بیشتر بدانیم

تداخلات غذا و دارو

تداخلات غذا و دارو

تداخلات غذا و دارو

تداخلات غذا و دارو ورود مواد غذایی به بدن و همراه با دارو می تواند متابولیسم دارو را تحت تاثیر قرار دهد. حتی ممکن است اثرات دارو را کاهش و یا افزایش دهد که بدان تداخلات غذا و دارو گفته می شود.

این اثرات به دليل وجود ترکيبات متنوعي از مواد معدني، مواد آلي، پروتئين ها و ويتامين ها در غذاها است. اما برای جلوگیری از این امر ، بهتر است تا برخی از تداخلات غذا و دارویی شایع را مورد توجه قرار دهیم.

میوه گریپ فروت به علت مهار آنزيم تجزيه کننده دارو و کاهش سرعت متابوليسم دارو نباید با داروهای خانواده استاتین ها، سيزاپرايد، سرترالين، ديازپام، تربازولام، ميدازولام کاربامازپين، داروهاي کاهنده فشارخون نظير لوزارتان، داروهاي ضد آريتمي، ضد آنژين، داروهاي مهار کننده سيستم ايمني، داروهاي هورموني نظير اتينيل استراديول، پروژسترون و ضد بارداري خوراکي مورد استفاده قرار گیرد. چرا که منجر به افزایش اثر دارو گشته و این اثر تا 72 ساعت ماندگار است.

مصرف دارو با غذا و یا با معده خالی می تواند بر اثر دارو بر بدن تاثیر داشته باشد. بعنوان مثال داروهایی مانند آسپرین،تئوفیلین، مترونیدازول بهتر است همراه با غذا و یا بلافاصله پس از آن مصرف شوند.

اما مصرف داروی استامینوفن همراه با غذا از جذب دارو می کاهد. داروهایی مانند پنی سیلین، آمپی سیلین، تتراسایکلین باید نیم تا یک ساعت قبل از غذا خورده شوند. مصرف دارویی مانند تئوفیلین با ترکیبات کافئین دار می تواند مشکل ساز باشد.

مصرف داروهای تتراسایکلین یا سیپروفلوکساسین نباید همزمان با محصولات لبنی مانند شیر، ماست، دوغ و کشک و نیز قرص آهن و یا کلسیم همراه باشد و باید ما بین مصرف آنها حداقل 2 ساعت فاصله باشد. بیمارانی که داروهای مهار کننده مونو آمین اکسید از مانند فنلزین سولفات و ترانیل سیپرومین مصرف می کنند باید قهوه ، کولا، پیتزا، پنیر کهنه، سس سویا، توفو، لوبیا ، گوشت ماهی و ماکیان بیش از 3 روز مانده را از برنامه غذایی خود حذف نمایند.

مصرف فيبر موجود در غلات، سبوس، حبوبات، ريواس و اسفناج جذب کلسیم از مکمل های حاوی این ماده معدنی را کاهش می دهد. مصرف چاي، قهوه، حبوبات، تخم مرغ،لبنيات و فیبرها همزمان با مکمل آهن سبب ایجاد کمپلکسی نامحلول شده که مانع جذب آن مي شود. در زمان مصرف دارو باید از مصرف آن با مایعات داغ پرهیز شود چرا که باعث از بين رفتن دارو و کاهش اثر آن خواهد شد.

آسپرین باید همراه با غذا و نباید با ویتامین E، سیر، چای سبز، زنجبیل مورد استفاده قرار گیرد. بیمارانی که وارفارین مصرف میکنند باید از خوردن آووکادو، سیر، پیاز،انبه، جنسینگ،مکمل جینکوبیلوبا، زنجبیل، قره قاط ، چای سبز، گریپ فروت ، مکمل ویتامین های Kو E، کوآنزیم Q10، زیاده روی در مصرف گیاهان برگ سبز مانند کرفس، کاهو و اسفناج، گیاه گزنه و محصولات پروبیوتیک پرهیز کنند.

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *