اخبار مادطب

جوابیه به نامه رئیس فرهنگستان علوم پزشکی به رؤسای سه قوه

جناب آقای دکتر مرندی نامه حاکی از احساس مسئولیت جنابعالی و بسیاری از همکاران شما در فرهنگستان علوم پزشکی مطالعه گردید و به آن با دیده احترام توجه بسیار شد اما باید نگاهی به شرایط ذیل کرد:

  • جنابعالی در زمانی صدارت وزارت بهداشت و درمان کشور را در اختیار داشتید که سازمان بهداشت جهانی و بسیاری از کشورهای جهان هنوز رسما موضوع طب سنتی و مکمل را در دستور کار خود قرار نداده بودند و یا در ابتدای راه بودند اما شاید همین دغدغه شما باعث شد هیجوقت به مکتب طب سنتی ایران توجه نکنید تا آنجائیکه نام ایران عزیز از فهرست کشورهای دارای مکاتب طب سنتی حذف شده و در پی این کوتاهی جنابعالی موقعیت های کشاورزی-فرآوری –بسته بندی-داروسازی گیاهی و درمان بیماریها با گیاهان در کشور را که حق مردم ایران بوده و هست در معرض تهدید و یا انقر اض قراردهید.
  • شاید مشاوران شما در آن زمان و در حال حاضر نگران واکسن نزدن مردم بوده (واکسن آنفولانزا) وکاهش مصرف دارو در کشور را برای مردم خطرناک میدانید.
  • شاید پخش برنامه های پر مخاطب طب سنتی را موافق قوانین قدیمی و کپی برداری شده از جانب کشورهای صادرکننده دارو به ایران نمیدانید .
  • حق دارید نگران مردمی باشید که دیگر از مدلیته درمانهای کلیشه ای غربی جان به لب شده اند و شما و وزیران بعد از شما هیچ نگاهی را برای خواست مردم در جهت استفاده از خدمات طب سنتی تدارک ندیده اید و هنوز در پی انکار قدرت طب سنتی هستید .
  • حق دارید در زمانیکه حدود دو سال از پیام و دستور العمل مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد امکانات برابر در کشور برای استفاده از دانش طب سنتی و کلاسیک گذشته و هیچ اقدامی در دستگاه مطبوع جنابعالی و وزارت بهداشت انجام نشده است، فریاد خطرناک بودن طب سنتی در کشور را سر دهید.
  • شما حق دارید نگران باشید چرا که بودجه ملی مردم ایران صرف تحقیق بر روی داروهای غربی میشود اما هیچ بودجه ای در اختیار مراکز و موسسات طب سنتی برای هیچگونه تحقیقی قرار داده نشده است .
  • شما حق دارید نگران عدم مصرف نمک یددار توسط مردم باشید و هنوز هیچ تحقیقی را در زمینه اینکه چرا ایرانیان هزاران سال از سنگ نمک و نمک دریا استفاده کردند و میزان شیوع اختلالات تیروئید هیچ وقت تا به امروز در این حد نبوده است .
  • شما چگونه به عنوان یک مسئول علمی در کشور حق دارید بدون اطلاع از علوم مزاج شناسی در بکارگیری اثرات این علم پر فایده در طب سنتی ایران صاحبان این علم را سوء استفاده کننده مورد خطاب قرار داده و به نامه پراکنی و ایجاد مزاحمت برای پزشکان صاحب این علم در کشور بپردازید در صورتیکه این پزشکان و حکیمان ، تشخیص چند صد میلیونی و پرهزینه را با معاینه ای کم هزینه به تشخیص و درمان منجر می نمایند .

لذا جنابعالی و تمامی وزرای بعد از انقلاب باید از پیشگاه ملت بزرگ ایران برای نپرداختن به توسعه طب ایرانی و مقدمات اجرایی شدن آن عذرخواهی نموده و اطلاعات فرهنگستان علوم پزشکی را نه تنها در خلاف مسیر خواست مردم و دانشمندان طب سنتی قرار دهید بکله با عذرخواهی از محضر رهبر معظم انقلاب در کوتاهی انجام وظایف خود و نیز محضر مردم و دانشمندان علوم طب سنتی و گیاهان داروئی راه را برای جبران خسارات وارد شده به کشور به علت این کوتاهی باز نمایید و در مسیر تعالی نظام درمانی کشور با تکیه به علوم ملی و بومی در زمینه طب در کشور بپردازید.

جناب آقای دکتر هاشمی حذف افراد صاحب تجربه از میدان خدمت طب سنتی که در دیگر کشورها برای این افراد بهای زیادی قائل هستند کارصحیحی نیست ، چرا باید کوتاهی وزارت بهداشت در آموزش عطارها را  ، عطارهای جوان یا صاحب تجربه با زیانهای سنگین و ملی جبران کنند . عطاریها وارثان علم گیاهی و طب سنتی ایران هستند که میتوان با اندکی برنامه ریزی آنها را به عنوان ثروت ملی حفظ نمود .

یقینا اشتغال در کشور از طریق طب سنتی قابل اتکا و تأمل می باشد اما نه با نامهربانی به فعالات طب سنتی ، بلکه با برنامه ریزی و عطوفت ملی  . هرچند دست افراد سودجویی که وارد حریم عطاریها شده اند را باید کوتاه نمود و با آنها برخورد جدی کرد .

و اکنون جناب آقای دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت که قصد حمایت از طب سنتی را دارید توصیه میکنم که از بزرگان و فعالان این رشته در کشور برای سرعت بخشیدن به رشد علمی و عملی این علم کمک گرفته باشد که دعای خیر مردم بیشتر از همیشه نصیب شما گردد .

خدایا چنان کن که پایان کار                  تو خشنود باشی و ما رستگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *