اخبار مادطب

آیا خوابیدن در طول روز خوب است ؟

آیا خوابیدن در طول روز خوب است ؟

آیا خوابیدن در طول روز خوب است ؟

خوابیدن درشروع شب باعث افزایش رطوبت مطلوب در مغز و تقویت حافظه میشود. استفاده از نوشیدنیهای گرم حتی آب گرم باعث القا خواب باکیفیت شده و دیرخوابیدن سبب کاهش حافظه است. گرمای روز باعث ایجاد بخارات در بدن وحرکت بخارات به طرف سر شده و در شب ایجاد خواب مینماید. سردی شب تا صبح گاهان باعث جایگزینی این بخارات و رطوبت در مغز شده و با خنک شدن بدن بیداری اتفاق می افتد.

خواب روزهنگام از ایجاد بخارات مناسب دربدن جلوگیری میکند. سکون و استراحت زیاد در طول روز مانع از تأمین رطوبت مطلوب مغز میشود.

حافظه را کاهش داده و یک نوع خرفتی و کندی در تفکر و تصمیم گیری ایجاد می نماید. پس از خواب زیاد روز جدا پرهیز نمایید. یدار شدن در صبح هنگام و شروع فعالیت های فیزیکی در صبح ، هنگامی که غلبه گرمی و تری در بدن وجود دارد ، مناسب ترین بخارات برای تغذیه مغز فراهم شده و در این شرایط افراد دارای شرایط مطلوب و آرامش کافی خواهند بود.

بیدار شدن صبح هنگام، افزایش فعالیت جسمی در صبح گاهان، نوشیدن مایعات گرم به اندازه کافی در وعده صبح و خواب میان روز به مدت کوتاه از عوامل :

تقویت خواب راحت، پیشگیری کننده از فرسایش قوای مغزی، بیداری طولانی مدت شب، کم نوشیدن مایعات، استفاده از نوشیدنی های کافئین دار برای بیدارماندن در شب سبب شادابی موقت و ایجاد فرسایش در پروسه خواب در دراز مدت خواهد شد .

بنابراین چنانچه افراد مجبور به تحمل بیداری شب هستند ، باید از بیداری ممتد و طولانی مدت به شدت پرهیز نمایند.

زیاد خوردن غذا در ظهر، خستگی شدید در بین روز، خواب سنگین عصرگاهی

سبب حرکت زودهنگام بخارات به مغز شده و ایجاد گیجی ، منگی و سردرد بعد از خواب عصر نمایند.

از خوردن غذای حجیم و چرب و خوابیدن بعد از غذا در وعده ظهر تا حد ممکن پرهیز نمایید.

از کم خوابیدن جدا پرهیز کنیم …

کم خوابی شب سبب ایجاد خشکی در مغز شده و این خشکی در مغز سبب ایجاد اضطراب در وعده های روز شده و شخص را مجبور به استفاده از داروهای ضد اضطراب و همینطور خواب آور می نماید.

پس یکی از داروهای ضد اضطراب ، خواب زودهنگام در شب است. در اطفال به خاطر وجود رطوبت کافی در مغز ساعت خواب با بزرگسالان متفاوت بوده و بچه ها نیازمند خوابهای طولانی در ساعات روز و شب می باشند. خوردن شیر سبب افزایش آمادگی مغز برای خواب مناسب در تمام شب و روز بچه ها میشود.

در سنین نوجوانی با افزایش شدید حرارت بدن و خشکی در مزاج وضعیت خواب تغییر کرده و نوجوانان تمایل کمتری به خواب در وعده های روز و شب دارند.

چنانچه تغذیه مناسب منجمله غذاهای رطوبت دار مثل سوپ و میوه ها را استفاده نکنند دچار بیخوابی و اضطراب شدید خواهند شد. پس در وعده های غذایی نوجوانان سوپ و میوه ها را به خوبی بگنجانید .

دکترمهدی فهیمی

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *