اخبار مادطب

گردشگری روستایی رو احیا کنیم!

گردشگری روستایی را احیا کنیم

چگونه گردشگری روستایی رو احیا کنیم؟!

گردشگری مزرعه، فراری نوستالژیک به روزهای خوب گذشته

امروزه گردشگران به دنبال تجارب جدید می‌باشند، و دیگر از هتل‌های لوکس و سواحل شلوغ خسته شده‌اند و به گردشگری جایگزین روی آورده‌اند. یکی از جدیدترین اشکال گردشگری جایگزین گردشگری مزرعه یا کشاورزی است.

در این‌گونه از گردشگری، گردشگران یا در منزل خانواده‌های مزرعه نشین اقامت کرده، درباره فعالیت‌های مزرعه‌داری دانش کسب می‌کنند، یا بازندگی در خانه‌های ماهیگیران، همراه آنان به سفرهای ماهی گیری می‌روند.

گردشگری مزرعه، ابزاری نیز برای حفاظت از چشم‌اندازهای سنتی است. برخی گردشگران این نوع گردشگری را باهدف تفریحی دنبال می‌کنند، یا به‌عنوان یک «فرار نوستالژیک، به‌روزهای خوب گذشته» به آن می‌نگرند.

به‌طور خاص وقتی هدف از بازدید، تمرکز ویژه‌بر کشاورزی، باهدف لذت بردن از باغات و مزارع یا همراهی با حیوانات اهلی باشد، نوع آن گردشگری کشاورزی است. اهداف گردشگری کشاورزی، ایجاد درآمد بیشتر با استفاده از منابع کشاورزی برای مقاصد تفریحی به‌منظور توسعه کشاورزی و بهبود معیشت کشاورزان است.

گردشگری روستایی

گردشگری روستایی فرصتی برای احیای اقتصاد روستا

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: توسعه گردشگری روستایی نقش مهمی در افزایش درآمد مردم دارد.

«عبدالمالک شنبه‌زاده» در نشست سامان‌دهی اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایلام ویژه نوروز اظهار کرد: مناطق روستایی استان فرصتی برای ایجاد فضاهای توریستی و گردشگری هستند که در همین راستا به‌ویژه در روستاهای هدف گردشگری شاهد افزایش مراکز گردشگری روستایی هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: توسعه گردشگری روستایی و حمایت از مراکز بوم‌گردی علاوه بر احیای اقتصاد روستاها می‌تواند نقش مهمی در افزایش درآمد مردم نیز داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان بیش از ۴۶ اقامتگاه بوم‌گردی برای خدمات‌رسانی مطلوب به گردشگران و مسافران فعال هستند، تصریح کرد: دست‌یابی به اهداف توسعه پایدار گردشگری، نیازمند سرمایه‌گذاری ویژه در بخش گردشگری روستایی و عشایری است که این امر مهم با به رسمیت شناختن اقامتگاه‌های بوم‌گردی و توسعه آن‌ها بر اساس استانداردها و ارکان گردشگری محقق می‌شود.

شنبه‌زاده گفت: در راستای سامان‌دهی اقامتگاه‌های بوم‌گردی به‌ویژه در ایام نوروز برای امنیت این اقامتگاه‌ها باید برای نصب  دوربین‌های مداربسته از طریق ثبت نام در سامانه ثنا اقدام شود.https://www.isna.ir 

گردشگری روستایی، فرصتی برای پیشرفت همه‌جانبه روستاها

گردشگری روستایی می تواند در توانمندسازی مردم محلی، توسعه منابع انسانی، رشد اقتصادی،‌ خلق فرصت های شغلی، برطرف کردن شکاف میان نواحی شهری و روستایی در زمینه های مختلف نقش بسزایی داشته باشد. با توجه به ویژگی های منحصر بفرد گردشگری روستایی در رشد اقتصادی، رونق بخشیدن به فعالیت های روستایی، و ایجاد اشتغال برای ساکنن روستاها می توان از آن به عنوان فرصتی برای پیشرفت همه جانبه یاد کرد.

در این نوشتار ضمن تبیین مفهوم گردشگری روستایی، درصدد پاسخ به این سوال هستیم که دهیاری ها با مشارکت سازمان ها و نهادهای مرتبط چه نقش و کارکردی در رونق گردشگری روستایی می توانند ایفا نمایند؟

گردشگری روستایی با سابقه بیش از یک قرن به کلیه فعالیت ها و خدماتی اطلاق می شود که دولت ها، مردم، و کشاورزان برای تفریح و استراحت گردشگران و نیز جذب آنها در نواحی روستایی ارائه می کنند. این گونه گردشگری شامل گردشگری کشاورزی، گردشگری مزرعه، گردشگری طبیعت، گردشگری فرهنگی و اکوتوریسم می باشد.https://www.irna.ir

 

برای هماهنگی و رزرو نوبت بر روی کلمه شماره کلیک کنید.

و همچنین می توانید برای رزرو نوبت با شماره های:

02188976563-88953703 تماس بگیرید.

دوستدار سلامتی شما

دکتر مهدی فهیمی

اینجا کلیک کنید

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *