اخبار مادطب

اهمیت غذا خوردن در کنار خانواده

اهمیت غذا خوردن در کنار خانواده

اهمیت غذا خوردن در کنار خانواده

اهمیت غذا خوردن در کنار خانواده یکی از زیبایی های فرهنگ غدایی ایرانی، مصرف آن به صورت جمعی است که متاسفانه امروزه با تغییر سبک زندگی رو به فراموشی است.

در صورتی که عدم توجه به همین موضوع به ظاهر ساده،سبب شده تا بسیاری از مشکلات روحی و جسمی در جمع رواج یابد.

جالب است بدنید که این موضوع در جوامع علمی نیز مورد توجه بوده و اثرات این فرهنگ غذایی در مطالعات مختلف بر سلامت روانی و جسمی افراد مورد بررسی قرار گرفته است.

جمع شدن اعضای خانواده برای صرف وعده غذایی در کنار هم می تواند با گفتگوی اعضا و تبادل نظر و جویا شدن از احساسات همدیگر سبب استحکام خانواده شده و در سلامت روحی و روانی اعضای خانواده نقش به سزایی داشته باشد.

بسیاری از مادرها از کاهش اشتهای فرزندشان به خوردن غذا شکایت دارند و به دنبال راهکاری برای بهبود این وضعیت هستند؛ اما این مادران عزیز باید توجه کنند که در کنار سایر عوامل موثر در این موضوع، یکی از روش های تشویق کودک، نوجوان و حتی بزرگسال و سالند مصرف گروهی و دسته جمعی غذا می باشد.

بنابر این به عنوان یک راهکار برای افراد کم اشتها در هر گروه سنی، توصیه به خوردن وعده های غذایی به صورت جمعی است.

اما در کنار این موضوع لازم به ذکر است که برای بهره مندی از اثرات مثبت وعده های غذایی در کنار خانواده به ویژه وعده شام باید افراد خانواده زودتر از زمان ممکن در کنار هم جمع شوند تا خوردن وعده غذایی به ساعات آخر شب موکول نگردد.

موضوع اضافه وزن و چاقی به یکی از مشکلات مهم در جامعه ما تبدیل شده است که به دلیل تغییر سبک زندگی حتی در کودکان نیز دیده می شود. در کنار کاهش تحرک و تغییر الگوی خواب، تغییر الگوی غذایی و مصرف غذاهای چرب، سرخ کردنی، پرکالری و کم فیبر به شکل غذاهای فست فود و در محیط خارج از خانه سبب افزایش آمار چاقی در سنین مختلف گردیده است.

مشغله پدرها و مادرها از یک طرف و تمایل و اصرار کودکان از طرف دیگر سبب شده تا تهیه تنقلات صنعتی و فست فودها جایگزین میان وعده ها و وعده های سالم و مفید خانگی گردد و کنترل خانواده بر تغذیه کودکان و حتی بزرگسالان دشوار گردد.

این در حالی است که بر اساس یافته های علمی، مصرف غذاهای خانگی در کنار خانواده با افزایش مصرف سبزیجات، کاهش استفاده از شیرینی ها و چربی ها همراه است و همین امر می تواند در کنترل وزن افراد خانواده به ویژه کودکان و نوجوانان موثر باشد.

به علاوه، افزایش دفعات صرف غذا در کنار خانواده و استفاده از غذاهای سالم می تواند بر اثرات سلامتی بخش آن بیافزاید.

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *