اخبار مادطب

حکیم ایرانی دکتر مهدی فهیمی : با حمايت مسئولان استان اولين دهکده سلامت طب سنتي در قم راه اندازي خواهد شد

دکترمهدی فهیمی

استاد حکيم دکتر مهدي فهيمي عضو انجمن استراتژي ايران و رئيس و بنيانگذار موسسه بين المللي طب سنتي اسلامي ايرانيان ماد:

با حمايت مسئولان استان اولين دهکده سلامت طب سنتي در قم راه اندازي خواهد شد

1طب سنتي ايراني اسلامي، با پشتوانه هاي قوي و متعالي در عرصه شناخت داروهاي گياهي و انواع بيماري و تاثير مزاج هاي مختلف بر سلامت، داراي قدمتي چند هزار ساله است.امروزه به همت متخصصان و پزشکان طب سنتي، بسياري از گره هاي کور در درمان گشوده شده و با پيشرفت هاي علمي در اين عرصه بسياري از مراکز و کلينيک هاي توانمندي ظهور پيدا کرده اند.

دراين زمينه گزارشي تهيه کرده ايم از: تنها موسسه ي بين المللي طب سنتي اسلامي ايرانيان ماد در تهران تا از روند درمان برگرفته از طب سنتي ايراني اسلامي بيشتر آگاهي يابيم و در جريان تلاش هاي فزاينده و ارزشمند پزشکان در اين عرصه قرار بگيريم.

در گزارش هاي مردمي مطرح شد:

مردم بايد اثرات درماني طب سنتي ايران را باور کنند/انتظار مي رود وزارت بهداشت، بهاي بيشتري به طب سنتي ايراني بدهد

يکي از بيماران مراجعه کننده ، بانويي از خطه مازندران است که با توجه به رويکرد خود به طب سنتي، سلامت خود را به دست آورده است.

وي در مورد بيماري و علت مراجعه به کلينيک و موسسه بين المللي طب سنتي اسلامي ايرانيان ماد مي گويد اين جانب متولد سال 1339 بيش از 30 سال با مشکل ريفلاکس معده و درد پا مواجه بودم که با معرفي يکي از دوستان به اين مجموعه آمدم و مدت 3 ماه است که با توصيه هاي استاد حکيم دکتر مهدي فهيمي و روند درمان با مکمل هاي گياهي و طب سنتي سلامت خود را به دست آورده ام در حالي که در طول مدت 30 سال استفاده از داروهاي شيميايي هيچ يک اثري نداشت.

اين همسر شهيد مي گويد مردم بايد طب سنتي و اثرات مهم درماني آن را باور کنند من به عنوان يک فرهنگي و همسر شهيد از همه مسئولان و دست اندرکاران به خصوص از وزير محترم بهداشت که خود فردي با اعتقادات انقلابي است درخواست مي کنم طب سنتي در ايران را توسعه دهند تا بيماران پناهي براي درمان قطعي بيماري ها داشته باشند . وي گفت: ما انتظار داريم با توجه به اثرات درمان با طب سنتي، وزارت بهداشت بهاي بيشتري به طب سنتي بدهد تا ماها مجبور نباشيم از شهر خود به ديگر مراکز يا پايتخت مراجعه کنيم .

خانم الهه چاهي نيز يکي ديگر از بيماراني است که براي درمان به کلينيک مراجعه کرده است. وي مي گويد اين جانب داراي 34 سال سن از تهران دو سال قبل وقتي برنامه هاي استاد دکتر فهيمي را در مورد طب سنتي در رسانه ملي دنبال مي کردم تصميم گرفتم به موسسه ايشان مراجعه نمايم و با وجود اينکه آدرسي نداشتم همه تلاش خود را براي پيدا کردن موسسه بين المللي طب سنتي اسلامي بکار گرفتم تا اينکه خدا را شکر به نتيجه رسيدم. وي گفت : بيماري من به حدي بود که در تغذيه دچار مشکل بودم و حتي خوردن يک غذاي ساده مثل باقلا پلو برايم يک آرزو شده بود که با تشخيص آقاي دکترروند درمان را آغاز کردم. وي ادامه داد : من تا حدود زيادي بهبود يافته ام و حتي مي توانم با توجه به تغييرات مزاجي ام به راحتي غذا بخورم .

وي در خصوص طرح تکريم ارباب رجوع گفت : در اين جا آقاي دکتر و پرسنل موسسه با احترام خاصي بيماران را پذيرش مي کنند و تنها دغدغه ما بيماران نوبت گرفتن براي مراجعه به مطب است که به دليل کمبود فضا و حجم زياد مراجعان به اين نوع موسسه ها با مشکلات زيادي مواجه هستيم .

وي افزود:ما انتظار داريم مسئولان امر مردم را به طرف طب سنتي سوق بدهند زيرا داروهاي شيميايي واقعا اثر چنداني در سلامت من نداشت و آن چه که پس از سالها من را از چنگال بيماري نجات داد طب سنتي بود که در اين خدمات جامع طب سنتي و مشاوره هاي تغذيه اي خوبي را دريافت مي نمائيم.

مهدي فهيمي رئيس و بنيانگذار موسسه بين المللي طب سنتي اسلامي ايرانيان ماد:

افتخار ما توليد مکمل هاي گياهايي و گام نهادن در اعتلاي طب سنتي است

دکتر مهدي فهيمي در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ما ضمن معرفي خود گفت:اين جانب متولد قم، دوران ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان را در قم گذراندم و در سال 1369 در دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي تهران پذيرفته شدم و در سال 1376 فارغ التحصيل شدم هرچند از سال 1371 در بخش طب سنتي در بيمارستان لقمان فعاليت هاي طب سنتي را به عنوان کار دانشجويي به عمل مي آوردم.

رئيس و بنيانگذار موسسه بين المللي طب سنتي اسلامي ايرانيان ماد افزود: اين موسسه يک مرکز خصوصي فعال در زمينه طب سنتي ايراني اسلامي مي باشد که شامل بخش هاي کلينيک،پژوهش و آموزش بوده و در حال گسترش مي باشد.

وي در رابطه با اهداف موسسه اذعان داشت:هدف اصلي اين مؤسسه فراهم آوردن چيدمان هاي علمي مورد نياز براي سلامت جامعه ايراني و بشري مي باشد. در اين عرصه ما با اهداف مهمي همچون احياءطب ايراني،اصلاح نسخ و شيوه پيشگيري و درمان در طب ايراني و مدرنيزه کردن يافته هاي طب ايراني گام در مسير خدمت نهاديم.

دکتر مهدي فهيمي خاطرنشان کرد:گرايش مردم در سالهاي اخير نسبت به طب سنتي افزايش يافته است و ما در جهت اعتلاي علم و دانش طب سنتي دست ياري تمامي ايرانيان و افراد بشر دوست را به گرمي مي فشاريم و يقيناً اين خواسته با همکاري و همفکري هر انسان بشردوستي زودتر به مرحله عمل خواهد رسيد.

وي در رابطه با بخش هاي مهم کلينيک توضيح داد: پزشکان براساس شرح حال طب ايراني و تجويز داروهاي گياهي،بخش هاي ماساژ درماني،بخش حجامت،بخش بادکش درماني،بخش زالو درماني،بخش آموزش و… مي باشد.

رئيس و بنيانگذار موسسه بين المللي طب سنتي اسلامي ايرانيان ماد پيرامون گياهان دارويي گفت:واژه گياهان دارويي، گاهي بايد به صورت توليد صنعتي در اذهان متبادر شود، چون ساير صنايع مرتبط از جمله صنايع عطرسازي، طعم‌هاي طبيعي، رنگ‌هاي طبيعي، آرايشي و بهداشتي و غيره را نيز شامل مي‌شود.

وي تصريح کرد:با نگاه جامع در طب سنتي ايران به مقوله وجودي انسان هر تغييري در سلامتي قابل رصد کردن و پيگيري بوده و مي توان تمامي بيماري ها را کنترل و درمان نمود.به شرط آنکه امکانات لازم و مورد تاکيد در اين کلينيکها براي درمانگر فراهم شود. وي ادامه داد : يقينا بزرگترين ضعف در حال حاضر در بخش طب سنتي در کشور اين است که براي طب غربي تمامي بيمارستان هاي ما آماده است اما براي طب سنتي يک شفا خانه در کشور نداريم.

دکترمهدي فهيمي در مورد فعاليت کارخانجات طسام اذعان کرد:در اين کارخانه قرار است مکمل هاي گياهي در جهت درمان بيماران توليد شود تا در اختيار بيماران قرار گيرد.

عضو انجمن استراتژي ايران و رياست هيات مديره جامعه احيا گران طب سنتي ايرانيان در پايان تصريح کرد:مهم ترين افتخارات شرکت طسام توليد محصولات غذايي و مکمل هاي گياهي است و ما به عنوان تنها موسسه بين المللي کشور در حال فعاليت هستيم .

دکتر محمد حسن عصاره دبير ستادتوسعه علوم وفناوري گياهان دارويي وطب سنتي رياست جمهوري دربازديداز واحد فرآوريد مکمل هاي گياهي درقم:

توسعه ظرفيت هاي توليد داروهاي گياهي نياز به حمايت ويژه دولت

دکترمحمدحسن عصاره در حاشيه بازديد از گروه کارخانه جات طسام درگفت و گو با خبرنگار ما در رابطه با اهميت و نقش گياهان دارويي در طب اسلامي و ايراني گفت:اين مرکز از فعاليت هاي نوآورانه و فناوري در جهت توليد گياهان دارويي بيش از گذشته استقبال و حمايت مي کند.

دبيرستاد توسعه علوم وفناوري گياهان دارويي وطب سنتي رياست جمهوري کشور عنوان کرد:توليد گياهان دارويي علاوه بر تضمين سلامت درجامعه و در حوزه ي اقتصاد داخلي نيز نقش مهمي دارد و مشارکت هاي مردمي نيز مي تواند راهگشاي توسعه ظرفيت هاي توليدي باشد.

وي تصريح کرد:طرح هاي مهمي در کشور به ويژه در شمال در مورد توليد گياهان دارويي در دست اقدام است که بايد بهاي بيشتري به توليد اين گياهان صورت پذيرد تا به منابع پايداري دست يابيم.

دکترعصاره افزود:اميد است با مشارکت‌هاي مردمي در عرصه‌هاي گياهان دارويي بيشتر از گذشته شاهد توسعه سطح زير کشت اين گياهان دارويي باشيم به نحوي که علاوه بر بهره‌برداري از منابع در پايداري سيستم و امر حفاظت نيز کوشا باشيم. لازم به ذکر است در روند بازديد آقاي دکتر عصاره و هيات همراه از گروه کارخانجات طسام با تاکيد بر اهميت توسعه ظرفيت هاي توليد گياهان دارويي ومکمل هاي آن خواستار حمايت هاي ويژه مسئولان به توليد کنندگان شد.

همچنين دراين بازديد دکتر فهيمي رئيس و بنيانگذار موسسه توضيحاتي درمورد نحوه فرآوري گياهان دارويي و توليد مکمل هاي ارائه شده داد و خواستارصدور مجوزهاي لازم درخصوص طرح توسعه وبسته بندي محصول وتعامل بخشي بين ارگانهاي مربوطه را خواستارشد.

2

دکتر حميد رضا خوش نژاد

عضو هيئت علمي موسسه طب سنتي ايرانيان ماد :

مردم در سالهاي اخير گرايش بيشتري به طب سنتي اسلامي

پيدا کرده اند

در حاشيه اين بازديد دکترحميدرضا خوش نژاد در گفت و گو با خبرنگار ما ابتدا با معرفي فعاليت هاي خود گفت:اين جانب فارغ التحصيل دانشگاه آزاد تهران دررشته پزشکي عمومي و فارغ التحصيل طب سنتي ايران و چين مي باشم.

اين پزشک طب سنتي افزود:بيش از دو دهه در جهت طب سنتي و اسلامي درکنار اساتيد برجسته کشور در موسسه طب سنتي ايرانيان ماد فعاليت دارم و ده سال نيز در تعامل با شرکت هاي دارويي همکاري مي کردم و در حال حاضر در جهت پياده کردن روش هاي درمان طب سنتي به روش علمي بر روي بيماران وهمچنين روش هاي علمي و آموزشي وبرگزاري همايش وسمينارهاي آموزشي باحضوراساتيد برجسته کشور ازتهران، اصفهان، خراسان… مشغول طبابت هستم که تاکنون دربعث درمان نتايج خوبي به دست آمده است.

وي در مورد جايگاه طب سنتي در حوزه درمان اذعان داشت: در سال 1378 اين نشست را با استاد حکيم دکتر مهدي فهيمي به عمل آوردم که اين نشست منشا ذوق و حرکت اينجانب را به سمت طب سنتي سوق داد و در جاي ديگري کتابي را مطالعه نموده بودم که در آن کتاب اشاره شده بود که 78 درصد مردم کشور کانادا از گياهان دارويي براي درمان خود استفاده مي کنند که همه ي اين موارد باعث شد تا بنده اين شيوه ي درمان را براي بيماران در پيش بگيرم.

وي تصريح کرد: در کشور عزيزما ايران باوجوداينکه پزشکان حاذقي دراين حوزه وجود دارند افرادي که تنها تجربيات عطاري و داروهاي گياهي دارند و نمي توانند در معناي واقعي درتشخيص درمان بيماري ها از طريق گياهان دارويي اقدام کنند به اين کار روي آورده اند و حتي در اين زمينه باعث بدبيني هايي بين مردم وپزشکان به وجود آمده است.

وي ادامه داد: يکي از دغدغه هاي جدي ما پزشک ها اين است که مسئولان در اين باره عطاري هاي فعال را ساماندهي و بر فعاليت هاي آنان نظارت بيشتري داشته باشند و از همه مهمترتفاوتي ميان عطاري هاي سطح شهر و پزشکان گرايش به طب سنتي اين حوزه قائل باشند.

اين پزشک طب سنتي عنوان کرد: موسسه طب سنتي ايرانيان ماد آمادگي دارد تا کلاس هاي آموزشي طب سنتي و تغذيه ايراني همراه با مدرک معتبر را در قم ارائه نمايد. همچنين از مقام محترم وزارت حمايت همه جانبه درخصوص ترويج طب سنتي را خواستار شد و گفت: هرساله در سالروز ميلاد بوعلي سينا مراسمي در جمع پزشکان برگزارمي شود سوال و گله ي ما ازمسئولان وزارت بهداشت اين است چرا به مقام شامخ بو علي سينا دانشمند و فيلسوف بزرگ احترام گذاشته مي شود اما طب سنتي اين دانشمند درجامعه جدي گرفته نمي شود در صورتي که پيشرفت هاي خوبي در حوزه طب سنتي بر گرفته از مباني اسلامي صورت گرفته و مي توان مسير پيشرفت و توسعه ي درمان کشور را به خوبي پيمود.

346