اخبار مادطب

با سرماخوردگی چه اتفاقاتی در بدن می افتد

با سرماخوردگی چه اتفاقاتی در بدن می افتد

با سرماخوردگی چه اتفاقاتی در بدن می افتد

با سرماخوردگی چه اتفاقاتی در بدن می افتد در سرماخوردگی اتفاقی ساده در بدن می افتد .
زمانیکه بدن با پدیده ای مثل سرما مواجه میشود در درون سیستم های ذخیره حرارتی را فعال کرده و حجم زیادی از حرارت را در بدن خود آزاد میکند.
آزاد شدن این حرارت از طریق کبد و سیستم صفراوی است و هر چه حجم سرما و قرارگرفتن بدن در معرض سرما شدیدتر و به صورت ناگهانی و بدون آمادگی باشد، حجم صفرای بیشتری ترشح خواهد شد.

بنابراین کسانیکه دائم در معرض سرما هستند و یا در شهر و کشورهایی زندگی میکنند که بیشتر اوقات سال سرد است، بدن شان نسبت به سرما آمادگی مناسب را داشته و فعال شدن سیستم دفاعی بدن و صفرا را به طور ناگهانی ندارند، چون بدن همیشه در معرض سرما هست.

زمانیکه افراد در معرض سرمای ناگهانی قرار میگیرند ( مثل سوارشدن به موتور بعد از استحمام ، یا قرار گرفتن در معرض کولر با موهای خیس ) سیستم دفاعی بدن فعال میشود و حرارت زیادی از صفرا آزاد میشود. بخارات صفرا به سمت سر و سینوسها حرکت کرده و با قرار گرفتن بخارات در سر ، باعث متسع شدن پولیپ های بینی شده و وقتی پولیپ ها متسع شد و باد کرد ، مجاری سینوسها بسته میشود .
از یک طرف حجم ترشحات مایعات و بخاری که میعان شده و داخل سینوس تبدیل به یک مایع غلیظ شده است وجود دارد و از طرف دیگر مجرا بسته شده و خروج محتویات متوقف شده است.

هرکجای بدن مایعاتی داشته باشیم که اضافه بر نیاز بدن باشد ، ویروسها و باکتریها میتوانند روی آنها قرار گرفته و تولید عفونت کند.

پس بنابراین اینکه سرماخوردگی از ویروس است خیلی مورد قبول نیست ، چون ویروسها خیلی وقتها هستند، ولی آن التهاب مخاطی نیست که ویروس بتوانددر آن رشد کند . باکتریها همیشه در دهلیز بینی هستند ، اما آن مایع و ترشحاتی که آنها بخواهند در آن رشد کنند وجود ندارد.
پس سرماخوردگی ترکیبی از یک اتفاق داخلی در کبد و حرکت بخارات به سمت سر و ایجاد ترشحات و التهابات مخاطی است که آن التهاب پیش زمینه حضور میکروب و ویروس بوده و باعث یک نوع عفونت سینوسها و سینوزیت میشود .
حال اگر این عفونت از سینوسها جاری شده و به سمت ریه ها برود ، سینوزیت و برونشیت اتفاق می افتد و اگر این بخارات ادامه پیدا کند و به سمت ریه ها برود میتواند عفونت ریه را نیز ایجاد نماید.

در سرماخوردگی ساده چه کارهایی انجام دهیم:

بهترین کار ساده خوردن است تا درزمان سرماخوردگی حجم بخارات کمتر شود. استفاده از غذاهای چرب باعث زیاد شدن ترشحات صفرا و ماندگاری سرماخوردگی خواهد کرد.
بخور آب گرم باعث باز شدن مجاری سینوسها و رقیق شدن ترشحات و تخلیه آنها میشود. استفاده از انفیه یا عطسه آورها مکانیسم ترشحات را تحریک کرده و ترشحات پاک باعث دفع جرم های غلیظ میشود.
بخورهای گیاهی که مربوط به طب سنتی است مثل بخور سینوزیت و قطره گریپ ( موجود در کلینیک ) باعث دفع جرمهای غلیظ میشود. گیاهانی داریم که در طب سنتی هم آنتی باکتریال هستند و هم موکولوتیک .

یعنی خلط و ترشحات را رقیق میکنند و ضد باکتری هستند و مانع از ایجاد احتقان در سینوسها شده و با تخلیه ترشحات ، درمان را تسریع میکنند. بخور سرکه برای کسانیکه این ترکیبات را ندارند ، توصیه می گردد. یقینا ترکیباتی که خنک کننده کبد هستند در زمان سرماخوردگی میتوانند بسیار کمک کننده باشند.

درمجموع تقویت کننده های سیستم ایمنی که بیشترشان خنک کننده های کبد هستند میتوانند به عنوان یک عامل بسیار قوی به همه بیماران کمک کنند

نتیجه اینکه سرماخوردگی اگر بدون عفونت باشد که به آن زکام میگوییم در تغییرفصلی که موقع مهاجرت حرارت است بیشتر اتفاق می افتد . دربهار حرارت از درون بدن به بیرون حرکت میکند و میتواند آلرژیهای و حساسیت های بهاری را ایجاد کند .

در فصل پاییز که حرارت از سطح بدن به سمت عمق بدن مهاجرت میکند هم میتواند زکام را ایجاد نماید که این بیماری نیست و علامت های طبیعی است که در بعضی از افراد ممکن است بصورت چند ساعت تا یک الی دو روز ادامه داشته باشد.

اگر زکام با ویروس و باکتری عجین شود ، سینوزیت و برونشیت ایجاد میگردد.

اگر زکام بدون ویروس و باکتری ایجاد شود، یک حالت طبیعی است که فرد به آن مبتلا شده است . این زکام ساده برای سیستم ایمنی خوب بوده و بهتر است در زکام ساده اجازه دهید ترشحات بدن خارج شود و از مصرف آنتی هیستامین ها خودداری نمایید.

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *