اخبار مادطب

فرسایش سالانه 15 تن خاک در هر هکتار از عرصه های کشور

فرسایش عرصه های کشور

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه سالانه 15 تن خاک در هر هکتار از عرصه های طبیعی کشور فرسایش پیدا می کند، گفت: فرسایش بادی و آبی منابع آبی و خاکی را از بین می برد.

ابوالفضل یاوری روز یکشنبه در آیین واگذاری خدمات منابع طبیعی و آبخیزداری به دفاتر پیشخوان اظهار کرد: عمده ترین علت تخریب مراتع، حضور بیش از ظرفیت دام در چراگاه ها و مراتع است.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: اکنون بیش از 70 میلیون واحد دامی در مراتع حضور دارند که ظرفیت مجاز برای چرای دام، 32 میلیون واحد دامی است.
وی با اشاره به اینکه 84 میلیون هکتار از گستره کشور مراتع است اظهار کرد: طرح های مرتعداری تاکنون در 36 میلیون هکتار از عرصه های کشور تهیه و 18 میلیون هکتار در قالب 36 هزار طرح مرتعداری به متقاضیان واگذار شده است.
یاوری اظهار کرد: طرح های مرتعداری در 16 میلیون هکتار اجرا شده و در 6 میلیون هکتار به پایان رسیده است.
وی تاکید کرد: اکنون شرایط اقلیمی در جهان تغییر یافته و البته در کشور ما این تغییرها بیشتر و ملموس تر است بنابراین تلاش داریم رویکردها در بهره برداری از عرصه های طبیعی و مراتع تغییر یابد.
وی تصریح کرد: از این رو، طرح های توسعه کشت گیاهان دارویی در عرصه های طبیعی در دستور کار است و تلاش داریم طرح های بهره برداری از عرصه های طبیعی برای مردم اقتصادی شود.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری درباره ارزش ریالی مراتع اظهار کرد: 25 درصد از کارکرد مراتع در سطح کشور تولید علوفه و بهره برداری از علوفه های تولیدی است اما 75 درصد از کارکردهای مراتع مربوط به سایر موارد همچون ارزش های زیست محیطی، گردشگری و جلوگیری از فرسایش آب و خاک است.
یاوری تصریح کرد: ارزش ریالی تولید علوفه در مراتع سطح کشور سالانه، 75 هزار میلیارد ریال است اما ارزش ریالی سایر کارکردها، چهار تا هفت برابر این رقم است.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در باره واگذاری خدمات منابع طبیعی گفت: در راستای گسترش دولت الکترونیک، تلاش داریم تا با واگذاری خدمات، حضور فیزیکی مردم در اداره ها کاهش یابد.
این مسئول کشوری در سفر دو روزه خود از مراتع و آبخوان های خراسان شمالی بازدید خواهد کرد.

منبع:خبرگزاری ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *