بیشتر بدانیم, خوراکی ها

با خواص شلغم آشنا شویم

با خواص شلغم آشنا شویم

با خواص شلغم آشنا شویم

با خواص شلغم آشنا شویم مصرف شلغم در زمان سرماخوردگی باعث التیام علائم میشود . بخور آن باعث باز شدن سینوسها و گرفتگی بینی شده و باعث تسکین سرفه و سردرد میشود . قرقره آب شلغم پخته به همراه کمی عسل و میل نمودن آن از شدت گلودرد میکاهد .

سوپ شلغم خاصیت فوق العاده ای دردرمان سرماخوردگی دارد و میتوان با ترکیب کردن جو ، هویج ، شلغم ، پیاز و گشنیز سوپ مطلوبی تهیه نمود .

شلغم خام مقداری انسولین گیاهی دارد ولی به اندازه ای نیست که منجر به کاهش قندخون شود .
شلغم پخته حاوی میزانی قند است که چاق کننده بوده و مصرف زیاد آن مناسب افراد بلغمی نمی باشد .

هرچند که شلغم و کلم را در گروه مواد غذایی قرارداده اند که مناسب بیماری گواتر نیست ، منتهی شلغم به دلیل اینکه گرمی درجه 2 دارد عاملی برای تشدید و بروز این بیماری نیست . شلغم تنها خوراکی است که ادعا میشود دارای ید رادیواکتیو می باشد و مناسب تنظیم تیروئید است .

افرادی که مشکلات سختی در دفع ادرار را دارند بهتر است که شلغم های کوچک را رنده کرده و با عسل مخلوط و میل نمایند .

شلغم باعث لینت مزاج شده و رفع یبوست را باعث میشود . با افزایش حجم ادرار و دفع فضولات به بدن کمک میکند .

برای بهبود ترک خوردگی و خشکی و خارش پوست که ناشی از سرما است میتوان آب شلغم پخته و یا له شده آن را به همراه کمی روغن زیتون ضماد نمایید .

چنانچه شلغم دیر استفاده شد و پلاسیده و مانده شد ، دیرهضم و ثقیل میشود و نفخ و گاز را در بدن افزایش میدهد . در این مواقع بهتر است شلغم را با زیره ، آویشن یا عسل میل کرد .

همیشه شلغم با کمی نمک مصرف میشود تا رطوبت مازاد آن را خنثی و از علائم بد آن کم کند . بهتر است شلغم را بخارپز کرده و مصرف کنید . در آب پز کردن همیشه مقداری از مواد موثر وارد آب میشود .

شلغم خوب سفت ، سنگین ، توپر می باشد . پوست آن براق و صاف و بافت داخل آن روشن و شفاف است . شلغم هایی که کمی رنگ بنفش در ترکیب رنگی دارند ، تندتر بوده و خواص ضدسرطانی بیشتری دارند . هنگام شستشو تمامی منافذ شلغم به خوبی شسته شود و بهتر است که پوست نازک آن موقع مصرف کنده و سپس میل شود .

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *