اخبار مادطب

چنارهای تهران، عامل اصلی آلرژی شهروندان

 نظربه اعلام خبر ارتباط چنارهای تهران با عنوان عامل اصل آلرژی اینجاب دکتر مهدی فهیمی طبق بررسی های به عمل آمده هیچگونه ارتباط مستقیمی بین این گیاه و آلرژی در منابع علمی پیدا نکرده وتاثیر چنار با آلرژی را برابر با گرده افشانی سایر گیاهان می دانم

دکتر مهدی فهیمی پژوهشگر طب سنتی در گفت‌و‌گو با همشهری گفت:

بهار شروع تغییر مزاج از سردی و تری زمستان به گرمی و تری بهار است. مولفه‌ای که در این فصل تغییر می‌کند مولفه افزایش حرارت است. در این صورت بدن حرارت را یا به سمت بینی می‌فرستد که گرفتگی بینی را ایجاد می‌کند، یا به سمت مخاط حلق می‌فرستد که باعث گردش خون بیشتر در این منطقه و خارش می‌شود یا به سمت پوست هدایت می‌کند که درصورت کم بودن گرما به‌صورت خارش‌های ملایم و بعد ایجاد خشکی می‌شود و اگر دفع حرارت از بدن به‌صورت شدید باشد می‌تواند به‌صورت کهیر خود را نشان دهد.

با این علائمی که در بهار به‌صورت ناگزیر بدن از خود نشان می‌دهد ما چه کار می‌توانیم بکنیم؟ دکتر فهیمی متخصص طب سنتی فرمول کلی را در کمک کردن به بدن برای کاهش دمای آن دانست و گفت: خوراکی‌هایی که در زمستان آزادانه می‌خوردیم مثل غذاهای سرخ شده و پرادویه را دیگر نباید در بهار مصرف کنیم. غذاهای ادویه‌دار حرارت بدن را بالا می‌برد. بدن برای برون‌ریز حرارت ناچار به نشان دادن علائم آلرژیک است.

به اعتقاد این متخصص طب سنتی، گرده افشانی گیاهان در اوایل بهار می‌تواند حجم زیادی از مواد جدید را به ریه‌های ما وارد کند. بیشتر گرده‌ها متعلق به گیاهان گرم هستند و این باعث می‌شود که وضعیت به سمت گرم کردن بدن انسان بروند. دکتر مهدی فهیمی در این‌باره گفت: خوبی بهار این است که ما انواع گیاهانی که طبیعت خنک دارند را در دسترس داریم.

چنانچه حجم خنکی‌‌ها بیشتر از گرمی بدن باشد یقینا اگزما و آلرژی مهار می‌شود. در این فصل کاهوو سکنجبین، عرق کاسنی، شربت خاکشیر، قدومه و اسفرزه بسیار مفید است. در این فصل غذای میان روز را کم کنید تا آرامش بیشتری احساس کنید. مخصوصا کسانی که در سال‌های قبل مستعد حساسیت بوده‌‌اند و یا کبد چرب دارند عموما آدم‌های گرم مزاجی هستند بنابراین علاوه بر موارد ذکر شده از لبنیات بیشتر استفاده کنند. همچنین حجامت در بهار نیز باعث می‌شود حرارت زائد بدن به حداقل برسد.

بروز علائم آلرژیک فقط مخصوص آدم‌هایی با طبع خاص نیست. همه افراد مستعد ابتلا به این علائم هستند. همه افراد در بهار دچار تحول می‌شوند. کسانی که خیلی سرد بوده‌اند از گرمای بهار لذت می‌برند اما آنهایی که خیلی گرم هستند، در بهار از محدوده تعادل گرما خارج شده و بدن برای دفاع از خود حرارت را به اشکال مختلف خارج می‌کند.

طب مدرن نگاهی متفاوتی در مورد بدن انسان دارد. رئیس مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سؤال که چه عواملی موجب واکنش‌های آلرژیک می‌شوند به وبدا گفت: صدها ماده مختلف می‌تواند موجب شعله ور شدن واکنش‌های آلرژیک شوند که شایع‌ترین آنها گرده گیاهان، گرده قارچ‌ها، گردو غبار، سوسک‌های حمام، اجزای بدن حیوانات، غذا و نیش حشرات هستند.

نیمکره‌شمالی بهار را تجربه می‌کند. فصل گردهافشانی است و به گفته دکتر سیدعلیرضا مهدویانی، فوق‌تخصص آلرژی و ایمونولژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آلرژی بیماری‌ای‌است که با تغییرات جهانی آب و هوا الگوی آن نیز تغییر می‌کند. وی به مهر گفت: علت بروز آلرژی گرده گیاهان (پولن) هستند. این گرده‌ها براساس منطقه جغرافیایی هر ناحیه و براساس فصل متفاوت است.

در مناطق معتدل مانند ایران الگوی گرده‌افشانی به این صورت است که درختانی چون چنار در ابتدای بهار گرده افشانی می‌کنند و در فصل تابستان و اوایل فصل پاییز این گرده افشانی بیشتر از طریق چمن‌ها و علف‌های هرز صورت می‌گیرد.او معتقد است که با توجه به گرم‌شدن تدریجی کره زمین و تغییر آب و هوای زمین الگوی فصل‌ها در حال تغییر است که این امر بر بروز آلرژی نیز اثر دارد به این صورت که انتظار داریم با شروع فصل بهار آلرژی‌های بینی شیوع آن بیشتر شود درحالی‌که با گرم شدن زمین این الگو در حال تغییر است. از این‌رو علایم آلرژی در اواخر بهمن و اواسط اسفند‌ماه بروز می‌کند

منبع :http://www.hamshahrionline.ir/details/254612

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *