مشاوره طب سنتی

توصیه های آقای دکتر فهیمی به روزه داران عزیز

توصیه های آقای دکتر فهیمی به روزه داران عزیز

توصیه های آقای دکتر فهیمی به روزه داران عزیز

توصیه های آقای دکترمهدی فهیمی به روزه داران عزیز در ده روز ابتدای ماه رمضان منابع قندی ذخیره شده در بدن مصرف میشود و علیرغم روزه داری ممکن است افت وزن کمی اتفاق بیفتد جهت برخورداری از مواهب ماه مبارک رمضان با نوشیدن مناسب آب در دفع مواد سوخته شده از بدن به یاری کبد و کلیه ها بروید.

با نوشیدن ..

شربت لیمو نعنا
سکنجبین
سرکه شیره در وعده افطار

به دفع سموم کمک نمایید .

نظر به اینکه ..

افت قند خون بعد از دهه اول ماه مبارک ، در بین روزه دارن شدت بیشتری پیدا میکند ،

لازم است در وعده های غذایی افطار وسحر از شیرینهای طبیعی مثل

عسل
شیره انگور
شیره خرما

بهره کافی داشته باشیم

البته جوانان روزه دار بهتر است حتما
هندوانه
خیار
به اندازه کافی مصرف نموده تا از بروز اکنه و جوش و کهیر در امان قرار گیرند.

پیشنهاد سحری برای روزه داران در ماه مبارک رمضان

یکی از پیشنهادهای خوب در وعده سحری استفاده از نان به همراه شیر و کره حیوانی میباشد

استفاده از این غذا سبب :

رفع عطش جلوگیری از احتقان و یبوست در دستگاه گوارش خواهد شد.

روزه خود را با خرما و آب ولرم باز کنیم .
در ماه مبارک رمضان و در هنگام افطار باید تلاش نماییم با کنترل عطش و اشتها ، ابتدا چند حبه خرما و آب ولرم استفاده نموده تا به دفع کتواسیدها کمک کنیم . چنانچه حجم افطار استفاده شده ما به یکباره زیاد باشد ، این کتواسیدها درخون جاری شده و باعث ایجاد منگی و گیجی شدید بعد از افطار خواهد شد.

در ماه مبارک رمضان:

از سبزیجات کاربردی برای جلوگیری از بروز نفخ دمنوش ترخون (خشک یا تازه) است مصرف ترخون در افراد دچار اختلالات گوارشی بسیار مورد تاکید است

در ماه رمضان و افطار معمولا از سبزیجات استفاده میشود.افرادیکه دچار سنگ کلیه بوده و هستند از تربچه بیشتر استفاده کنند تا در دفع سنگ کلیه اثر بهتری داشته باشد.

روزه داری در پسران جوان :

یکی از شرایط ویژه در پسران جوان در ماه مبارک رمضان ،متعاقب افزایش هورمون رشد ، افزایش هورمون مردانه و بروز پدیده محتلم شدن مکرر میباشد . چنانچه این موضوع توسط والدین ناشناخته باشد میتواند یک پدیده طبیعی و فیزیولوژیک به گونه نامرغوبی تعریف شده و سبب آسیب روحی به جوان روزه دار شود .

روزه داری در دختران جوان :

بروز پدیده روزه داری ابتدا طبیعت افراد را سرد وسپس گرم خواهد کرد این وضعیت گرم شدن که معمولا با آکنه و جوش روی بدن میباشد ، میتواند باعث افزایش شدت خونریزی و یا تاخیر معنا داری در وضعیت عادت ماهیانه دختران جوان شود .پس با نوشیدن مایعات بخصوص آب انار و آب زرشک این وضعیتها را مهار نمایید.

روزه داری در جوانان :

بدنبال پدیده روزه داری در جوانان بروز آکنه یا جوش صورت موضوعی عادی است .البته آنچه که دارای اهمیت خاص میباشد ، رژیم غذایی افراد روزه دار میباشد .
استفاده از :
خاکشیر
تخم شربتی
سبزی خرفه
اسفناج
میتواند در کاهش بروز جوشهای پوستی مفید باشد .

چنانچه در بین روز دچار دل درد و تهوع و یا حالت استفراغ شدید ، بدانید که در معرض گرمازدگی قرار گرفته اید .شستشوی دست و صورت و پا با آب خنک و قرار گرفتن در معرض هوای خنک بهترین راه حل است . چنانچه در بین روز در ماه رمضان احساس بوی تخم مرغ فاسد از دهان نمودید ، بدانید که نشانه تغذیه نامطلوب بوده است .
بهتر است از خوردن غذا به شدت پرهیز نموده و فقط از مایعات شیرین مثل شربت آبلیموی خنک و یا دوغ استفاده نمایید .

در ماه مبارک رمضان ، کاهش مایعات در بدن میتواند باعث شروع سردرد شود . بیشتر سردردهای ماه رمضان ناشی از متصاعد شدن حرارت از کبد و تجمع این بخارات در سر میباشد .دوش آب ولرم و استراحت در محل خنک بهترین راه برای کنترل اینگونه سردردها خواهد بود .

امسال که ماه رمضان با خردادماه همزمان گشته و حرارت کبد افراد مستعد بالا رفتن می باشد .استفاده از گوجه سبز طبخ شده همراه انواع غذاها میتواند هم مانع از بروز یبوست شده و هم پیشگیری از حملات صفراوی را داشته باشد .

برای تأمین مایعات مورد نیاز بدن :

هندوانه را با پوست در مخلوط کن ریخته و حداقل یک لیوان در فاصله بین افطار و سحر مصرف نمایید .این عمل باعث تأمین مایعات مورد نیاز بدن در طول روز خواهد شد

در ماه مبارک رمضان:

استفاده از پروتئین های حیوانی مثل گوشت ، پنیر ، کره به عنوان یکی از ضروریات میباشد .بهتر است در وعده سحر و افطار تقسیم شود .

جهت جلوگیری از سنگینی دستگاه گوارش استفاده از :

سماق ، گوجه سبز ، رب انار ، رب نارنج در کنار غذای گوشتی توصیه میشود .

برای هماهنگی و رزرو نوبت بر روی کلمه شماره کلیک کنید.

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *