اخبار مادطب

هشدار: خطر اعتیاد سفید

متادون

عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی گفت: مصرف متادون در جامعه تبدیل به اعتیاد سفید و درعمل جایگزین تریاک و دیگر موادمخدر شده؛ خطری که در کمین جامعه است.

محمدرضا قدیرزاده افزود: سالهاست از متادون به عنوان یک داروی مخدرصناعی در درمان بسیاری از بیماریها استفاده میشود، همچنین چند سالی است متادون به عنوان درمان جایگزین و نگهدارنده و همچنین برای کاهش آسیب و خطرات اجتماعی در بیماران معتاد به انواع مخدر سنتی و صنعتی استفاده میشود.

وی عنوان کرد: این روش درمانی که از آن به نام درمان نگهدارنده با متادون یاد میشود، کمکهای فراوانی به درمان معتادان و همچنین در جلوگیری از تغییر نحوه مصرف موادمخدر از خوراکی و استنشاقی به نوع تزریقی کرده که راهی موثر برای کاهش بیماریهای واگیر مثل هپاتیت و ایدز محسوب میشود.

به گفته قدیرزاده اما در کنار این موفقیت نمیتوان از سوءاستفاده و سوءمصرف متادون چه سهوا و چه عمدا گذر کرد.

متادون در مشروب

قدیرزاده ادامه داد: علاوه بر این مشکلات که نام برده شد، مشکل دیگری که بتازگی با آن مواجه هستیم وجود متادون در مشروبات الکلی است که سازندگان آن متادون را به این نوع مشروبات اضافه میکنند.

وی در مورد راهکارهای مبارزه با مصرف متادون نیز بیان کرد: مصرف متادون بیشتر از میزان عادی آن است و بنابر این تولید متادون داخلی باید محدود شود و گسترش درمان با متادون اشتباه است و میتوان گفت اکنون بیشتر ظرفیت پزشکان عمومی در درمان ترک اعتیاد به متادون معطوف شده است.

قدیرزاده عنوان کرد: پزشکان باید توجه داشته باشند درمان ترک اعتیاد را به سمت درمانهای غیردارویی یا مصرف حداقل دارو پیش ببرند.

وی در مورد راهکار دیگر در مقابله با مصرف متادون افزود:باید به صورت جدی جلوی تسری متادون به عطاریها گرفته شود و راهکار دیگر این است که در حال حاضر متادون ارزان است و همین امر ترک اعتیاد معتادان را به سوی این دارو کشانده است.

وی تاکید کرد: مجموعه این عوامل باعث شده است که مصرف متادون در جامعه تبدیل به اعتیاد سفید و در عمل جایگزین تریاک و دیگر مواد مخدر شود و این در حالی است که آمار درستی درخصوص مصرف متادون وجود ندارد، اما میتوان گفت حدود 5000 کلینیک درمان اعتیاد با متادون در کشور فعال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *