بیشتر بدانیم

روش صحیح بلند کردن اجسام از روی زمین

روش صحیح بلند کردن اجسام از روی زمین

روش صحیح بلند کردن اجسام از روی زمین

روش صحیح بلند کردن اجسام از روی زمین با توجه به اینکه در ایام اسفندماه هستیم و معمولا در این فصل جابجایی وسایل خانه توسط خانمها و آقایان انجام میشود ، حالتی مثل کمردرد و اسپاسم عضلات کمر ایجاد میگردد .

موارد ساده ای است که اگر به درستی رعایت شود ، کمک میکند که در فاز کمر درد شدید قرار نگیریم و سال نو را با شادابی و فربهی شروع کنیم.

اولین بحث این است که در مواقعی که میخواهیم وسایل سنگین را جابجا کنیم به جای خم شدن به جلو و برداشتن وسیله ، با زانو زمین بنشینید و فشار را روی زانو قرار دهید و کمر را صاف نگه داشته و مثل نشستن و ایستادن ، بار را جابجا کنید .

این کار باعث میشود که فشار به ستون فقرات و عضلات کمر نیاید و اسپاسم کمر ایجاد نشود .

دومین نکته این است که سعی کنیم اگر بار سنگین است و امکان دارد ، آن را به قطعات کوچکتری تبدیل و بعد قطعات کوچک را جابجا کنیم .

اگر قرار است که وسیله سنگینی را در دست نگه داریم ، بهتر است که یک پا عقب و یک پا جلو باشد و در آن وضعیت بار را نگه دارید ، نه در حالتی که جفت پا کنار هم باشند

وسایل سنگینی مثل دیگ غذا یا گونی برنج را که میخواهیم چند لحظه نگه داریم ممکن است این نگهداری باعث اسپاسم عضله کمر شده و فرد راگرفتار کند . بهتر است که وزن بار درمرکز ثقل بدن باشد و روی هیچکدام از پاها نباشد و به طور غیرمستقیم پای چپ و راست بار را تحمل فرمایند.

روزهایی که کارهای خانه را انجام میدهیم ، بهتر است شبها قبل از خواب حتما از روغ های گرم برای ماساژ کمر استفاده کنیم . مثل روغن های زیتون ، زنجبیل ، سیاهدانه .چنانچه روغن گرم نبود، پودر زنجبیل را با گلاب به صورت خمیر در آورده و روی کمر و عضلات خسته ماساژ دهید . گرمای حاصل از ماساژ پودر زنجبیل و گلاب باعث رفع خستگی خواهد شد .

موقع انجام کارهای سنگین ، قبل از اینکه مشغول به کار شویم بهتر است که کمر را در قسمت پایین ترین قسمت با شال محکم ببندیم . این کار باعث میشود که فشار جابجایی بارها و فشار ناشی از بار سنگین باعث جلو آمدن لگن نشود و فشار به سمت ستون فقرات نرود .

اگر دچار کمردرد بودید ، موقع خوابیدن برای زانوها یک زاویه 30 درجه ایجاد کنید . یعنی وقتی قفا خوابیدید ، بالشی را زیر زانوها قرار دهید که زاویه 30 درجه ایجاد گردد . زمانی کمر در بهترین حالت بوده و حال ما خوب میشود که کمر بر روی جای سفت قرار گیرد .

در حالت درازکش در قسمت گودی کمر معمولا یک دست رد میشود ، زمانیکه بالش را زیر زانوها قرار میدهیم ، کمر کامل صاف شده و دست از زیر کمر رد نمیشود .

این وضعیت میتواند موقع خواب یک حالت خلاف عادت همیشگی باشد . اما دقیقا اگر در این وضعیت به خواب برویم عضلات کمر از اسپاسم رها میشود . در حالت خواب ممکن است بالش جابجا شود ولی همان زمانی که زیر زانوها قرار میگیرد ، یقینا از گرفتگی کمر کاسته و برطرف میکند .

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *