دانشگاه علوم پزشکی مشهد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سرانجام در اسفندماه سال ۱۳۸۴ برنامه آموزشی دوره کارشناسی‌ارشد ناپیوسته رشته طب سنتی ایرانی را مصوب و پذیرش دانشجو از مهرماه سال ۱۳۸۶ با رقابت بیش از ۴۰۰ داوطلب آغاز شد.

 

در ابتدا فقط چهار دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران ، شهید بهشتی و دانشگاه شاهد مجاز به پذیرش دانشجو بودند که جمعا در سال ۱۳۸۶ تعداد ۲۴ نفر پذیرفته شده و دوره تحصیل آنها به صورت مشترک در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع شد.

 

دوره دوم پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد در مهرماه سال ۱۳۸۷ صورت پذیرفت و از بهمن‌ماه همان سال مقطع این رشته تحصیلی از کارشناسی‌ارشد به دکترای تخصصی ارتقاء یافت.

 

گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال ۱۳۸۸ با مصوبه شورای دانشگاه شکل گرفت و در مرداد ماه ۱۳۸۹ مجوز پذیرش دانشجو به ظرفیت چهار دانشجو از سوی وزارت متبوع صادر گردید. در سال ۱۳۸۹ شورای دانشگاه مصوبه تشکیل دانشکده طب سنتی را ابلاغ نمود و هر سال تعدادی از علاقه‌مندان رشته طب سنتی در مقطع دکترای تخصصی، به این دانشکده راه یافتند به‌گونه‌ای که تا پایان سال ۱۳۹۹ سیزده دوره دانشجو پذیرش دانشجو داشته است.

 

در سال ۱۳۹۹ اولین دوره دانشجویان دکترای تخصصی طب سوزنی نیز به تعداد ۶ نفر پذیرش و دوره تحصیل آنها با تولیت گروه طب چینی و مکمل آغاز شد.دانشکده طب ایرانی و مکمل دارای سه گروه آموزشی شامل «گروه طب ایرانی»، «گروه طب چینی و مکمل» و «گروه علوم دارویی در طب ایرانی» است.

محل استقرار دانشکده طب ایرانی و مکمل از بدو تشکیل تا سال ۱۳۹۱ در دانشکده بهداشت بود و پس از آن به مرکز ناباروری میلاد واقع در انتهای خیابان آخوند خراسانی نقل ‌مکان نمود و در سال ۱۳۹۶ در بخشی از طبقه دوم دانشکده پزشکی واقع در پردیس دانشگاه علوم پزشکی و فردوسی مستقر شد.

 

مجموع پذیرفته ‌شدگان و تعداد دانش ‌آموختگان دکترای تخصصی طب ایرانی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تا پایان سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۸۰ و ۵۴  نفر می‌باشد.

 

لازم به ذکر است، در سال ۱۳۹۶ و براساس اعلام وزارت متبوع واژه سنتی از پسوند گروهها و دانشکده های طب سنتی حذف و بدین ‌ترتیب نام دانشکده از دانشکده طب سنتی به دانشکده طب ایرانی و مکمل تغییر نام یافت.تعداد واحدهای درسی دوره دکترای تخصصی (PhD) شامل ۲۸ واحد اختصاصی‌اجباری (core)، ۲  واحد اختصاصی‌اختیاری   (noncore)  و ۲۰ واحد پایان‌نامه است که علاوه بر این واحدها، با تایید شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه حداکثر به تعداد ۱۶ واحد از سایر دروس با نام دروس کمبود یا جبرانی نیز به سرجمع واحدهای دوره افزوده خواهد شد.

 

مجموع واحدهای دروس کمبود و جبرانی- که در حال حاضر ۱۴ واحد آن در این دانشکده ارائه و تدریس میشود- نیز به سرجمع واحدهای دوره افزوده خواهد شد. مجموع واحدهای دوره طی دو فاز آموزشی و پژوهشی و در قالب آیین‌نامه آموزشی دوره دکترای تخصصی ارائه خواهد شد. فاز آموزشی مشتمل بر واحدهای درسی و در چهار ترم تحصیلی ارائه می‌گردد و پس از آن در صورت قبولی دانشجو در آزمون جامع، فاز پژوهشی که مربوط به انجام امور پایان‌نامه است آغاز و به صورت معمول حدود ۲ سال به طول خواهد انجامید.دوره دکترای تخصصی طب سوزنی نیز دارای دروس اجباری (به تعداد ۲۲ واحد)، دروس اختیاری (به تعداد ۴ واحد)، دروس کمبود و جبرانی (به تعداد ۵ واحد) و ۲۰ واحد پایان نامه است.

 

کوریکولوم دوره های مذکور در قسمت گروههای آموزشی مربوطه بارگزاری شده است.درمانگاه مرکزی طب ایرانی و طب سوزنی در بیمارستان امام رضا (ع) واقع شده است و علاوه بر این دو درمانگاه که نقش آموزشی هم دارند، تعداد شش سلامتکده (تا پایان سال ۱۳۹۹) با مشارکت بخش غیردولتی در سطح شهر تشکیل و زیر نظر دانشکده فعالیت میکنند.