بیشتر بدانیم, یادداشت روز

امسال بیشتر چه نکاتی را برای حفظ سلامت مد نظر قرار دهید ؟

یادداشت روز دکتر ...

توصیه های آقای دکتر مهدی فهیمی در این خصوص را مطالعه فرمایید .

آنچه امسال باید به آن خیلی توجه کنید ، پدیده هایی است که امروزه سلامت مردم را متأثر کرده است . در نگاه طب ایرانی آنچه بیشترین اهمیت را دارد ، غذاهایی است که استفاده میکنیم . به عوامل ورودی بدن در واقع میتوان نام غذا و تغذیه را گذاشت .

از ضروری ترین نیازهای هر موجودی در ابتدا هوا است و ما در شهرهای صنعتی ، آلودگی هوا را داریم .باید به این باور برسیم که اگر مردم خودشان تلاش نکنند و برای حفظ سلامت هوا سعی نکنند ، دولتمردان نه توان آن را دارند و نه به دنبال اصلاح آن هستند و بیشتر با دادن اطلاعیه و تعطیلی مدارس به سمت کنترل هوای آلوده می پردازند .بایستی مراقب باشیم که تک تک ما چه سهمی از هوا داریم و چقدر از پاکی و آلودگی آن را میتوانیم ضمانت کنیم . آب ، مایه حیات و از عناصر اربعه و چهارگانه است .
متأسفانه پایین نشستن آبهای زیرزمینی در ایران به خاطر برداشت زیاد آب ، آسیب بسیار زیادی را به کشور وارد کرده و اقلیم ما دچار آسیب شده و به سمت گرمی و خشکی در حرکت است . اینکه کشور ایران آب ندارد ، شاید حرف نادرستی است و بیشتر باید گفت که مدیریت درستی بر بحث آب وجود ندارد . آبهای جوشان و خروشانی در اعماق زمین داریم که مانند رودخانه های سطح زمین جاری هستند ، منتهی در عمق .
اگر مدیریت درستی بر منابع آب نداشته باشیم ، حتی استخراج آبهای عمقی نیز بیفایده است . بایستی در مدیریت آب ، در سدسازی ها ، در کشاورزی نهایت دقت شود که آب برای ایرانیان حفظ گردد .

بحث غذاهای ارگانیک امروزه با استقبال مردم روبرو شده است . در مقابل یک گروه منفعت طلب غذاهای تراریخته را دامن میزنند. بحث و جدال غذاهای تراریخته و ارگانیک در تمام دنیا هست منتهی معمولا در دنیا از غذاهای ارگانیک حمایت میشود و متأسفانه در ایران کسانیکه علاقمند به تراریخته هستند و بیشتر منافع اقتصادی را مد نظر میگیرند متاسفانه تا تصویب قانون برای کشت تراریخته جلو رفته اند که با مقاومت نمایندگان مجلس روبرو شده اند . آخرین اتفاق در این زمینه جدال بین طرفداران حفظ سلامت با کسانی است که سلامت مردم را با تراریخته معامله میکنند .
عواقب تراریخته یک یا دو روز مشخص نمیشود شاید باید بیش از ده سال زمان طی شود تا بفهمند اتفاق خطرناک تراریخته چگونه سلامت مردم را تهدید میکند .

مباحث افزایش وزن در مردم که ناشی از تغذیه نامطلوب هست ، بیماریهای قلبی و عروقی که ناشی از عدم مراقبت از خود می باشد از مباحث جدی سلامت است . استفاده صحیح از غذاها میتواند مشکل وزن را برطرف و ما را از کشورهای پرریسک در این زمینه خارج کند .فشار خون ، بیماریهای قلبی و عروقی را کنترل کنید و کافی است به سمتی حرکت کنید که از روغن های مایعی که امروزه از مواد سنتزیک و پتروشیمی تهیه میشود و به عنوان روغن خوراکی مورد استفاده مردم قرار میگیرد فاصله گرفته و بازگشت به سنت و قدمت تغذیه در ایران را داشته باشیم .
پس روغن را کم مصرف کنید و از روغن های خوب و مرغوب استفاده کنید . کم تحرکی در بین مردم بسیار زیاد شده و بایستی مردم خودشان تلاش کنند . کسی در وزارت بهداشت خودش را مسئول نمیداند و هیچ پلان و برنامه ای را نمیبینیم .
هرشخص میتواند برای خودش برنامه های ساده ای را ترتیب دهد تا میزان تحرک اش در روز افزایش یابد و خودش به سلامتی خودش کمک کند .
امیدواریم در این زمینه دوچرخه سواری برای مردان و زنان این سرزمین همگانی شود . یک کریدر و مسیر برای سلامت مردمان این سرزمین استفاده از دوچرخه است و این امر مستلزم هماهنگی بین وزارت ورزش ، بهداشت و شهرداری ها است .

اتفاقات عاطفی بخاطر صنعتی شدن در کشور بروز کرده و یک جدایی عاطفی بین افراد خانواده ، بین پدر ومادر ، والدین و بچه ها و بین اقوام نزدیک ایجاد شده است .دید و بازدید باعث استحکام روابط روحی و روانی خواهد شد . بهتر است خانواده لااقل یک وعده غذایی را در کنار هم باشند . چند لحظه گفتگو ، بررسی رفتارهای یکدیگر ، حساس بودن به سلامتی همدیگر میتواند مشکلات عاطفی را برطرف کند .وجود و لزوم آموزشهای مورد نیاز زنان و مردان برای داشتن رابطه صحیح با هم از لحاظ گفتاری ، رفتاری ، مسائل عاطفی بسیار احساس میشود .

باید مراقب هیجانات بوجود آمده در جامعه باشیم و در حفظ آرامش یکدیگر بکوشیم که این هیجانات تولید بیماری کرده است . یکی از هیجاناتی که همه با آن درگیر شده اند رانندگی در شهرهای شلوغ است که خسارتهای جانی ، روحی و روانی زیادی را ایجاد میکند . با تمام مشکلات در این زمینه نهایت سعی خود را در ایجاد شهری آرام انجام دهید . هیچ راهی برای خوشبختی نداریم ، مردم دنیا خوشبخت شدند ، چون به طور جمعی برای رفع مشکلات خود اقدام کردند . پس با احترام به هیجانات یکدیگر برای آرامش هم تلاش کنیم .

ماه قبل اعلام کردیم که هر کس به مدیران ارشد کشوری دسترسی دارد از آنها بخواهد که تغییر ساعت رسمی کشور را مانع شوند . این رفتار خطا و اشتباه بیوریتم یا ریتم زندگی را برهم زده است . جدیدا اتحادیه اروپا هم اعلام کرده است که بحث جابجایی ساعت ها را کنسل خواهد کرد.
این جابجایی ساعت باعث پیری زودرس خواهد شد . در شش ماهه اول سال نور فراوان ، حرارت ، شادابی ، خیزش انرژی را داریم .
اما جابجا کردن ساعت ها باعث میشود که مردم هم در شش ماهه اول در تاریکی صبح به دنبال کار و زندگی بروند و هم در شش ماهه دوم که ذاتاً کم نوری ، سرما و افت انرژی را داریم ، اینگونه رفتار کنند .این یکسان شدن زندگی در دو دوره شش ماهه باعث خستگی مزمن میشود .چه بسا که طی سالیان گذشته مردم ایران مردمی رنجور ، خسته و کم انرژی شده اند که بخشی از آن ناشی از تغییرات بیوریتم در وجودشان است .امیدواریم این رسم غلط شکسته شود . همانطور که تحقیقات نشان داده است که اجرای این طرح نتوانسته بر روی مسائل انرژی تأثیر چشمگیری داشته باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *