اخبار مادطب

با ایران زیبا چه کرده ایم؟!

کشتار در فریدونکنار

آوازه بدنامی فریدونکنار در کشتار پرندگان مهاجر

سال‌هاست که در فصل زمستان‌گذرانی، فریدونکنار به یکی از بزرگ‌ترین کشتارگاه‌های پرندگان مهاجر تبدیل می‌شود. آوازه کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار تا اندازه‌ای است که روزنامه لوموند، پرتیراژترین روزنامه فرانسوی‌زبان، در گزارشی با اعلام اینکه فریدونکنار بزرگ‌ترین کشتارگاه پرندگان مهاجر در جهان است از توریست‌ها خواست تا از رفتن به فریدونکنار صرف‌نظر کنند.  بررسی‌ها نشان می‌دهد هر سال بالغ بر 4میلیون پرنده مهاجر برای زمستان‌گذرانی به ایران می‌آیند اما حدود 400هزار پرنده مهاجر، قربانی سودجویی متخلفان صید و شکار می‌شوند و فریدونکنار بیشترین سهم را در این فاجعه زیست‌محیطی دارد. با وجود هشدارها و انتشار گزارش‌های متعدد هنوز روند کشتار در ایستگاه‌های زمستان‌گذرانی در مازندران متوقف نشده است و هر سال در فصل زمستان‌گذرانی، مافیای صیدوشکار تورهای مرگبار هوایی در جای‌جای فریدونکنار و تالاب‌های مازندران برپا می‌کنند و هر روز فوج‌فوج پرندگان مهاجری که بی‌خبر از همه‌جا در مسیر مهاجرت خود در عرصه‌های تالابی مازندران فرود می‌آیند در این دام‌ها گرفتار شده و سر از بازارهای محلی فروش پرندگان درمی‌آورند.

پرفسور کردوانی:
برنامه‌های اجراشده برای مدیریت آب اشتباه است

با سه تکنولوژی آب را نابود کردیم

پروفسور پرویز کردوانی:
سه تکنولوژی ساخت سد، حفر چاه و شیر و شلنگ، آب‌های زیرزمینی را نابود کرده و می‌خواهیم با سه تکنولوژی از جمله باروری ابرها آن را جبران کنیم که این روش با توجه به اینکه بارندگی سالیانه کمتر از ۲۵۰ میلی‌متر است صرفه اقتصادی ندارد و جبران‌کننده کمبود آب نیست.

۳۶ ایالت آمریکا بویژه لس‌آنجلس با کم آبی مواجه است که سالیان گذشته «مستر براند» روز صفر و تمام شدن آب را در این شهر پیش‌بینی و اعلام کرده بود که بخش‌های کشاورزی، صنعت و سایر بخش‌ها مصارف خود را ۲۵ درصد کاهش دهند و اگر کسی به آن عمل نکند راهی زندان خواهد شد.«مستر براند» چمن‌های مصنوعی را جایگزین چمن طبیعی کرد، پلیس آب گمارد و هرکسی که با شلنگ ماشین خود را می‌شست ۵۰۰ دلار جریمه کرد، همچنین مصوب کرد تا فاضلاب خانگی تصفیه و مجدداً استفاده شود، درختان را از بین برد و کاکتوس را جایگزین آن کرد و با این روش روز صفر پیش‌بینی‌شده را ۷ سال به تأخیر انداخت . آب ترازو نیست و اعداد و ارقام ندارد که بگوییم دقیقاً در چه زمانی به اتمام خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *