بیشتر بدانیم

ارتباط اينترنت با بيش فعالي

ارتباط اينترنت با بيش فعالي

ارتباط اينترنت با بيش فعالي

ارتباط اينترنت با بيش فعالي نتايج مطالعات جديد نشانه هايي از بالارفتن علائم بيش فعالي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي را نشان مي دهد

نويسنده: صديقه سخندان

براساس نتايج مطالعه اي جديد محققان مي گويند استفاده زياد و مداوم از شبکه هاي اجتماعي در ميان نوجوانان با علائم کاهش توجه و اختلال بيش فعالي (ADHD) همراه است.

ماجرا از اين قرار است که محققاني از دانشگاه کاليفرنيا از داده هاي مربوط به يک نظرسنجي در سال 1394/ 2015 استفاده کردند تا رفتارها و عادات ديجيتالي بيش از 2500 نوجوان 15-16ساله را به مدت دو سال ارزيابي کنند.
در ابتداي مطالعه طبق معيارهايي که در کتابچه «راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات رواني» وجود دارد، هيچ يک از نوجوانان با داشتن علائم مربوط به بيش فعالي طبقه بندي نشدند.

در بيش فعالي که دقيقا مي توان آن را به صورت «کاهش توجه» توصيف کرد، مبتلايان به اين اختلال به علت بي توجهي، زمان زيادي براي کنترل تمرکز ذهن خود صرف مي کنند.

هر چند دشوار است که آمار دقيقي را ارائه کنيم اما تخمين زده مي شود که حدود 7 درصد از کودکان چنين وضعي داشته باشند. البته تعداد کودکان و بزرگسالان مبتلا به اين اختلال رو به کاهش است و اين احتمالا حاصل افزايش آگاهي افراد است. بيشتر تحقيقات تا به امروز عمدتا با تلويزيون و بازي هاي ويدئويي انجام شده است که نتايج تحليل و بررسي آن متفاوت است.

آدام لِوندال، روان شناس دانشگاه کاليفرنيا در اين باره مي گويد: اين يکي از اولين مطالعاتي است که به رسانه هاي مدرن ديجيتال و خطر ابتلا به بيش فعالي پرداخته است.

تقريبا نيمي از نوجوانان در اين تحقيق اظهار داشته اند که شبکه هاي اجتماعي خود را چند بار در روز بررسي مي کنند و اين شايع ترين شکل فعاليت رسانه اي است.

فعاليت هاي ديگر شامل ارسال پيامک، ديدن فيلم هاي ويدئويي يا گوش دادن به موسيقي آنلاين است.

حدود 50 نفر از از نوجوانان در هر يک از 14 نمونه مورد بررسي، غالبا در تمام طول روز مشغول بررسي رسانه هاي اجتماعي خود بودند. به دنبال سنجش هايي که هر شش ماه انجام شد، تعداد بيشتري از نوجوانان، علائم مرتبط با بيش فعالي را نشان دادند که به طور قابل توجهي با استفاده مکرر از شبکه هاي اجتماعي همبستگي داشت.

اين به آن معني نيست که استفاده از شبکه هاي اجتماعي اين علائم را ايجاد مي کنند يا اين که نوجوانان اين وضعيت را داشته اند. اين روزها رسانه هاي ديجيتال براي جلب توجه مخاطب به روش هاي جديد و رنگارنگي با هم رقابت مي کنند،

اما بيشتر ما آماده دريافت اين همه اطلاعات در مغزمان نيستيم. معني اين تحقيق اين نيست که پس ما بايد استفاده از شبکه هاي اجتماعي را براي بچه هايمان منع کنيم. اما لازم است نوجوانان ياد بگيرند که چطور زمان صرف شده در اين شبکه ها را مديريت کنند. بويژه در مورد آنهايي که مستعد بيش فعالي هستند.

جِني رادسکي، پزشک متخصص اطفال دانشگاه ميشيگان مي گويد: در هر حال اولويت در پرداختن به فعاليت هايي است که عملکرد اجرايي و تندرستي نوجوانان را ارتقا مي دهد؛

مانند خواب، فعاليت بدني، تکاليف درسي و اختصاصي و داشتن تعامل مثبت با خانواده و دوستان. اما در هر حال همه ما بايد بيشتر مراقب مزايا و معايب سبک زندگي جديد بشر در تعامل با شبکه هاي اجتماعي باشيم.

گفتني است نتايج اين تحقيق در نشريه علمي جاما (JAMA) منتشر شده است.

دوستدار سلامتی شما

دکترمهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *