اخبار مادطب

با ایران زیبا چه کرده ایم؟!

آب های ژرف

ورود ایران به موضوع برداشت آب‌های ژرف ‌

نماینده مردم زابل در مجلس با بیان ورود ایران به برداشت آب‌های ژرف برای نخستین بار، گفت: عملیات حفاری در منطقه سیستان در فروردین 97 آغاز می‌شود.

حبیبا… دهمرده با بیان اینکه حدود 50 تریلی امکانات و تجهیزات برای حفر چاه آب در سیستان مستقر شده است، افزود: مقرر شده یکصد تریلی امکانات دیگر نیز گسیل شود که در فروردین 97 عملیات حفاری آغاز شده و در بازه زمانی کمتر از سه ماه حفاری کامل چاه تحقق یابد.

وی با یادآوری اینکه حفر چاه استخراج آبهای ژرف در سیستان به عمق 2000 متر در حال انجام است، تصریح کرد: مردم سیستان و بلوچستان سالهاست با خشکسالی و کمبود آب دست و پنجه نرم میکنند و حفر این چاه امید را در دل آنها شکوفا میکند و امیدوار هستیم حفر چاه بعدی در بلوچستان باشد.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی، در توضیح آبهای ژرفی، گفت: آبهای ژرفی آبهای جوان در عمق500 تا 3000 متری زمین است و بر اساس مطالعات انجام شده مشخص شد در سیستان امکان استخراج از آبهای ژرف وجود دارد.

وی طرح حفاری از آبهای ژرفی در سیستان و بلوچستان را رویدادی تاریخی در ایران و خاورمیانه دانست و افزود: برای نخستین بار موضوع حفاری آبهای ژرف در تیر 95 در نشست اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور را مطرح کردم و یادآور شدم باید به سمت اقدامات و پروژههای نوین گام برداشت.

دهمرده عنوان کرد: بعد از طرح این موضوع چند جلسه با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و همکاران ایشان در محل دفتر فناوری برگزار شد و حاصل و ثمره این نشستها منجر به انعقاد صورت جلسهای در 28 تیر سال 95 شد که یکی از موارد مهم این صورتجلسه موضوع حفاری و برداشت آبهای ژرف در سیستان بود.

وی ادامه داد: معاون علمی و فناوری رئیسجمهور مطرح کرد که دانش حفاری آبهای ژرف در ایران وجود ندارد و این دانش در اختیار کشورهای روسیه و فرانسه است اما دو سال مطالعات علمی فراوانی روی این پروژه انجام شد که در نهایت این دانش و فناوری در کشور بومی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *