مشاوره طب سنتی

تاثیر بی نظیر ماساژ و فوائد آن بر دستگاه لنفاوی

تاثیر بی نظیر ماساژ بر دستگاه لنفاوی

تاثیر بی نظیر ماساژ و فوائد آن بر دستگاه لنفاوی

  • حذف ضایعات متابولیک را تحریک می کند . سیستم لنفاوی یکی از انتقال دهنده های این
    ضایعات می باشد و در سلامتی بدن نقش بسزایی دارد.
    فزونی مایع لنف یا اثرات یک زخم از مجراها و گره های لنفاوی می گذرند و به بدن در جهت جبران کردن و بهبود یافتن هر چه سریع تر ضایعه کمک می کنند.
  • ماساژ درمانی در تخلیه آب میان بافتی و سلول ها نقش بسزایی دارد.
    لنف توسط گره های لنفاوی مختلف قبل از برگشتن به قلب، تصفیه می شود.
  • از طریق ماساژ، احتقان در سیستم لنفاوی کاسته میشود،
  • بهبود اثربخشی کلی این سیستم و تقویت توانایی بدن برای مبارزه با عفونت نیز از دیگر فواید ماساژ برای سیستم لنفاوی است.

چگونه ماساژ به بدن کمک می کند ؟

یک ماساژ خوب روی همه سطوح وجود شما تاثیر می گذارد، از لحاظ جسمی مزایای آن عبارت است از: آرام سازی و کشش عضلات، کمک به جریان خون وریدی و اکسیداسیون خون و کشش بافت هم بندی مفاصل.

در جنبه ی ذهنی ماساژ نه تنها تنش و اضطراب را تخفیف می دهد بلکه کمک می کند بدن شما به عنوان یک کل هوشیارتر شود. آن قسمت هایی از بدن شما که لمس می شود ممکن است احساس محرومیت از تنش کند . ماساژ همچنین می تواند مقدار زیادی انرژی را که قبلا تحت فشار تحلیل رفته است آزاد سازد و با تغییر شکل دادن روش های همبستگی عمل و عکس العمل، قادر است تغییر زیادی در حالت صورت ایجاد کند.

انجام ماساژ کمک به جریان یافتن هر چه بیش تر خون غنی از مواد غذایی در بافت ها می کند. ماساژ همچنین می تواند به عبور مایع لنف به جریان خون و توسعه دفع مسمومیت کمک کند و حتی باعث ترمیم بدن شود.

افزایش گردش خون:

گردش خون خوب برای ارسال مواد مغذی به عضلات و سایر اندام ها جهت عملکرد سالم و نیز دفع مواد زائد حاصل از فعالیت های شدید بدنی امری ضروری است. افزایش گردش خون و لنف از جمله تاثیرات اولیه در ماساژ غربی است که تاکنون مورد بررسی واقع شده است. ساز و کارهای متعددی ممکن است در استفاده از ماساژ جهت افزایش گردش مایعات درگیر شوند. برای مثال افزایش گردش خون ممکن است نتیجه ی اثرات مکانیکی مستقیم ماساژ روی عروق و حرکت مایعات نیز در نتیجه ی رهاسازی عوامل شیمیایی یا تغییر در گردش خون ناشی از واکنش های رفلکسی و سیستم عصب خودمختار نسبت به تحریک بافت ها باشد.
روش های اختصاصی ماساژ برای افزایش گردش مایعات شامل مالش سطحی، حرکت های سراندن ،ورز دادن و افشار ریتمیک ست. برای نتایج بهتر میتوان این شیوه ها را با یکدیگر ترکیب کرد. همچنین در طی ماساژ جریان مایعات لنف در بافت های طبیعی افزایش می یابد که به جهت تخلیه ی لنف ها می بایست در جهت جریان طبیعی لنف حرکات صورت گیرد.

انواع ماساژ درمانی

واژه‌ی ماساژ درمانی، تکنیک‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد. در مجموع فشاردادن، مالش‌دادن یا هر نوع حرکات حساب‌شده‌ی دست روی عضلات یا بافت‌های نرم بدن، توسط درمانگران را ماساژ می‌نامند. درمانگران غالبا از دست‌ها و انگشت‌های خود برای ماساژدادن استفاده می‌کنند، اما ممکن است گاهی از اندام‌هایی مثل ساعد، آرنج یا حتی پا استفاده کنند.

در ماساژ سوئدی، درمانگران از روش‌هایی از جمله لمس‌کردن‌های طولانی، مشت‌ومال‌دادن، حرکات چرخشی عمیق، تکان‌دادن و ضربه‌‌زدن استفاده می‌کنند. ماساژ ورزشی تقریبا شبیه ماساژ سوئدی است، با این تفاوت که متناسب با نیازهای ورزشکاران، تغییراتی در آن ایجاد می‌شود. از بین انواع مختلف ماساژ غیر از این دو مورد، می‌توان به ماساژ بافت‌های عمیق و ماساژ «تریگر پوینت» (Trigger point) یا «نقطه‌ی ماشه‌ای» اشاره کرد که تمرکز آن بر تریگر پوینت‌های عضلانی است. تریگر پوینت‌ها نقاطی خاص و گره‌های عضلانی هستند که در صورت فشاردادن، ایجاد درد می‌کنند و ممکن است باعث درد در سایر قسمت‌های بدن شوند.

برای هماهنگی و رزرو نوبت روی کلمه شماره کلیک کنید.

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *