توان از ترکیباتی مانند خاکشير و… نيز بهره گرفت، اما کافئين، نوشابه هاي گازدار يا الکل دار به هيچ عنوان توصيه نمي شود. در برخي شرايط لازم است ورزشکاران از محلول هايي همراه با املاح استفاده کنند که براي استفاده از اين محلول ها مي توانيد از پزشک خود سوال کنيد تا در صورت لزوم تجويز شود.

باید در نظر بگیرید که مصرف شربتهایی نظیر خاکشیر و تخم شربتی مانع از بروز گرمازدگی خواهد شد . در این شرایط نخوردن غذاهای سنگین و چرب و گوشتی میتواند از بروز و شدت گرمازدگی جلوگیری کند.

نوشیدنی خاکشیر و لیمو ترش

حاوی مواد معدنی و ویتامین C
رفع گرما زدگی
بهبود عملکرد دستگاه گوارش
کمک به حفظ شرایط هیدراته بدن و رفع عطش

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *