اخبار مادطب

با ایران زیبا چه کنیم؟؟

سفره های آب زیرزمینی

سفره آب زیرزمینی در سیستان و بلوچستان در حال از بین رفتن است

مدیر عامل​ سازمان آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: آن چه که در سیستان و بلوچستان به عینه‌ لمس می‌شود این است که سفره آب زیرزمینی در حال از بین رفتن است و بارندگی های عادی در سال های ترسالی هم چون سبب نشست سفره آب زیرزمینی می‌شود این نشست دیگر هیچ گاه ترمیم نمی شود و سفره ای وجود نخواهد داشت تا آبی جمع شود که مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

اتابک جعفری در کارگروه حفاظت از منابع آب که با حضور جمعی از مسئولان استان در سالن جلسات این شرکت برگزار شد با اشاره به بحران آب در استان و لزوم صرفه جویی توسط مشترکین به ویژه در بخش کشاورزی افزود: با پیگیری های به عمل آمده توسط اداره کل اب منطقه ای و با همکاری دادگستری کل استان درشش ماهه ابتدای امسال  تعداد 70 حلقه چاه مسدود و پلمپ شده است .

وی همچنین از استقبال مردم استان به ویژه کشاورزان از پیگیری و انسداد چاه های غیرمجاز که موجب کاهش و زوال منابع آب شده است اظهارکرد: همکاری فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و شوراهای اسلامی روستا می تواند در شناسایی و انسداد چاه های غیرمجاز موثر باشد.

جعفری خاطرنشان کرد: امروز شرایط آب در استان خوب نیست و طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیر زمینی مطرح و فراهم شده است و منابع آبی کشور شرایط خوبی ندارد .

وی گفت: ۴۳ درصد از آب استان در حوزه کشاورزی استفاده می‌شود ولی باید برای حیات خود کشاورزی و برای نسل های بعدی آب را نگهداریم و طبق آمار و رصد های زیر زمینی خیلی زودتر از این با کمبود آب مواجه می‌شویم.

جعفری اظهار کرد: پایین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی آسیب های جدی از جمله هزینه کف شکنی به کشاورزان و شور و تلخ شدن آب سفره های زیرزمینی را به همراه دارد و به مرور سفره ها را از بین می برد و مردم دیگر قادر به استفاده از این سفره ها نخواهند بود.

وی با بیان این که عده ای برای اهداف سودجویانه چاه غیر مجاز حفر کرده اند و سفره های آب زیرزمینی را تخلیه می کنند گفت: کمیته صیانت از آب نیز به همین منظور تشکیل شده است تا حق مردمی را که به صورت کاملاً قانونی از آب استفاده می‌کنند در قبال آن هایی که بر خلاف قانون و به صورت کاملاً منفعت طلبانه و اهداف شخصی از آن استفاده می‌کنند، بگیرند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گفت: حدود هفت سال در حوزه سد زیردان بارندگی نشده است که مردم و مسئولان به دلیل ناآگاهی موضوع بی آبی سد زیردان را مطرح می کنند. این سد در مواقع نیاز برای تامین آب شرب منطقه و کشاورزی به اندازه کفایت باز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *