اخبار مادطب

با ایران زیبا چه کرده ایم؟!

تالاب صالحیه

تهدید البرز با نمک‌های صالحیه

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز از وجود 9 کانون ریزگرد در استان البرز خبر داد و گفت: خشک شدن تالاب صالحیه، تهدیدی مشابه تهدید دریاچه ارومیه به وجود می‌آورد.

فردین حکیمی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص وضعیت تالاب صالحیه و تهدیدهای ناشی از خشک شدن آن برای استان گفت: محیطزیست البرز از دو سال پیش این موضوع را پیگیری کرده و براساس مطالعات صورت گرفته، مشخص شد این منطقه یکی از کانونهای تولید ریزگرد است.

حکیمی افزود: به علت شوری بالای آب، با خشک شدن تالاب نمک زیادی باقی میماند و اگر وضعیت به همین گونه پیش رود با کوچکترین وزش باد، ریزگرد و نمک آن میتواند باعث لمیزرع شدن زمینهای اطراف شود.

وی با بیان اینکه تهدیدات ناشی از نمک تالاب صالحیه مشابه تهدیدات دریاچه ارومیه است، افزود: با توجه به این وضعیت ما در حال پیگیری اعتباراتی برای انجام مطالعات مربوط به حقابه زیست محیطی و پس از آن احیای این تالاب هستیم.

مدیرکل حفاظت محیطزیست البرز با بیان اینکه آبگیری اخیر تالاب به خاطر رهاسازی آب رودخانه کردان انجام شده است، گفت: اگر این رهاسازی ادامه یابد، قطعا وضعیت تالاب بهبود پیدا میکند و از خطرات آن کاسته میشود اما به دلیل کمبود آب و نیاز کشاورزان در فصل گرما این رهاسازی ادامه پیدا نکرده و تالاب خشک میشود.

حکیمی با تاکید بر لزوم تامین منابع آب پایدار برای تالاب صالحیه خاطرنشان کرد: پساب تصفیه شده شهرکهای صنعتی و کارخانجات یکی از راهکارهای تامین این منابع پایدار است تا خطر ریزگرد و نمک تالاب صالحیه رفع شود.

وی ضمن ابراز نگرانی از تبدیل شدن البرز به یکی از کانونهای ریزگرد اظهار کرد: در حال حاضر 9 کانون ریزگرد در استان شناسایی شده که عمده آن در اشتهارد و بخش جنوبی نظرآباد و ماهدشت واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *