اخبار مادطب

همه چیز در مورد انواع گوشت

همه چیز در مورد انواع گوشت

همه چیز در مورد انواع گوشت

همه چیز در مورد انواع گوشت: هر چند مصرف گوشت خوب بوده و موجب رشد ، نمو ، قوت و قدرت بدن میشود ولی زیاده روی در مصرف آن ایجاد بیماری خواهد کرد .
بیماری نقرس
بالارفتن اوره خون
التهاب مفاصل
درد مفاصل
بالارفتن کلسترول خون
غلظت خون
فشارخون
با مصرف گوشت زیاد تشدید خواهد شد .

باید در مصرف گوشت مواردی چون: فصل، سن شخص، مزاج شخص در نظر گرفته شود .بهتر است هفته ای یک تا دوبار بیشتر از گوشت مصرف نشود. در صورت مصرف ، با مصلحات آن استفاده گردد .

گوشت گوسفند

مزاج آن گرم و تر است . برای مزاج انسان بهترین گوشت است و در زمان کمتری هضم میشود . مصرف آن باعث تولید خون خوب و تقویت بدن شده و چاق کننده است . از دل و جگر و قلوه آن برای تقویت قلب و کبد و کلیه میتوان استفاده کرد .بهتر است مغز گوسفند کمتر مصرف شود . مصلح آن گشنیز و سماق و مرزه است .

گوشت گاو

گوشت گاو دارای مزاج سرد و خشک است و به شدت سودازا است .این گوشت باعث غلظت خون میشود و برای کبد مناسب نیست .تیرگی پوست ، افسردگی ، وسواس ، واریس ، بزرگ شدن طحال ، بیماریهای روده بدلیل افزایش سودا در بدن اتفاق می افتد و مصرف زیاد گوشت گوساله موارد فوق را تشدید میکند .فرآورده های گوشتی آماده نظیر سوسیس و کالباس بیشتر از گوشت گاو بوده و به این خاطر توصیه به مصرف آنها نمیشود .فصل بهار ، بهترین فصل مصرف آن بوده و بهتر است به طور کل زیاد مصرف نشود . مصلح آن دارچین ، فلفل ، زنجبیل ، پیاز ، سکنجبین ، گلپر ، سیر و زیره است .

گوشت مرغ محلی

این گوشت برای تقویت بدن ، مغز و معده سرد مناسب است .چربی اشباع کمتری دارد .منبع خوب ویتامین B3 , B6 و سلنیوم است .در افراد صفراوی میتوان مصرف خروس محلی را توصیه کرد .بهتر است حتما پوست مرغ هنگام طبخ جدا شود .مصلح آن سکنجبین و ادویه های گرم است .

گوشت گوساله

مزاج گوشت گوساله گرم و تر است .فیله گوساله جوان بسیار عالی و زود هضم بوده و معده را تقویت میکند .حاوی پروتئین مناسب است .بعد از مصرف احساس سیری را طولانی تر احساس میکنید .برای عضله سازی مفید است .حاوی روی و ویتامین B12 مناسب است .برای تقویت سیستم عصبی ، خون رسانی و تولید DNA مفید بوده و کلسترول بد خون را کاهش میدهد .مصلح آن گشنیز و سماق و مرزه است .

گوشت ماهی

مزاج این گوشت سرد و تر است .زودهضم ، مرطوب کننده ، چاق کننده و شیرافزا است .در گرم مزاجان محرک نیروی جنسی است . مناسب برای بیماریهای ریوی ، کبدی و کلیه های گرم و پیچش روده است .در کل برای افراد بلغمی مزاج و طبع سرد مناسب نیست .خوردن گوشت ماهی با آب سرد ، شیر ، تخم مرغ ، گوشت حیوانات خشکی بسیار ضرر دارد .دارای پروتئین بالا ، چربی کم ، کلسترول کم و ویتامین و املاح مناسب است .تری گلیسیرید خون و خون رسانی سلولها را بهبود میبخشد .باعث تنظیم ضربان قلب و سلامت مغز شده و برای مبتلایان به ام اس مفید است .اگر ماهی برای دریای شور باشد حاوی ید مناسب است .بهتر است حتما دو بار در هفته این گوشت را در رژیم غذایی خود قرار دهید .مصلح آن زنجبیل ، آویشن ، عسل ، ادویه گرم و پختن آن با روغن دنبه یا کنجد است .

گوشت بلدرچین

مزاج این گوشت گرم و خشک است .ارزش غذایی بسیار خوبی دارد . نسبت به سایر پرندگان حاوی پروتئین بیشتری است .منبع ویتامین بوده و کلسترول کمی دارد .همه گروههای سنی میتوانند استفاده کنند و تخم بلدرچین نیز ارزش غذایی بالاتری نسبت به تخم پرندگان دیگر دارد .در افراد گرم و خشک و در بیماریهای با منشاء صفرا ؛ منع مصرف دارد .مصلح آن روغن بادام ، آب انار و روغن کنجد و زیتون است .

گوشت شترمرغ

مزاج این گوشت گرم وخشک است. برای افراد بلغمی مفید است .برای بیماران فلج ، مفاصل ، بیماریهای سرد رحم و لرزشها مفید است .روغن پیه آن برای تکلم کودکان و رفع سردی بدن خوب است و حرکت بچه ها را تسریع میکند .این گوشت دیرهضم بوده و برای گرم مزاجان خوب نیست .میزان آهن بیشتر و چربی کمتری دارد .برای بیماران قلبی و عروقی و افراد دچار چربی خون و فشارخون بالا و افراد چاق مناسب است .برای کسانی که کم خون بوده و فقر آهن دارند توصیه میشود .در افراد دچار افزایش صفرا باعث سردرد و اگزما خواهد شد .مصلح آن سرکه است .

گوشت شتر

این گوشت گرم و خشک است .پروتئین مناسب ، ویتامین های مفید گروه B ، عناصر معدنی مثل آهن و فسفر و کلسم است .برای مبتلایان به درد مفاصل توصیه میشود . مصرف آن باعث آرامش و روان شدن ذهن میشود.این گوشت حرارت دارد و برای گرم مزاجان مناسب نیست .کالری بالایی دارد و قوای بدنی و استقامت را زیاد میکند . برای خانمهای باردار ، ورزشکاران ، کهنسالان و افراد روبه رشد مفید است .قلم و کوهان آن برای دردهای روماتیسمی مناسب است . مصلح آن فلفل ، سرکه ، زیره و پختن با نمک و شوید است .

گوشت بوقلمون

این گوشت گرم و تر است .بدلیل چربی کم ، کالری کمتری دارد .حاوی اسید فولیک ، ویتامین های گروه B ، روی ، پتاسیم ، سلینوم است .باعث آرامش و شادابی میشود .از سرطان جلوگیری کرده و سیستم ایمنی را تقویت میکند .بهتر است در فصل سرما بخصوص برای کودکان و سالمندان استفاده شود .دارای اسید آمینه است و مبتلایان به نقرس باید با ملاحظه مصرف نمایند .بدلیل داشتن مقدار کمی اگزالات بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی ، باید در مصرف آن دقت کنند .مصلح آن گشنیز و سماق است.

گوشت خروس : گرم و خشک است.مصلح آن سرکه ، آبغوره ، سکنجبین است.

گوشت بز: مزاج سرد و خشک دارد. مصلحاتش نمک ، فلفل ، پیاز ، دارچین ، زیره ، بادام و خرما است.

گوشت گنجشک مزاج گرم و خشک دارد.مصلح آن آب انار ، آبغوره ، دارچین و هل است .

جگر سفید : مزاج گرم و تر. مصلح : دارچین و مزه دار کردن با سرکه.

جگر سیاه : مزاج سرد و تر.مصلح : نمک ، دارچین ، گشنیز ، سرکه

دل : مزاج گرم و تر. مصلح : آویشن ، زیره ، فلفل ، گلپر ، مزه دار کردن با روغن کنجد

زبان : مزاج گرم و تر. مصلح گشنیز ، زیره ، مرزه و طبخ با سرکه

سیرابی : مزاج سرد و تر. مصلح : گلپر ، سرکه ، مرزه ، زنجبیل و دارچین

قلوه : مزاج گرم و تر. مصلح : نمک ، فلفل ، دارچین و کباب کردن با روغن زیتون

مغز : مزاج سرد و تر. مصلح : نمک ، آویشن ، دارچین و زیره

تخم مرغ : مزاج زرده : گرم مزاج. سفیده : سرد. مصلح : نمک و ادویه گرم

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *