بیشتر بدانیم

بررسی کیست ها از منظر طب سنتی

بررسی کیست ها از منظر طب سنتی

بررسی کیست ها از منظر طب سنتی

بررسی کیست ها از منظر طب سنتی، کیست از معنی لغوی کیسه گرفته شده است . در انگلیسی به آن سیست می گویند . همانطوریکه ظروف متفاوتی برای بسته بندی در یک منزل وجود دارد ، در بدن نیز وسایل مختلفی برای بسته بندی اخلاط وجود دارد . همانطوریکه ما وسایل را در داخل منزل در کیسه های متفاوتی بسته بندی میکنیم ، بدن نیز اخلاط مزاحم را در نقاط مختلف ، با شکل های مختلف و درمکانهای مختلف بسته بندی می نماید .

از شایع ترین کیست ها که امروزه باعث ایجاد مزاحمت برای افراد نموده است میتوان به کیست تخمدان ، کیست های رحمی ، کیست های موجود در پوست و کیست های موجود در سر اشاره کرد .البته وجود کیست در اطراف مفاصل و استخوان ها نیز قابل توجه می باشد . وجود کیست ها از دیدگاه مختلف قابل ارزش گذاری است .

در افرادی که دچار روماتیسم حاد مفصلی هستند درنواحی انگشتان دست و پا ، کیست های بزرگ و کوچکی ایجاد میشود که بر اثر فشار این کیست ها بر روی سیستم استخوانی و مفصلی به مرور مفاصل کج شده و تغییر فرم خاصی را ایجاد می نماید .

کیست های موجود در سینوسها نیز با تجمع مایعات بلغمی در خود باعث ایجاد سنگینی در سر ، مشکلات تنفسی و اختلال در روند تخلیه سینوسها میشوند و سردردهای ماندگار و طولانی مدت را برای افراد باعث میگردند.

درمورد کیست های تخمدان ، یا کیست ها ساده هستند که به آن کیست ساده گفته میشود ، یا تعداد کیست ها زیاد شده و بیماری پلی کیستیک تخمدان را ایجاد میکند . وجود این کیست ها در صورتیکه بلغم زائد بدن کنترل نشود و این کیسه ها سرشار از مواد زائد بلغمی شوند ، باعث بهم خوردن تنظیم پریود ، ریزش موی سر ، رشد موهای زائد ، چاق شدن شکمی و متعاقب این کندی حرکت بلغم و ایجاد بلغم غلیظ در لوله های رحمی ، پدیده ناباروری ایجاد خواهد شد .

جالب است بدانیم با از بین بردن این کیست ها با ترکیبات گیاهی که بتواند بلغم زائد را تخلیه نماید ، تمامی شکایتهایی که از وجود کیست ایجاد میشود از بین رفته و وضعیت به حالت تعادل خواهد رسید .
هر کدام از این شکایت ها میتواند هزینه های بسیار سنگینی را داشته باشد ، ولی یقینا بدون حذف و برطرف کردن عامل اصلی تجمع بلغم ، درمانها فقط علامتی بوده و نتیجه مطلوبی را نخواهد داشت .

بدون کنترل کیست های تخمدان در خانمهای جوان و سن باروری ، درمان جوش صورت موثر نبوده و موقتی خواهد بود .

درمان نازایی ، بدون معالجه کیست بدون اثر بوده و بلغم غلیظ هیچ وقت اجازه بروز بارداری موفق را نخواهد داد .

درمان ریزش مو بدون درمان کیست در دختران و زنان جوان کمترین تأثیرگذاری را داشته و تا زمانیکه شرایط تجمع بلغم در تخمدان وترشح هورمون تستسترون در بدن خانم ها وجود دارد ، هم ریزش مو درمان نخواهد شد و هم لیزر نمیتواند کمک کننده باشد.

درمان چاقی بدون کنترل کیست یک شیوه به شدت غلط می باشد . افرادی که دارای کیست تخمدان هستند و درمان نمیشوند هرگز به درمان چاقی امیدوار نباشند .

هیچ داروی کنترل کننده و تنظیم کننده پریود بدون کنترل و درمان کیست موفقیت آمیز نخواهد بود .

درمورد درمان کیست های شکلاتی یا درموئید در طب سنتی درمانی وجود نداشته و فقط جراحی باید صورت پذیرد .

کیست های فولیکولی یا ساده ، هرماه در تخمدان خانمها در سن باروری ایجاد شده و با هر پریود برطرف خواهد شد و نیاز به درمان خاصی ندارد .

دکتر مهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *