اخبار مادطب

زیره پلو مناسب افراد بلغمی و تقویت عمومی بدن

زیره پلو مناسب افراد بلغمی و تقویت عمومی بدن

زیره پلو مناسب افراد بلغمی و تقویت عمومی بدن

زیره پلو یکی از غذاهای معروف و سنتی کرمان است که به‌صورت گیاهی ونیز همراه با گوشت تهیه می‌شود و غذایی سالم، ساده و خوشمزه است.

زیره پلو یا پلو زیره یکی از مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی کرمانی است که با زیره سیاه یا مخلوط زیره سیاه و سبز تهیه می‌شود. از آنجا که زیره از معروف‌ترین ادویه‌ها و سوغاتی‌های کرمان به شمار می‌رود، اهالی این خطه از کشورمان در اکثر غذاهای خود از این ادویه پرخاصیت استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که زیره پلو جزو غذاهای محلی مازندران نیز محسوب می‌شود؛ با این تفاوت که در تهیه آن از دارچين، زيره، فلفل و شنبليله و کشمش استفاده می‌شود.

با توجه به طبیعت گرم زیره و طبع سرد برنج، زیره پلو طبع متعادلی پیدا می‌کند و از همین رو، مناسب فصل پاییز و زمستان است؛ ضمن اینکه به رفع سوء‌هاضمه، نفخ شکم و کاهش وزن کمک می‌کند. این غذا را می‌توانید با مرغ، تکه‌های گوشت، گوشت چرخ‌کرده و گوشت قلقلی تهیه کنید. با این همه، زیره پلو در شکل سنتی خود، غذای ساده‌ای است که بدون گوشت و به‌صورت کاملا گیاهی پخته می‌شود. برای اینکه با طرز تهیه زیره پلوی کرمانی آشنا شوید، با این مقاله همراه باشید.

نوع غذا: پلو

طبع غذا: گرم و خشک

اثرات دارویی و درمانی: مناسب برای بلغمی مزاج ها، برای فصل پاییز، مفید برای استخوان ها و پوست، تقویت عمومی و تقویت امور جنسی، ضد چربی و کلسترول خون، مفید برای کبد و قلب.

مصلح: ادویه موجود در غذا، عرق نعناع، عرق کاکوتی، عرق زنبق، عرق گلپوره

مواد لازم برای 4 نفر:

برنج 4 پیمانه

زیره سیاه: 1.2 پیمانه

شوید خشک: 1 پیمانه

نمک: به میزان لازم

زعفران آب شده: به میزان لازم

روغن زیتون: به میزان لازم

روش تهیه:

برنج را از قبل خیس کرده، سپس آن را با 6 پیمانه آب، مقداری نمک، زیره، شوید خشک و مقداری روغن با حرارت ملایم می پزیم. وقتی آب برنج تقریبا تمام شد، مقداری زعفران آب شده به آن افزوده و اجازه می دهیم پلو با حرارت ملایم دم بکشد.

زیره پلو

زیره پلو

برای هماهنگی و رزرو نوبت روی کلمه شماره کلیک کنید.

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *