اخبار مادطب

ورود دوباره مجلس به موضوع تراریخته ها

تراریخته

بعد از چرخش اخیری که با تغییر در سکان‌داری سازمان محیط‌زیست به‌عنوان یکی از اضلاع اصلی تصمیم‌گیر درباره محصولات تراریخته ایجاد شده است بار دیگر، موضوع کشت و مصرف این محصولات در صدر خبرها قرار گرفت.

 در واقع بعد از رفتن معصومه ابتكار از سازمان محيط‌زيست كه سال‌ها درمقابل توليد محصولات تراريخته ايستادگي كرد يكباره نظر سازمان محيط‌ زيست تغيير و اعلام كرد كه وزارت بهداشت، سلامت محصولات دستكاري شده ژنتيك را تأييد كرده است.

عيسي كلانتري در نخستين نشست خبري خود بااصحاب رسانه گفت: درباره محصولات تراريخته وزارت بهداشت و درمان از 4سال پيش به دانشگاه پزشكي يزد مأموريت داده بود كه بررسي كند و نظر دهد و بعد از حدود سه سال و هفت، هشت ماه دانشگاه علوم پزشكي يزد رسما از طرف وزارت بهداشت و درمان سلامت تراريخته برنج را تأييد كرد.

 اطمينان مي‌دهيم تراريخته‌ها كاملا سالم است

در اين زمينه ايرج حريرچي در پاسخ به پرسشي درباره برنج تراريخته گفت: سياست وزارت بهداشت درباره محصولات تراريخته و هر محصول جديد غذايي اين است كه حتما بايد آزمايش‌ها و تأييديه‌هاي لازم را داشته باشد، دنيا در حال پيشرفت است و توليد محصولات كشاورزي اصلاح شده و ازجمله دستكاري شده ژنتيك سال‌هاست كه انجام مي‌شود.

وي گفت: در مورد برخي از اين محصولات مانند سويا بازار دنيا تقريبا در انحصار محصولات تراريخته است، در كشور ما نيز برخي از اين محصولات با مجوز وزارت بهداشت وارد بازار شده است و به مردم اطمينان مي‌دهيم كه محصولي كه با تأييديه وزارت بهداشت وارد بازار شده باشد، كاملا سالم است.

حريرچي درباره برنج تراريخته نيز تأييد كرد: آزمايش برنج تراريخته در آزمايشگاه دانشگاه علوم پزشكي يزد نشان داده است كه اين محصول مشكلي نداشته است.

 بررسي دوباره مدارك دو كميسيون مجلس

تغـيـــيـر نظر سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره محصولات دستكاري شده ژنتيك و دفاع از توليد و مصرف آنها سبب شد تا دكتر اميني‌فرد، عضو كميسيون بهداشت مجلس از برگزاري جلساتي در اين زمينه خبر دهد وي در اينباره به همشهري گفت: با توجه به حاشيه‌هاي پيش رو به‌نظر مي‌رسد بايد در اين زمينه شواهد، مدارك و مستندات در كميسيون بهداشت مجلس و همچنين كميسيون كشاورزي مورد بررسي دقيق و موشكافانه قرار بگيرد؛ به هر حال زماني كه موضوع سلامتي مردم در ميان باشد بايد براي هرگونه شبهه‌اي پاسخ منطقي ارائه شود.

پيش از اين نيز سخنگوي كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس، به ۳ عضو كابينه درباره واردات تراريخته هشدار داد و گفت: درصورت عدم‌توقف واردات محصولات تراريخته به كشور، گزارشي در اين راستا به دستگاه‌هاي نظارتي و شهروندان ارائه مي‌دهيم.

علي‌محمد شاعري در حالي خواهان توقف اين محصولات شد كه پيش از اين كميسيون كشاورزي و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي، در مصوبه‌اي توليد، واردات و مصرف محصولات تراريخته را ممنوع اعلام كرده بود. توليد محصولات تراريخته از آن جهت كه ارتباط تنگاتنگي با سلامت غذايي مردم دارد در چند سال گذشته از مقوله‌هاي چالش‌برانگيز بوده است. حتي مقرر شد تا نمايندگان مجلس در قالب بررسي برنامه ششم توسعه، به اين مقوله بپردازند تا تكليف كشت انبوه و تجاري‌سازي محصولات دستكاري شده ژنتيك را براي 5سال آينده كشور مشخص كنند. حتي گفته شد كه دولت سعي دارد با گنجاندن بند مربوط به توليد و تجاري‌سازي محصولات دستكاري شده ژنتيك در برنامه ششم توسعه، دست‌كم 5.1ميليون هكتار از مجموع ۶ ميليون هكتار اراضي زراعي كشور را به كشت اين دسته از محصولات اختصاص دهد. البته اين معادلات با مصوبه‌ مجلس مبني بر ممنوعيت توليد، واردات و مصرف محصولات تراريخته به هم ريخت؛ مصوبه‌اي كه به‌گفته علي‌محمد شاعري ظاهرا هيچ‌گاه اجرايي نشده است.

اين نماينده درباره ورود محصولات تراريخته به كشور گفت: طبق گزارش‌هايي كه در زمينه ورود محصولات تراريخته به دستمان رسيده است، مشخص شده كه روند گذشته همچنان در اين ارتباط اصلاح نشده است و هم‌اكنون محصولات تراريخته به طريق قانوني وارد كشور مي‌شوند و كنترل لازم در مبادي ورودي و گمركات در اين زمينه انجام نمي‌شود.

محيط‌زيست حق ندارد براي سلامت مردم تصميم بگيرد

اصغر سليمي، عضو فراكسيون سلامت مجلس و سخنگوي كميسيون شوراها و امور داخلي كشور ضمن مخالفت شديد با تراريخته‌ها گفت: ما در كميسيون بهداشت به‌شدت پيگير و مخالف اين موضوع هستيم چرا كه بر اين باوريم كه محيط‌ زيست حق ندارد و نمي‌تواند براي سلامت و امنيت غذايي مردم تصميم بگيرد.هنوز كشور ما تكنولوژي مناسب نظارت بر محصولات تراريخته را ندارد و حتي در برخي موارد نظارت كافي روي محصولات داخلي هم نمي‌شود؛ آينده هم مشخص نيست كه نشان دهد اين محصولات چه‌ضرري خواهند داشت چون مطالعه ‌روي آن به‌صورت كامل انجام نشده است. سليمي افزود: ممكن است جهش‌هاي ژنتيك ناشي از استفاده از محصولات تراريخته باعث ايجاد انواع سرطان‌ها شود و خيلي از مشكلات و بيماري‌هاي ژنتيك را براي نسل‌هاي آينده ما به‌دنبال داشته باشد؛ به همين دليل نه‌تنها با واردات و كشت اين محصولات مخالف هستيم بلكه براي مقابله با آن هم همه تلاش خود را مي‌كنيم. اين محصولات فقط براي آزمايش مي‌توانند توليد شوند. ضمن اينكه ما حق نداريم به شعور مردم توهين كنيم و محصولي را وارد كنيم كه برچسبي از تراريخته روي آنها وجود ندارد. نگاه ما خاكستري است و چالش ما درباره مواد غذايي است. با محدوديت منابع آبي‌اي كه داريم صرفه اقتصادي را هم بايد درنظر بگيريم اما بايد سلامت و امنيت غذا را هم درنظر گرفت. بي‌شك در نخستين جلسه مهرماه، كميسيون به اين موضوع ورود خواهد كرد.

انتظار از مثلث سلامت كشور

دكتر مهدي فهيمي متخصص طب سنتي، درباره دليل اختلاف نظر پيرامون موضوع تراريخته به همشهري چنين توضيح داد و گفت: بايد متذكر شويم، ديابت نتيجه يك دستكاري عمدي در حذف سبوس از آرد و برنج بوده است كه هنوز هيچ مقام مسئولي در كشور پاسخگوي اين دستكاري هدفمند نيست. ورود به بحث تراريخته كه مي‌تواند خزانه ژنتيك مردم و گياهان سرزمين ايران را تهديدكند نه‌تنها يك بحث ساده نيست، بلكه تهديدي فراتر از يك حمله نظامي گسترده به كشور مان است. نكته جالب اين است درحالي‌كه كشورهاي توسعه يافته از پذيرش آسان بذرها در گمرك كشورشان خود داري مي‌كنند و حتي بعد از آزمايش‌هاي ژنتيك اجازه ورود به كشور را صادر نمي‌كنند، خوش خيالي است كه بحث تراريخته در ايران را نديده انگاشت. وقتي كشورهاي توسعه يافته اين چنين به ورود بذرها و دانه‌ها به كشورشان حساسيت نشان مي‌دهنديعني در اين زمينه بايد با احتياط بيشتر رفتار كرد. به هرحال امروز تراريخته مورد حمايت قريب به اتفاق مديران ارشد مثلث سلامت در كشور قرار گرفته است.مثلث سلامت در واقع همان وزارت بهداشت، وزارت كشاورزي و سازمان حفاظت از محيط‌زيست است كه سلامت مردم ايران را درون بدنه خود حفظ مي‌كند.

روزنامه همشهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *