بیشتر بدانیم, خوراکی ها

در مورد سنجد بیشتر بدانیم

سنجد

در مورد سنجد بیشتر بدانیم

در مورد سنجد بیشتر بدانیم نام علمي:Elagnus angostifolia
نام انگليسي:silver berry- Russian olive
نام عربي: الغُبَيرا- الزيزفون السوري – الزيتون الروسي
نام‌هاي ديگر:سنجت،سرين چك، چوب دانه، غیبده بادام. ایده. ایکده. پستانک

سنجد درختی است از خانواده سنجد (Elagnaceae) که ارتفاع آن تا هفت متر هم مي‌رسد و در آب و هوای معتدل می‌روید.

برگ‌های باریک و مخملی‌شکل و میوه‌هایی نارنجي و يا قهوه‌ای ‌رنگ و خوراکی دارد که يك عدد هسته سخت و خط‌دار در آن وجود دارد.

گل‌هاي آن كوچك و زردرنگ و معطر با عطر قوي است كه بوي آن تا فاصله زياد منتشر مي‌شود.

ميوه سنجد به شكل و ابعاد زيتون يا عناب است و پوست نازك ميوه به رنگ قرمز و نارنجي و گوشت آن سفيد نخودي با طعم شيرين و گس مي‌باشد. از نظر طب سنتي ايران، برگ، گل و میوه درخت سنجد دارای خواص دارویی و درماني است. میوه سنجد از زمان‌های گذشته در سبد غذایی ایرانیان جا داشته و در اعیاد سنتی به خصوص در نوروز به آن توجه خاص مبذول شده است. در قديم، با آسياب ميوه سنجد آردي تهيه مي‌گرديد و نان مخصوصي درست مي‌كردند که براي بعضي بيماران مصرف مي‌شد. اين درخت به دلیل سازگاری با محیط‌های مختلف در اغلب نقاط جهان به عمل می‌آید. سنجد به سرمای سخت زمستان مقاوم می‌‏باشد؛ لیکن گرمای شدید تابستان را نمی‌‏پسندد.

سنجد حاوي تركيبات :

 تانني
قند گلوكز
فروكتوز
کلسیم
ویتامین‌هاي C و E می باشد.

سنجد از خون‌ریزی جلوگیری می‌کحند. مقوی قلب است.مصرف سنجد ، سرفه‌هاى گرم را بهبود مي‌بخشد.

تأثير مصرف سنجد بر روی دستگاه گوارشي:

از سنجد برای كنترل اسهال و زخم معده استفاده می‌شود. برای درمان بیماری‌های کبدی مانند زردی و یرقان مفید است. سنجد، سموم معده و روده را از بين مي‌برد.

بادشکن است. سنجد، قابض است و كنترل‌کننده اسهال به خصوص اسهال‌های صفراوی می‌باشد. سنجد برای سلامتی دستگاه گوارش، بسیار مناسب است و افرادی که رژیم‌های لاغری دارند، می‌توانند سنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهند. سنجد سرشار از فیبر است و گرسنگی را کاهش می‌دهد. جوشانده برگ سنجد بهترین دارو برای اسهال كودكان است. سنجد براى درمان و جلوگیرى از عوارضى مثل قى و زخم روده نافع است.

مصرف سنجد کم‌کننده ادرار است و براي بچه‌هايی که شب‌ادراری دارند مفيد است. آرد و هسته آسیاب‌شده سنجد آرتروز را بهبود مي‌بخشد. منبع غنی از کلسیم است و برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، بسیار مفید است و استخوان‌های افراد را محکم می‌کند.

سنجد در‌ رفع کمبود ويتامين C بدن مؤثر است‌. از ورود عفونت به بدن پيشگيري مي‌‌کند. خاصيت آنتي‌اکسيداني قوي دارد. خاصيت ضد التهابي دارد. ضد تب و درد است.

سنجد از نظر طب سنتي ايران دارای طبيعت سرد و خشک می‌‌باشد؛ اما گل سنجد گرم و خشك است. کسانیکه معده خشک و یبوست دارند از مصرف آن پرهیز کنند.

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *