اخبار مادطب

در گفتگو با پرفسور کرمی متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک بررسی شد: محصولات غذایی دستکاری شده ژنتیکی یا تراریخته (تراژن) واقعیت ها و فریب ها

پرفسور کرمی

محصولات دستکاری شده ژنتیک یا تراریخته، چندین سال است وارد سفره غذایی مردم ایران شده است بدون آن که مردم و مصرف کنندگان از آن مطلع باشند. علیرغم اینکه عده‌ای موافق تولید این گونه محصولات هستند، امااستفاده از گیاهان تراریخته منتقدینی نیز دارد.از آن جایی که ساختار ژنتیکی گیاهان تراریخته از طریق مهندسی ژنتیک تغییر می‌یابد و این تغییر معمولا در جهت بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماری‌های گیاهی صورت می‌گیرد این نگرانی وجود دارد که این گیاهان سرطانزا هستند و باعث مقاومت بدن نسبت به داروها می‌شوند. اهمیت این موضوع زمانی روشن‌تر می‌شود که بدانیم محصولات تراریخته طیف وسیعی از مواد غذایی مانند انواع میوه‌ها و سبزیجات، گوشت‌ها، حبوبات، غلات، لبنیات و… را شامل می‌شوند.برای روشن شدن اذهان مردم درخصوص محصولات تراریخته با پروفسور علی کرمی متخصص بیوتکنولوژی پزشکی وفوق تخصص مهندسی ژنتیک و استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) به گفتگو نشستیم که ماحصل آن از نظرتان می‌گذرد:

محصولات تراریخته

پروفسور کرمی ابتدا درتوضیح محصولات تراریخته گفت: بر خلاف محصولات طبیعی و یا اصلاح شده، محصولات تراریخته حاصل دستکاری ژنی و وارد کردن یک ژن بیگانه به داخل گیاه است تا سبب ویژگی جدیدی در آن طاهر شود مثلا به افت مقاوم شود.
وی افزود:محصولات تراریخته یا دستکاری شده ژنتیکی یکی از چالش‌های مهم زیست فناوری است. نکته‌ای که قابل تذکر است اینست که توسعه دهندگان شتاب زده محصولات تراریخته در کشور، زیست فناوری را معادل تراریخته می‌دانند. در حالی که زیست فناوری دانش و فناوری گسترده ایست با کاربرد‌های بسیار مختلف در عرصه‌های بهداشت و درمان، صنایع مختلف، دامپروری و کشاورزی و محیط زیست و فقط بخش بسیار کوچکی از آن در حوزه محصولات تراریخته کشاورزی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا…(عج) با بیان اینکه تامین غذا برای جمعیت جهان و جلوگیری از فقر غذایی در کشورهای مختلف، از جمله دلایل اصلی ایجاد چنین محصولاتی بیان می‌شودافزود:
طرفداران محصولات تراریخته دلایل دیگری نظیر مصرف کم‌ سم و کود را ارائه می‌دهند. اما با بررسی بیشتر این دلایل و رصد وضعیت تولید محصولات تراریخته در ایران و جهان به واقعیاتی بر می‌خوریم که نیازمند توجه و پیگیری از سوی مسئولان کشور و به خصوص نهادهای امنیتی است مثلا بر اساس منابع معتبر در حال حاضر برای حدود 14 میلیارد نفر غذا در جهان تولید می‌گردد در حالی که جمعیت جهان اکنون نزدیک به 7.4 میلیارد نفر است پس مشکل غذایی دنیا در حال حاضر کمبود غذا نیست بلکه توزیع ناعادلانه و عدم بهره‌مندی بسیاری از کشورها از امکانات کشاورزی علمی و مشکلات اقتصادی سیاسی حاکم بر کشورها و جهان می‌باشد. پس مشکل کجاست و دلیل تولید محصولات تراریخته چیست؟!
وی در مورد کاهش مصرف سم نیزگفت: مطالعات طولانی نشان می‌دهد که افات کشاورزی مرتب به سموم مقاوم می‌شوند و مصرف سموم در مزارع محصولات تراریخته نیز افزایش داشته نه کاهش، با بررسی دقیق‌تر مشخص می‌شود اکثر طرفداران این محصولات نه مردم عادی و نه بسیاری از دانشمندان، بلکه شرکت‌های چند ‌ملیتی با سابقه نه چندان مناسب از جمله شرکت مونسانتو، هستند که ارتباط انها با بنیاد‌های صهیونیستی مشخص شده است. نمونه بسیار واضح عملکرد خصمانه این شرکت، تولید بذرهای عقیم و فروش آن به کشور مصر و فلج کردن کشاورزی مصر بود طوری که هر سال باید کشاورزان مقدار زیادی بذر از این شرکت‌ها تهیه نمایند تا بتوانند کشاورزی کنند این یعنی وابستگی کشورها به بذر و غذا همان سخنی که کیسنیجر در دهه 80 گفت که ما برای کنترل کشور‌های خاورمیانه از نفت و برای کنترل مردم از غذا استفاده می‌کنیم.
پروفسور کرمی متخصص بیوتکنولوژی پزشکی درادامه اظهار داشت: این بذرها توسط دانشمندان وابسته به این شرکت‌ها تولید شده و فقط بر اساس دستورالعمل اختصاصی شرکت تست می‌شوند حتی سازمان غذا و داروی آمریکا نیز هیچ تست خاصی برای آنها نداشته و انجام نداده است بر همین اساس بسیاری از کشورهای اروپایی این روش را تایید نکرده و مخالف آن هستند.
وی افزود:در حال حاضر 38 کشور جهان محصولات تراریخته را ممنوع و 64 کشور برچسب‌گذاری آن را اجباری کرده‌اند.. و جالب‌تر از ان اینکه رژیم صهیونیستی که خود توسعه دهنده اصلی محصولات تراریخته است اجازه حتی یک متر کشت محصولات تراریخته در سرزمین‌های اشغالی را نمی‌دهد
وی همچنین گفت: ابر قدرت‌ها به خصوص کشورهای استکباری برای آینده جهان پروژه کاهش جمعیت را در سر می‌پرورانند تا از آن طریق بتوانند هم سودهای کلان و بسیاری را نصیب خود کنند و هم به راحتی بتوانند جهان را در کنترل خود داشته باشند.

محصولات تراریخته
پروفسور کرمی با بیان اینکه یکی از راهبردهای‌های آنها می‌تواند از بین بردن امنیت غذایی در کشورها به خصوص کشورهای جهان سوم باشد افزود: با توجه به اینکه غذا تنها چیزی است که تمام مردم در شبانه‌روز از آن استفاده می‌کنند پس می‌تواند بستر مناسبی جهت تهدید سلامت باشد از طرفی وابسته کردن کشورها به بذرهای تولیدی این شرکت‌ها و از بین بردن حاکمیت بذر هر کشور نیز می‌تواند در ایجاد قحطی و تهدید منابع غذایی بسیار تاثیر گذار باشد علاوه بر ان جمله معروف کیسنیجر، که گفت برای کنترل کشورها از ابزار نفت و برای کنترل مردم از ابزار غذا استفاده کنید مشخص است غذا ابزاری قدرتمند جهت کنترل کشورها توسط قدرت‌های استکباری است یا وزیر کشاورزی دوره نیکسون ارل بوتز گفته بسیار قابل توجهی دارد:
((غذا یک سلاح است در بسته مذاکراتی ما و اگر می‌خواهید کشوری در مقابل شما تعظیم کند از ابزار غذا استفاده کنید))
استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا… (عج) در ادامه با بیان اینکه این روزها طرفداران محصولات تراریخته برچسب‌های مختلفی را به منتقدان این موضوع می‌زنند و اینگونه ادعا می‌کنند که منتقدان تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی در کشور کلا با زیست فناوری و علم مهندسی ژنتیک در کشور مخالفند و هرگونه فعالیت تجاری و تولیدی را نفی می‌نمایند گفت: این دانشمندان خود استاد و مدرس و محققانی هستند که هم زیست فناوری و مهندسی ژنتیک را تدریس می‌کنند و هم در تحقیقات خود استفاده می‌کنند پس چطور ممکن است فناوری هراس باشند.. البته مطالعه شگرد‌های شرکت‌های عظیم صهیونیستی بذرهای تراریخته مثل مونسانتو نشان می‌دهد آنها این روش را برای ساکت کردن منتقدین بکار می‌برند و این روش توسط افرادی در داخل نیز کپی‌برداری شده و دانشمندان منتقد ایرانی را تهدید،اخراج و ترور شخصیت می‌کنند.
وی افزود: البته دلایل طرفداران این محصولات نیز خالی از اشکال نیست. اول اینکه ابراز می‌نمایند چون در دولت نهم 5/5 میلیارد دلار از این محصولات وارد کرده‌ایم برای جلوگیری از واردات باید شروع به تولید محصولات تراریخته در کشور کنیم اما متاسفانه در بررسی‌ها هیچ نوع مجوزی از هیچ دستگاهی پیدا نشده و هیچ مبدا رسمی کشور ورود این محصولات به کشور را تایید نکرده است، ثانیا موافقان تولید اشاره به مجوزی دارند که ادعا می‌نمایند سال 82 یا 83 دریافت کرده‌اند اما باز هم هیچ دستگاهی صحت آن را تایید نکرده است و در دسترس هیچ شخصی نیست و در جلسه‌ای از موافقان پرسیده شد که مجوز را نشان دهید گفتند امنیتی است! قابل ذکر است بر اساس اسناد معتبر مراکز بین‌المللی رصد توسعه تراریخته در سال‌های 1996 تا 2006 در ایران 1 میلیون و 300 هزار هکتار تراریخته کشت شده است. این سطح عظیم زیر کشت تراریخته با کدام مجوز صورت گرفته است، چه اقلامی کشت شده؟ چه کسانی این کشت را توسعه داده اند؟ تحت نظارت کدام مرجع؟ محصولات ان به کجا رفته؟ و ابهامات قانونی بسیار دیگر؟ وی افزود: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست مورخ 24 آذر 94 در بند 8 به طور مشخص از عبارت «توسعه کشاورزی سالم و ارگانیک» استفاده شده و ایشان هیچ اشاره‌ای به توسعه محصولات تراریخته نکرده‌اند، این در حالی است که در برنامه پیشنهادی دولت درباره برنامه ششم در بخش فناوری‌ها، برنامه توسعه تراریخته محصولات برنج و پنبه در سطح 1 میلیون هکتار بدون هیچ قیدی گنجانده شده است در صورتی که این برنامه باید محدود به عرصه تحقیق و توسعه باشد و از انتقال این فرآیند به مزرعه و زمین‌های کشاورزی جلوگیری شود ضمن اینکه برای رها سازی پس از انجام تمام آزمایشات انالیز خطر مندرج در قانون و بر اساس بند 4 قانون ایمنی زیستی باید از سه مرجع وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست مجوز رها سازی اخذ شود.
پروفسور کرمی در ادامه اظهار داشت: با توجه به تهدیدات دشمنان اسلام و انقلاب که از ابتدای راه نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است و همچنان که ذکر شد دشمنان ما غذا را یک سلاح و ابزاری برای کنترل کشورها می‌دانند حوزه غذا می‌تواند به عنوان یک تهدید بیوتروریستی قلمداد شده و بیوتروریسم غذایی هم اقتصاد، هم سلامت و هم اشتغال کشور را دچار اختلال می‌نماید بر این اساس تمام تولیدکنندگان و وارد کنندگان باید موظف به رعایت قانون بوده و بر اساس موازین قانونی مجوز کسب نمایند.
وی افزود: نکته نگران‌کننده اینست که در ده سال گذشته محصولات تراریخته مختلف در سفره غذایی مردم وارد شده است بدون اینکه به مردم اطلاع داده شود و نه بر چسبی بر محصولات بوده تا مردم مطلع و حق انتخاب داشته باشند و از همه درد ناک‌تر نه مراجع نظارتی مثل مرکز غذا و داروی کشور فاقد آزمایشگاه و توانمندی ازمایش و تشخیص محصولات تراریخته بوده و نه در گمرکات ما که حجم عظیمی از محصولات تراریخته وارد می‌شده آزمایشگاه تراریخته وجود دارد و با بحث‌ها مقالات و مصاحبه‌ها و نقد‌های مطرح شده در یکساله گذشته توسط دانشمندان مستقل تازه فعالیت‌هایی برای بررسی آزمایشگاهی و ایجاد آزمایشگاه انالیز مقدماتی در گمرکات شروع شده است (با 20 سال تاخیر).
این استادبیوتکنولوژی پزشکی ومهندسی ژنتیک درپاسخ به این سوال که چرا علیرغم مخالفت گسترده در جهان برای تولید این محصولات، برخی این قدر در توسعه محصولات تراریخته در کشور شتاب دارند!؟گفت:
بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش قابل ملاحظه‌ای از طرفداران واردات و تولید محصولات تراریخته در کشور، شرکت‌های متعدد خصوصی دارند و به نظر می‌رسد منافع شخصی کلان در این عرصه، منافع ملی و سلامت مردم و منابع و ذخایر ژنتیکی را تحت تاثیر قرار داده است، متاسفانه برخی مسئولین نیز در این چرخه یا بر اساس بی‌اطلاعی یا تحت نفوذ افرادی که به کرسی‌های قدرت رسیده‌اند از این موضوع حمایت می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از دلسوزان و متخصصان، این عجله و شتاب را منطقی نمی‌دانند و بر اساس اصل احتیاط Precautionary Principle در پروتکل کارتاهنا و ایمنی زیستی، شرط عقل این است که هم واردات تراریخته کنترل و محدود شود و هم در بردن آن به مزرعه احتیاط شود ولی در تحقیق و توسعه تا لبه‌های مرز در مراکز تحقیقاتی پیشرفته کشور جلو رویم و عقب‌ماندگی علمی نداشته باشیم تا ان‌شاءالله ایران که ام‌القرای کشورهای اسلامی است با عقل و تدبیر و احتیاط در این مورد به یک تصمیم ملی برسد..
وی افزود:امروز که 37 کشور پیشرفته جهان کشت محصولات تراریخته را ممنوع کرده و واردات نیز با نظارت ارزیابی ازمایش و در نهایت بر چسب زدن تراریخته یا GMO بروی محصولات صورت می‌گیرد وهمچنین 7 کشور جهان از جمله روسیه، هم کشت و هم واردات و مصرف محصولات تراریخته را بطور کامل ممنوع کرده‌اند سئوال اینست چرا برخی در دولت قصد کشت گسترده برنج و پنبه تراریخته را در سطح یک میلیون هکتار برای هر کدام پیگیری می‌کنند.؟
پروفسور کرمی درپایان گفت: باتوجه به این همه دلایل و شواهد مستند از اثار مضر تراریخته بر انسان، دام و محیط زیست و منابع طبیعی و اینهمه مخالفت جهانی و اشکار شدن نقش بنیاد‌های صهیونیستی در توسعه تراریخته،این اصرار و لجاجت این افراد چه معنایی دارد؟

محصولات تراریخته
علی کشت پرور بین کلایی – خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در رشت
* اکثر طرفداران این محصولات نه مردم عادی و نه بسیاری از دانشمندان، بلکه شرکت‌های چند ‌ملیتی با سابقه نه چندان مناسب از جمله شرکت مونسانتو، هستند که ارتباط انها با بنیاد‌های صهیونیستی مشخص شده است.
* در حال حاضر 38 کشور جهان محصولات تراریخته را ممنوع و 64 کشور برچسب‌گذاری آن را اجباری کرده‌اند.. و جالب‌تر از ان اینکه رژیم صهیونیستی که خود توسعه دهنده اصلی محصولات تراریخته است اجازه حتی یک متر کشت محصولات تراریخته در سرزمین‌های اشغالی را نمی‌دهد.
* در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست مورخ 24 آذر 94 در بند 8 به طور مشخص از عبارت «توسعه کشاورزی سالم و ارگانیک» استفاده شده و ایشان هیچ اشاره‌ای به توسعه محصولات تراریخته نکرده‌اند.
* نکته نگران‌کننده اینست که در ده سال گذشته محصولات تراریخته مختلف در سفره غذایی مردم وارد شده است بدون اینکه به مردم اطلاع داده شود و نه بر چسبی بر محصولات بوده تا مردم مطلع و حق انتخاب داشته باشند.
* چرا علیرغم مخالفت گسترده در جهان برای تولید این محصولات، برخی این قدر در توسعه محصولات تراریخته در کشور شتاب دارند!؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش قابل ملاحظه‌ای از طرفداران واردات و تولید محصولات تراریخته در کشور، شرکت‌های متعدد خصوصی دارند و به نظر می‌رسد منافع شخصی کلان در این عرصه، منافع ملی و سلامت مردم و منابع و ذخایر ژنتیکی را تحت تاثیر قرار داده است.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *