اخبار مادطب

درآمد یک میلیاردی استان مرکزی از گیاهان دارویی

گیاهان دارویی

مجری طرح استانی گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از افزایش 25 درصدی تولید گیاهان دارویی در استان طی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش ایسنا احمد اسدی اظهار کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی طی امسال در استان مرکزی حدود 80 هکتار در شهرستانهای استان مرکزی نظیر ساوه، زرندیه، اراک، آشتیان، فراهان، دلیجان، خنداب، خمین، تفرش، محلات، شازند و کمیجان است و بالغ بر 800 تن انواع گیاهان دارویی در این سطح تولید شده است.

وی گفت: ارزش ریالی 800 تن گیاه دارویی تولید شده در استان مرکزی بالغ بر 10 میلیارد ریال ارزیابی میشود که به نظر میرسد این میزان با توجه به تشکیل کارگروه استانی گیاهان دارویی از روند رو به رشد برخوردار شود.

اسدی به انواع محصولات گیاهان دارویی تولید شده در استان اشاره کرد و گفت: این گیاهان شامل آویشن، مریم گلی، زوفا، مرزنجوش، بادرنجبویه، نعناع فلفلی، اسطوخودوس، گل گاوزبان، آلوئه ورا، بابونه آلمانی، سنبل الطیب و سایر محصولات هستند که در واقع گیاهان دارویی هستند که در اراضی کشاورزی کشت میشود. بخشی از گیاهان دارویی تولیدی استان نیز در خارج از اراضی کشاورزی و در اراضی ملی تولید میشوند که در حیطه وظایف منابع طبیعی استان است.

معاون مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی در ادامه به ارائه تسهیلات اعتباری از سوی جهادکشاورزی برای توسعه کشت گیاهان دارویی اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه به دلیل نگاه ویژه کشور به گیاهان دارویی و گنجانده شدن این گیاهان در برنامههای اقتصاد مقاومتی و بالا بودن ظرفیت تولید آن در سطح کشور، تولید، فرآوری و بازاریابی فروش آن مورد توجه قرار گرفته و تسهیلاتی برای اشتغال در این حوزه در نظر گرفته شده است.

وی ارائه تسهیلات اشتغالزایی روستایی از دو محل اشتغال فراگیر و اشتغال پایدار در این حوزه را مورد تاکید قرار داد و گفت: اولویت ارائه تسهیلات فراگیر اشتغال روستایی در حوزه گیاهان دارویی است و متقاضیان میتوانند درخواستهای خود را به مدیریت جهادکشاورزی شهرستانها ارائه و با ارائه طرح اقدام به ثبت نام کنند و پس از انجام مراحل اداری برای استفاده از تسهیلات 4 و 6 درصدی به صورت بلند مدت با دوره بازپرداخت هفت ساله و دوره تنفس یک تا دوساله معرفی میشوند.

اسدی با اشاره به آغاز بکار سامانه ثبت نام تسهیلات در استان مرکزی اظهار کرد: با گذشت دو هفته از آغاز ثبت نام در این سامانه بالغ بر 6 هزار هکتار از اراضی استان برای درخواست جهت کشت گیاهان دارویی ثبت شده است.

وی از جمله اقدامات ترویجی جهادکشاورزی برای معرفی بیشتر گیاهان دارویی را گنجاندن مباحث مربوط به معرفی و شناساندن گیاهان دارویی در کتب دبیرستانی و هنرستان دانست که به گفته وی، به آموزش و پرورش پیشنهاد شده است.

منبع:روزنامه جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *