اخبار مادطب

راهکارهای حفظ سلامت داوطلبان کنکور

راهکارهای حفظ سلامت داوطلبان کنکور

راهکارهای حفظ سلامت داوطلبان کنکور

راهکارهای حفظ سلامت داوطلبان کنکور در روز امتحان حتما لباس غیرنایلونی بپوشند . از لباسهای نخی و کتان استفاده شود تا گرمای حاصل از آن افزاش دهنده حرارت داوطلبان نشود.
در روز امتحان ، صندل بپوشند تا در پاها تهویه حرارتی مناسب ایجاد شود. بهتر است جوراب خود را در آورده و حتی در صورت امکان پارچه خنکی را زیر پای خود قرار دهد.

در روز امتحان بهتر است دخترخانمها چنانچه امکان دارد و در فضای مناسبی هستند ، پوشش خود را کمتر کنند و از صندل و لباسهای نخی استفاده نمایند.

چنانچه داوطلب خانم در کنکور در زمان عادت ماهیانه اش بوده و دچار دل درد و یامشکلات پریودی است ، در صبح کنکور از سوپ استفاده کند
آب جوش در حد 40 درجه را با کمی عسل مخلوط و میل نماید .
از مصرف سردیجات در شب کنکور و صبح کنکور به شدت پرهیز کند تا دردهای پریودی او افزایش نیابد . میتواند در صبح کنکور شکم و کمر را با روغن های گرم خوب ماساژ دهد . برای رفع دل درد میتواند نصف قاشق چایخوری ( دقت شود فقط همین میزان کم ) رازیانه را میل کند. همچنین میتواند قرص تقویت B کمپلکس و یا کمی جنسینگ و یا ترکیبات خونساز مصرف نماید.

به همراه داشتن یک بطری آب به همراه کمی خاکشیر و مقدار کم گلاب و کمی شکر جهت پایین آوردن حرارت بدن مناسب است. بهتر است در وعده صبحانه بیشتر از یک تخم مرغ میل نکند و به همراه یک عدد لیموترش باشد. میتواند کمی ارده شیره را به همراه یک عدد خیار رسیده میل نماید.
مصرف کمی مربا آن هم از نوع مرباهای ترش مثل آلبالو ، تمشک ، زرشک توصیه میشود. مصرف حلوا شکری نیز مناسب است .

در شب کنکور از موسیقی و برنامه های آرام تلویزیون استفاده کنید و برای تخلیه انرژی میتوانید از آهنگ های شاد و حرکات موزون هم استفاده کنید.

بهتر است از آرمانها و آروزهای خود صحبت نکنید و در این مورد سختگیر نباشید و فقط به آزمون توجه کنید تا بچه ها دچار استرس نشوند و در مورد آینده خیلی صحبت نشود.

بادکش گذاری و روغن مالی بدن و یک ماساژ ساده میتواند گردش خون آنها را فعال و تخلیه روانی را در آنها ایجاد کند.

به خاطر مصرف انرژی بالا ، بچه ها شیرینی را دوست دارند و بهتر است با آب و عسل و کمی لیمو و در صورت نفخ به آن کمی نعنا افزوده و شیرینی را برای بدن بچه ها تأمین کنیم. برای رفع گرگرفتگی عرق کاسنی به میزان 50 سی سی خوب است.

غذاهای خیلی چرب را محدود کنید . کباب برگ و چنجه و فیله کبابی مرغ برای آنها خیلی خوب است و بدلیل تخلیه صفرا آنها مناسب است. گوشتهای گرم مثل بلدرچین یا بوقلمون را در این مدت ندهید .

از سبزیجاتی مثل مرزه و ترخون ، نعنا و پونه به بچه ها بدهید تا نفخ و التهاب گوارش آنها را میگیرد . تره و شاهی وتربچه مصرف نکنند چون ایجاد نفخ میکند
استفاده از سالاد کاهو به شرط آنکه آویشن ، نعنا و پونه اضافه شود برای گرم مزاجان خوب است و برای سردمزاجان سالاد شیرازی را با آبغوره و نعنا و پونه بخورند.

نوشیدنی که داخل آن خاکشیر ، قدومه ، اسفرزه و تخم شربتی داشته باشد توصیه میشود مخصوصا برای کسانیکه خیلی گرمای درون دارند.

در بحث گوارش ، یبوست آنها کنترل شود . در دلپیچه و اسهال دمنوش پونه و کمی نبات را در یک لیوان آب جوشانده و میل کنند تا دلپیچه در سر امتحان نداشته باشند.

کیک های شکلاتی که در زمان کنکور داده میشود و همچنین برخی از نوشیدنی های کارخانه ای باعث ایجاد ریفلاکس یا سوزش سر دل و معده میشود که بهتر است مصرف نکنند.

شب قبل از کنکور بچه ها خواب کافی داشته باشند و غذای سنگین نخورند . در صورت تمایل به مصرف غذای سنگین ، وعده غذایی را زودتر برگزار کنند و حدود غروب شام را خورده باشند. شب امتحان از مصرف ماکارانی ، برنج با حجم زیاد ، لبنیات و غذاهای طبع سرد مثل ماهی به شدت پرهیز کنید.
مصرف خرما 4 تا 5 حبه توصیه میشود.

به فرزندان فقط با جملات مثبت روحیه دهید. ذهن آنها را مغشوش نکنید. آرامش درون بچه ها را مد نظر قرار دهید و اجازه بدهید آنها بیشتر حرف بزنند تا ما نصیحت شان کنیم و یا آرزوهایمان را بگوییم.

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *