بیشتر بدانیم, خوراکی ها

اطلاعاتی در مورد خرما

اطلاعاتی در مورد خرما

اطلاعاتی در مورد خرما

اطلاعاتی در مورد خرما طبیعت خرما گرم و تر است. به مرور زمان خرما کمی از رطوبت خود را از دست میدهد و به همین دلیل بعضی رفرنسها مزاج آن را گرم و خشک میدانند که درجه خشکی آن زیاد نیست.

درخت خرما بصورت نر و ماده و مجزا از هم هستند . رشد میوه نخل ۷ مرحله را شامل می شود.

از مرحله جنین آغاز می شود. این مرحله زمانی است که شکوفه ها درون طاره( محفظه ای که میوه ابتدایی نخل درون آن قرار می گیرد) قرار دارد. وقتی شکوفه ها کمی رشد کردند و آمادگی برای تلقیح ایجاد شد ، طاره شکاف بر می دارد و شکوفه ها متولد می شوند.

مرحله دوم را «طلع» میگویند . هنگامی که شکوفه ها بعد از شکافته شدن طاره، آشکار می شوند، طلع گفته می شود. تلقیح در این مرحله صورت می گیرد.

مرحله سوم خلال(خلالو) نام دارد. ثمره ای که زیاد بزرگ نشده و به رنگ سبز است در این مرحله ثمره بیشتر حالت مدور دارد.

مرحله چهارم «بلح» نام دارد. در این مرحله ثمر با وزن و حجم میوه زیاد شده و تقریبا شکل اصلی (همان نوع را به خود می گیرد) ولی هنوز رنگ آن سبز است.

مرحله پنجم «خارک» نام دارد. در این مرحله میوه رنگی می شود و رنگهای زرد و قرمز را به خود می گیرد. دراین مرحله میوه قابل خوردن است و هواداران فراوانی دارد.

مرحله ششم مرحله ای است که میوه کاملاَ رسیده و نرم شده و شیرین و آبدار است که به آن «رطب» می گویند. نصف این میوه خارک و نصف آن خرما است.

آخرین مرحله هم رسیدن محصول به خرما است. در این مرحله میوه مقدار آب خود را از دست داده و به شیرینی آن افزوده شده و آماده ذخیره سازی است و اگر ذخیره شود خراب نمی شود.

۱۰۰ گرم خرما حاوی

۲۲ گرم آب
۲۲ درصد ساکاروز
۴۵ درصد گلوکز
۲/۲ درصد پروتئین
و حاوی مواد چرب ، سدیم ، پتاسیم ، کلسیم ، فسفر ، ویتامین های A , B1, B2 و C است.

استرس و ناراحتی طبع سرد دارند. در مراسم سوگواری از گلاب و خرما که طبع گرم دارند برای مقابله با ناراحتی استفاده میکنند. در زمان غمگینی خرما میل و گلاب استشمام کنید.

وجود استرس باعث بالا رفتن چربی بد در بدن میشود .خرما HDL یا چربی خوب را افزایش میدهد و مانع از آسیب دیدن بدن میشود و عوارض ناشی از سوگواری را از بین میبرد.

ویتامین C معمولا در میوه های ترش وجود دارد . جالب است بدانید که خرما با وجود شیرین بودن حاوی ویتامین C مناسبی است . استفاده زیاد از حد خرما برای افراد با مزاج گرم مناسب نیست و مصرف کم آن برای آنها تقویت کننده می باشد .

چنانچه کبد گرم داشته باشند ، مصرف خرما باعث ایجاد زخم های دهانی و زبان و لثه میشود. بعد از مصرف خرما میتوان از مصلحات آن یعنی رب انار ، آب انار ، سکنجبین استفاده نمایید .

در طب سنتی تقویت به عین است و مداوا به ضد . یعنی در زمانی که هوا گرم است ، شخص هم گرم مزاج است ، با خوردن غذای گرم شخص تقویت خواهد شد . حال اگر همین شخص دچار آسیب ناشی از گرمی شد، باید به ضد رفتار کنیم یعنی در مداوا برخلاف آن عمل کرده و شخص سردی ها را مصرف کند .
پس کسی که برای تقویت خود مشکل ندارد میتواند خرما بخوبی استفاده کند و چنانچه با خوردن خرما آسیب دید از رب انار ، دم کرده سماق ، آب انار و سکنجبین برای رفع آسیب کمک بگیرد .

در شهرهای جنوبی گاهی خرما را با ارده مصرف میکنند . این افراد در حال تقویت خود هستند . مثلا در عسلویه که گرم است ، شخص گرم مزاج ارده را که گرم است ،با خرما که آن هم گرم است ، مصرف میکند .

اینجا بحث تقویت به عین مطرح است . مزاج خرما گرم و تر است و خون نیز گرم و تر است . بهترین پیش ماده برای ساختن خون ، خرما است و برای افراد کم خون بسیار مناسب است .

افرادی که در قسمت بالاتنه مثل کتف دچار آسیب عضله شده اند و در کسانی که پرورش اندام کار میکنند ، بهتر است به جای استفاده از مکمل ها از خوراکی های طبیعی استفاده کنند . خرما عضله سازی آنها را تقویت میکند .

بیماریها و دردهایی نظیر کمردرد و مفاصل از طبیعت سرد و رطوبتی که به شدت سرد شده منشا میگیرد. استفاده از خرما جهت غلبه بر سردی کمک کننده است . افرادیکه رطوبت معده شان بالا است. افرادیکه سینوزیت دارند و دائم اخلاط بلغم در سینوس ها تشکیل میشود که آنها را می بلعند و معده خود را بلغمی میکنند و درنهایت در گوارش آنها مشکل تولید میشود .

کسانیکه طبعشان گرایش به سمت بلغم دارد. این افراد دارای معده سرد هستند و معده آنها کرخت شده است. روزانه 2تا3 خرما را در طول 40 روز مصرف کنند تا طبیعت معده آنها تغییر کند و گرم شود .

قانون 1-12-1 برای مصرف خرما جهت افزایش حافظه اولین روز یک خرما مصرف کرده و تا روز 12 هر روز یک خرما اضافه کنند . مجدد از روز 12 شروع به کم کردن مصرف خرما یک عدد در هر روز کنند تا مجدد به عدد یک برسند .

جوشانده خرما در عفونت های ریه و زکام مثمر ثمر است . 5 عدد خرما را با هسته با 200 سی سی آب بجوشانید و محلول را میل نمایید . میتوانید خرما را نیز با توجه به ذائقه مصرف کنید .

ترکیب انجیر خشک ، کشمش ، عناب و خرما را بصورت دمنوش آماده کنید . کسانی که دچار تنگی نفس هستند باعث بهبود آنها خواهد شد و خشکی ریه ها را برطرف میکند . افراد بلغمی مزاج به راحتی و افراد با مزاج صفرا با حجم کم مصرف کنند .

چنانچه خرما را در شیر خیس کنید و بعد شیر میل شود باعث تقویت قوای جسمانی افرادی میشود که ضعف مفرط دارند و میتواند جایگزین سایر تقویتی ها شود . در افراد دیابتی مصرف خرما مانعی ندارد . میتوانند تا 7 حبه خرما در طول روز مصرف کنند . بهتر است میانه روز باشد .

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *